arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۶ - ۱۰ اسفند ۱۳۹۷

لاوروف: روسیه کمک به ونزوئلا را ادامه خواهد داد

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با معاون رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که مسکو به کمک های خود به کاراکاس برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور ادامه خواهد داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه روسیه در دیدار با معاون رئیس جمهوری ونزوئلا اعلام کرد که مسکو به کمک های خود به کاراکاس برای حل مشکلات اجتماعی و اقتصادی در این کشور ادامه خواهد داد.

به گزارش ایرنا از مسکو، سرگئی لاوروف در یک کنفرانس مطبوعاتی به همراه «دلسی رودریگز» در مسکو این مطلب را اعلام کرد.
وی افزود: این کمک ها می تواند شامل ارسال محموله های بشردوستانه باشد، ما معتقدیم که بهترین راه برای کمک به مردم ونزوئلا، گسترش همکاری های عملی و سودمند دو جانبه است.
لاوروف ادامه داد که روسیه گام هایی را در جهت تقویت تجارت، سرمایه گذاری، روابط صنعتی و مالی با کاراکاس برداشته است که پیشتر روسای جمهوری دو کشور بر سر آن توافق کرده بودند.
وی گفت: ما در دیدار امروز در خصوص توافقات صورت گرفته در چهاردهمین دور کمیسیون عالی میان دولتی دو کشور که پاییز سال 2018 در مسکو برگزار شده بود تبادل نظر کردیم.
وزیر امور خارجه روسیه گفت: دو طرف توافق کردند که تفاهمات بدست آمده در چارچوب این کمیسیون همچنان چشم انداز اجرای پروژه های مدنظر دو کشور در حوزه های مختلف باشد.
لاوروف با بیان اینکه روسیه با ارسال گندم به کاراکاس کمک های چشم گیری درچارچوب اقدامات بشردوستانه و در راستای برای بهبود وضعیت در ونزوئلا کرده است، اظهار داشت: ما همچنان به همکاری های خود ادامه خواهیم داد.

** اقدام نظامی آمریکا بعید نیست
وزیر امور خارجه روسیه در ادامه به اقدامات تحریک آمیز آمریکا درخصوص ونزوئلا نیز اشاره کرد و گفت: دولت آمریکا بعید نیست تمامی هنجارهای بین المللی در خصوص کاراکاس از جمله دخالت نظامی در ونزوئلا را نادیده بگیرد.
وی افزود: با توجه به رویکردهای فعلی واشنگتن، هر اقدامی از سوی دولتمردان آمریکا ممکن است و من انکار نمی کنم که آمریکا می تواند با تصمیماتی تمام هنجارها و قوانین بین المللی را نقض کند.
لاوروف اظهار داشت که تنها هدف آمریکا برکناری نیکلاس مادورو رئیس جمهوری قانونی این کشور از قدرت است و آنها در همین راستا برای ارسال کمک های بشردوستانه با سازمان های بین المللی همکاری نمی کنند چرا که معتقدند این سازمان ها با دولت مادورو همکاری دارند.
ونزوئلا از روز 28 ژانویه (8 بهمن ماه) که خوان گوایدو رئیس مجلس ملی این کشور در خیابان های کاراکاس خود را رئیس جمهور قانونی خواند، دچار بحران داخلی و بین المللی شده است.
آمریکا بلافاصله گوایدو را به عنوان رئیس دولت موقت در این کشور به رسمیت شناخت و خواستار کناره گیری مادورو از قدرت و برگزاری انتخابات زودهنگام شد.
برخی کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا در آمریکای جنوبی و شرق آسیا همگام با واشنگتن خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام در ونزوئلا شدند.
مادورو آمریکا را به راه انداختن جنگ تجاری علیه این کشور و تلاش برای ایجاد کودتا و براندازی نظام موجود در کاراکاس متهم می کند.
برخی کشورها از جمله روسیه، چین، ایران، ترکیه و کوبا از ریاست جمهوری مادورو حمایت کرده و نسبت به دخالت خارجی در امور داخلی این کشور هشدار داده اند.
دیشب نیز روسیه و چین به اتفاق، پیش نویس قطعنامه آمریکا علیه ونزوئلا در شورای امنیت را وتو کردند.

نظرات بینندگان