arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۰۴
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۱۲ - ۱۳ آذر ۱۳۹۰

مصباح: به محبت سيد حسن نصرالله به خدا تقرب مي‌جويم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مصباح يزدي اظهار كرد: من به محبت سيد حسن نصرالله به خدا تقرب مي‌جويم و اميدوارم اين حب، سبب نجات من در روز قيامت باشد.

به گزارش انتخاب، اين عضو مجلس خبرگان رهبري در ديدار با گروهي از اعضاي حزب‌الله لبنان، دليل اين محبت را تبعيت کامل سيد حسن نصرالله از ولايت فقيه و مقام معظم رهبري دانست و گفت: کسي که اين صفت را داشته باشد در ولايت ائمه فاني مي‌شود.

وي تصريح كرد: اين سلسله ولايت، يعني ولايت خدا در درجه اول، ولايت پيامبر (ص) در درجه دوم،‌ ولايت ائمه (ع) در درجه سوم، ولايت نايب امام در اين عصر (حضرت آيت‌الله خامنه‌اي ادام‌الله‌ظله) و ولايت ولي‌اش سيد حسن نصرالله بر همه ما واجب است.

رئيس مؤسسه آموزشي پژوهشي امام خميني (ره) در ادامه به ايام محرم اشاره كرد و حادثه عاشورا را از عجيب‌ترين داستان‌هاي تاريخ بشر دانست و گفت: بايد ديد چگونه کساني که سال‌ها پاي منبر پيامبر اکرم (ص) و اميرالمؤمنين بودند، به چنين جنايت هولناکي اقدام کردند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان برخي از ويژگي‌هاي دشمنان امام حسين (ع)، خاطرنشان کرد: اگر تاريخ قطعي و روايات متعدد بر وقوع اين حوادث نداشتيم باور کردن اين حادثه با اين ويژگي‌ها بسيار مشکل بلکه نزديک به محال بود.

وي داستان عاشورا را عبرتي بزرگ دانست و گفت: نبايد به صرف اين‌که اسلام آورده‌ايم،‌ ايمان داريم و راه درستي را انتخاب کرده‌ايم مغرور شويم و خيال کنيم که ديگر آسيب‌پذير نيستيم.

مصباح يزدي، مهم‌ترين درس‌ها از کربلا را در دو جهت ايجابي و سلبي دانست و اظهار كرد: جهت ايجابي، کسب انرژي و صبوري است که در راه خودمان مصمم‌تر شويم و از بذل مال و جان و تمام توان‌ خود کوتاهي نکنيم.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري، به الگوهاي انقلاب‌هاي معاصر اشاره كرد و ادامه داد: انقلاب‌هاي اين عصر، چه انقلاب اسلامي ايران و چه جهاد‌هاي برادران ما در لبنان يا انقلاب‌هايي که در کشورهاي ديگر در حال وقوع است، همه الهام‌گرفته از داستان کربلاست، و همان طور که قائد عزيز ما آقاي سيد حسن نصرالله بارها فرمودند، "شعار ما لبيک يا حسين است".

استاد فلسفه و تفسير حوزه علميه قم، تحليل علل عاقبت سوء دشمنان امام حسين (ع) را درس ديگري از واقعه عاشورا دانست و گفت: کساني‌که سال‌ها عمر خود را در کنار پيامبر (ص) مجاهدت‌ کردند و هنوز جراحت‌هايي از جنگ‌ با کفار بر بدن داشتند به چنان عاقبت سويي مبتلا شدند که به قتل امام حسين (ع) اقدام کردند. بايد درباره تحليل علل اين حوادث تلاش کنيم مبادا آن علل در خود ما هم باشد.

وي ضمن مقايسه‌اي ميان بيماري‌هاي نفساني و امراض روحي با بيماري‌هاي جسمي، تصريح كرد: دشمنان امام حسين (ع) به بيماري‌هاي نفساني و امراض قلبي‌ مبتلا بودند ولي ميکروب آن‌ در اعماق وجودشان مخفي بود و وقتي مجال ظهور پيدا کرد و ظاهر شد، آثار خود را بروز داد.

استاد اخلاق حوزه علميه با اشاره به روايت «حب‌الدنيا رأس کل خطيئة» گفت: ريشه همه اين‌ مشکلات علاقه به مزاياي دنيوي است که در انسان مخفي است و در موقعيت‌هايي ظهور پيدا مي‌کند و انسان را به فلاکت و هلاکت مي‌اندازد.

مصباح يزدي در ادامه به داستان زبير اشاره کرد و گفت: زبير پسر عمه پيامبر (ص) و اميرالمومنين (ع) و از کساني بود که سال‌ها براي اسلام زحمت‌ها کشيده و در جنگ‌ها شرکت کرده بود تا آنجا که پيامبر اکرم (ص) به شمشيرش دعا کردند. وي از کساني بود که حتي بعد از رحلت پيامبر (ص) از اميرالمومنين حمايت مي‌کرد و در شوراي شش‌نفره هم به علي (ع) تمايل داشت و بالاخره بعد از قتل عثمان نيز از پيشگاماني بود که براي بيعت با اميرالمؤمنين (ع) اقدام کرد. چنين کسي با اين سوابق درخشان، طولي نکشيد که جنگ جمل را به راه انداخت و به روي اميرالمومنين شمشير کشيد. آيا زبير از اول ايمان نداشت؟ اگر ايمان داشت چطور در اواخر عمر دچار اين گمراهي شد؟

اين استاد حوزه و دانشگاه اضافه كرد: زبير ظاهرا مؤمن بود ولي ميکروب حب مقام در قلبش جا داشت که ابتدا ظهور نداشت ولي بالاخره ظاهر شد و زبير را به گمراهي کشاند. درسي که بايد از اين حادثه بگيريم اين است که مبادا در اعماق قلوب ما نيز ميکروب‌هايي باشد و روزي ظهور پيدا کند که ما را به بي‌ايماني لاعلاجي مبتلا سازد.

وي با توضيح روايتي که با نقل‌هاي مختلف درباره حب مال و رياست آمده است، گفت: ضرر حب مال و رياست به دين مسلمان از ضرر دو گرگ که از دو طرف به گله‌اي بي‌چوپان حمله کنند بيشتر است. طبعا اين حب در قلب هر کدام از ما وجود دارد واگرچه مخفي است، اما اگر با آن مبارزه نکنيم، روزي ظاهر مي‌شود و کارش را مي‌کند.

مصباح يزدي با اشاره به فرازي از زيارت جامعه کبيره، تمسک به اهل‌بيت (ع) را اکسير اعظم براي نجات از ناپاکي‌ها دانست و همچنين با اشاره به برخي آيات قرآن تاكيد كرد: در فرازي از زيارت جامعه مي‌گوييم: درود و سلام و دوستي و ولايت ما نسبت به شما، عامل پاکي قلوب‌مان از ناپاکي‌هاست. ولايت در مرحله اول به ذات خداوند تعلق مي‌گيرد و خداوند ولي مؤمنان است و مؤمنان اولياي خدا هستند.

اين عضو مجلس خبرگان رهبري در پايان تصريح كرد: ولايت در مرحله بعد به پيامبر (ص) و بعد از ايشان به ائمه اطهار (ع) تعلق مي‌گيرد ولي ولايت به اين‌جا ختم نمي‌شود. خداوند بر ما به شناخت اين امر منت نهاد که ولايت به ولايت معصومين منتهي نمي‌شود و در زمان غيبت ائمه معصومين، اين ولايت به نايب عام امام (ع) تعلق مي‌گيرد.
نظرات بینندگان