arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۲۰۷
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷

دیگر اثری از خرید خدمت سربازی نیست

جانشین فرمانده ناجا گفت: در لایحه بوجه سال 98 دیگر اثری از خرید خدمت سربازی نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

جانشین فرمانده ناجا گفت: در لایحه بوجه سال 98 دیگر اثری از خرید خدمت سربازی نیست.

 سردار ایوب سلیمانی در نشست خبری خود درباره مشمولان غایب که شامل قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران نیز می شوند، گفت: یکی از محرومیت‌های اجتماعی مشمولان غایب عدم بهره مندی از قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران بود که با بررسی های انجام شده مقرر شد، مشمول غایب که فرزند ایثارگر نیز هستند تنها تا 12 فروردین 98 فرصت داشته باشند تا از قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران استفاده کنند.

وی ادامه داد: مشمولان غایب تا این تاریخ فرصت دارند تا هم از قانون کسر خدمت استفاده کرده و هم غیبت آنها بخشیده شود.

او افزود: در این جلسه نیز در خصوص جرائم ناشی از غیبت سربازی مباحثی مطرح شد. در سنوات قبل بر اساس آسیب‌شناسی که انجام شده بود تعداد قابل توجهی از مشمولان به دلایل مختلف یا نخواسته یا نتوانسته بودند به خدمت سربازی اعزام شوند و از مدت زمان غیبت آنها نیز هشت سال می‌گذشت این افراد اگر می‌خواستند به سربازی هم بروند ممکن بود نیازهای نیروهای مسلح را به دلیل افزایش سن و ... تامین نکنند بنابراین موضوع تعیین تکلیف این سربازان در سال‌های گذشته مطرح و مقرر شد این افراد به لحاظ عدم حضور در خدمت سربازی جریمه شوند.

جانشین فرمانده ناجا خاطرنشان کرد: جریمه خدمت مشمولان غائب از سال 94 آغاز شد و هر سال بحث می‌شد که آن سال آخرین مهلت استفاده از این قانون باشد اما با تدابیری که اندیشیده می‌شد این قانون دوباره تجدید و مشمولان غایب می‌توانستند از آن استفاده کنند اما ما امسال مخالفت خود را با این طرح به دلایل مختلف اعلام کردیم و نظراتمان را به دولت و مجلس منعکس کردیم. از همین رو در لایحه بوجه سال 98 دیگر اثری از خرید خدمت سربازی نیست.

سردار سلیمانی با تاکید بر اینکه دیگر اجازه نمی‌دهیم این قانون در سال های آتی تکرار شود، تصریح کرد: افرادی که می‌خواهند از این فرصت استفاده کنند تا پایان اسفندماه سال جاری فرصت دارند برای خرید خدمت سربازی اقدام کنند. ما نیز برای اینکه فرصت برابری برای همه ایجاد کنیم مقرر کردیم افرادی که تا پایان سال جاری ثبت‌نام و یک قسط از اقساط 13 ماهه را پرداخت کنند می‌توانند از این فرصت برای تعیین تکلیف خدمت سربازی‌شان استفاده کنند و کسانی که نتوانند یا نخواهند از این فرصت استفاده کنند مطمئن باشند این قانون دیگر تکرار نخواهد شد.

وی با اشاره به افرادی که از قانون جریمه مشمولان غائب استفاده کرده‌اند، گفت: از سال 94 تاکنون 600 هزار نفر برای استفاده از این قانون ثبت نام کردند و تاکنون پنج هزار میلیارد تومان وارد خزانه دولت شد است و تا امروز 318 هزار نفر از مشمولان غائب موفق به پرداخت جریمه و دریافت کارت معافیت شده‌اند. 65 هزار نفر در حال پرداخت اقساط هستند، عده ای هم ثبت نام کردند اما تاکنون هیچ اقدامی در خصوص پرداخت اقساط انجام نداده‌اند در مجموع 383 هزار نفر از افرادی که در طرح پرداخت جریمه خدمت سربازی شرکت کرده‌اند یا موفق به دریافت کارت شده و یا در حال پرداخت اقساط هستند.

سردار سلیمانی خاطرنشان کرد: در سال 94 با بررسی که صورت گرفت مشخص شد که ما دو و نیم میلیون نفر مشمول بلاتکلیف داریم به همه این افراد پیامک و نامه ارسال شد و در حال حاضر نیز یک و نیم میلیون نفر هنوز بلاتکلیف هستند البته این افراد می‌توانند شامل غائبان بیش از هشت سال نیز بوده و یا می‌توانند وضعیت دیگری داشته باشند و چه این لایحه باشد و چه نباشد این افراد تعیین تکلیف خواهند شد.

وی درباره تشدید محرومیت و محدودیت اجتماعی برای مشمولان غائب نیز گفت: در حال حاضر برنامه مدونی برای تشدید محرومیت و محدودیت‌های اجتماعی برای مشمولان غائب نداریم اما طبق قانون غائبان مشمول شامل محدودیت و محرومیت‌هایی می‌شوند و اگر لازم باشد جا برای تشدید این محرومیت‌های اجتماعی وجود داشته و ما می‌توانیم این محرومیت‌ها را توسعه دهیم تا افراد تکلیف خود را برای کشور طبق قانون انجام دهند.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تقسیم سربازان در نقاط مختلف کشور گفت:‌ ناجا وظیفه تامین سرباز برای نیروهای مسلح را دارد و آنها طبق جداول سازمانی سربازان را به کارگیری می‌کنند. طبق جداول سازمانی بر اساس نیازمندی‌هایشان سربازان به کار می‌گیرند و رده‌های عملیاتی در اولویت قرار دارند.

جانشین فرمانده ناجا در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران گفت: اولین بار این قانون تنها برای افرادی بود که 60 ماه سابقه ایثارگری داشتند سپس با تغییراتی که ایجاد شد ایثارگرانی که دارای 60 ماه سابقه بودند دو فرزندشان می‌توانست از این قانون استفاده کند اما این قانون ایراداتی داشت از جمله اینکه افرادی که خدمت‌شان به زیر یک سال می‌رسید برای نیروهای مسلح بهره‌دهی نداشته و نمی‌توانستیم از آنها بکارگیری لازم را داشته باشیم.

وی ادامه داد: این قانون فراز و فرودهای بسیاری داشت اما در نهایت با توجه به توافقی که بین مجلس و ستاد کل نیروهای مسلح صورت گرفت به ازای هر ماه سابقه ایثارگری 12 روز کسر خدمت برای فرزندان ایثارگران در نظر گرفته می‌شد.

سردار سلیمانی همچنین با بیان اینکه بیش از 20 درصد ارتباط کل حاکمیت با جامعه از طریق نیروی انتظامی است و نیروی انتظامی بیشترین خدمت را و مهمترین خدمات را به مردم ارائه می‌دهد گفت: نیروی انتظامی مسئول تامین آ‌رامش عمومی و تامین نظم و امنیت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، روحی و روانی، کسب و کار، رفت و آمد و ... است.

وی با بیان اینکه انتقادات و انتظارات مردم به طور مداوم به ما منعکس می‌شود گفت: ما به طور مداوم نظرات و انتقادات مردم را تجزیه و تحلیل می‌کنیم و سعی می‌کنیم روش‌هایمان را اصلاح کرده و سازمان پویایی را ایجاد کنیم و هیچ ابایی از تغییر آیین‌نامه‌ها نداریم.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان