arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۱۳۶۲
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۱ - ۰۵ اسفند ۱۳۹۷

رایزنی اروپا با متحدان دمشق برای مشارکت در بازسازی سوریه

بنیاد علم و سیاست آلمان در گزارشی به علاقه اروپا برای همکاری در امر بازسازی سوریه پرداخت و افزود که ملاحظات این مشارکت در این عرصه به اولویت های کشورهای اروپایی و دمشق و همپیمانانش بستگی دارد
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رایزنی اروپا با متحدان دمشق برای مشارکت در بازسازی سوریهبه گزارش یکشنبه شب ایرنا به نقل از بنیاد علم و سیاست آلمان، در هشت سال گذشته تقریبا تمام اختلاف های ژئوپلیتیک، ایدئولوژیک و فرقه‌ای در خاورمیانه و البته در سوریه همگام شده‌ بود. اکنون که صلح نسبی در این کشور حاکم است، بازیگران مختلف و از جمله اروپا تمایل دارند در فرایند بازسای سوریه مشارکت داشته باشند. اما هر کدام از این بازیگران ملاحظات خاص خود را دارند. 
بر اساس این گزارش، اگر چه سوریه امروز در صلح کامل نیست، اما دولت اسد با کمک ایران و در جنگ علیه گروههای مسلح پیروز بوده است. 
بنیاد علم و سیاست آلمان افزود که نزاع نظامی- سیاسی تا حد زیادی فروکش کرده و اروپا و کشورهای عربی در حال تلاش برای برقراری روابط دوباره با دولت دمشق هستند. روسیه و ایران مهم‌ترین کارگزاران و بازیگران خارجی در این کشور هستند. خروج نظامی ایالات متحده از سوریه نیز نفوذ سیاسی واشنگتن را کاهش داده و بر نفوذ و نقش متحدان دمشق افزوده است. بنابراین اروپا باید برای در آغاز مشارکت خود با ایران، روسیه و به همین ترتیب دولت سوریه ارتباط لازم را برقرار کند.
بر این اساس، اولویت های اروپا برای مشارکت در بازسازی مبتنی و مشروط بر سه عنصر است: رعایت حقوق، امنیت و حق دسترسی و آزادی مردم عادی (rights, protection, and access). به بیان دقیق‌تر، اروپا می خواهد که مشارکتش بر پایه اصول قانون، حقوق مدنی از جمله حقوق پناهندگان و دسترسی آن‌ها به اموال خود، حفاظت از آسیب‌پذیرترین افراد (مانند افراد آواره، کودکان، بازداشت شدگان و کسانی که در جنگ آسیب دیده‌اند) و همچنین همکاری با سازمان‌های بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی و دیپلمات‌ها باشد.
بنیاد علم و سیاست آلمان در این گزارش یادآور شد که اروپا می‌خواهد فارغ از تعامل با سازمان‌های رسمی و دولتی، با گروه های محلی نیز همکاری داشته باشد. در این میان اروپا گمان می کند که کمک به ساخت مسکن ارزان، مدارس و زیرساخت‌های پزشکی هم از سوی ایران و هم از سوی دولت سوریه مورد استقبال قرار خواهد گرفت. 
اولویت های دمشق و همپیمانانش نیز بر این اساس است که اصرار اروپا در همکاری مستقیم با افراد محلی به معنای نادیده گرفتن دولت سوریه نباشد. کشورهای اروپایی به کانال‌های رسمی و غیررسمی برای همکاری با دولت دمشق نیاز دارند. اکنون که اکثر کشورهای اتحادیه اروپا و اروپایی روابط دیپلماتیک خود با سوریه را قطع نکرده و تنها شمار کارکنان خود در دمشق را کاهش داده‌اند، لازم است یک خط مشی مشترک در مورد چگونگی بازنگری ارتباطات سیاسی با دولت اسد را پیدا و در فرآیند بازسازی همکاری های خود با دمشق افزایش دهند. 
بر این اساس، اروپا عقیده دارد تا زمانی که آشتی جدی داخلی محقق نشود، پایتخت های اروپایی نباید در خصوص عادی سازی کامل روابط با سوریه عجله کنند. 
دمشق و همپیمانانش معتقدند که فاصله سوریه با صلح و آشتی کامل در کشور بسیار کم شده است.
بر اساس گزارش کمیسیون اقتصادی اجتماعی سازمان ملل جنگ داخلی سوریه 268 میلیارد دلار به تولید ناخالص داخلی این کشور خسارت وارد کرده است. 
بنیاد آلمانی همچنین ادامه داد: مقام های سوری با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای همسایه سوریه، برخی کشورهای حاشیه خلیج فارس و کشورهای غربی در بحران هشت ساله این کشور دخیل بودند، در ماه های اخیر به خاطر رفت و آمدهای علنی و مخفی مقام های کشورهای عربی به سوریه بارها اعلام کرده اند که در دوران بازسازی کشورشان اولویت با کشورهای دوست و طرف هایی است که در جریان این بحران در کنار دولت دمشق حضور داشتند.

نظرات بینندگان