arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۳۴۶
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۲ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

تکلیف مدیرمالی هواوی مشخص شد / «منگ وانژو» به آمریکا تحویل داده می شود

پس از روزها کشمکش و درگیری بین مقامات هواوی و دولت کانادا، بالاخره تکلیف مدیرمالی هواوی مشخص شد و قرار است منگ وانژو به آمریکا تحویل داده شود. وی در دسامبر گذشته به اتهام جاسوسی در ونکوور دستگیر شده بود.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

پس از روزها کشمکش و درگیری بین مقامات هواوی و دولت کانادا، بالاخره تکلیف مدیرمالی هواوی مشخص شد و قرار است منگ وانژو به آمریکا تحویل داده شود. وی در دسامبر گذشته به اتهام جاسوسی در ونکوور دستگیر شده بود.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، وزیر دادگستری کانادا اعلام کرد به زودی روند استرداد منگ وانژو آغاز می شود و به کشور آمریکا فرستاده می شود. در بخشی از بیانیه وزارت دادگستری کانادا تاکید شده: " پس از آن که دولت کانادا اقدام به پژوهش و  بررسی های دقیق در مورد ماجرا کرد، تصمیم بر آن شد که روند استرداد آغاز شود. بر اساس پژوهش های ما هم اکنون مدارک و شواهد کافی برای ارائه به قاضی استرداد و تصمیم گیری در این مورد وجود دارد."

یکی از نکات مهم در مورد این پرونده دستگیری درخواست ایالات متحده برای این کار بود. درواقع فرزند منگ وانژو که از یک سو مدیر مالی هواوی و از سوی دیگر  فرزند مدیرعامل این شرکت است، به درخواست ایالات متحده در خاک کانادا دستگیر شد. در رزمان دستگیری وی، وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که هدف از این دستگیری توقف جاسوسی و دور زدن تحریم ها است، چرا که ایالات متحده معتقد بود هواوی و مدیر مالی این شرکت اقدام به دور زدن تحریم های آمریکا ضد ایران و سرقت اطلاعات محرمانه صنعتی از گروه مخابراتی «تی-موبایل» آمریکا می کنند.

اما این اتهامات هرگز از سوی مقامات هواوی تایید نشد و حتی مدیرعامل هواوی هفته گذشته در گفتگو با بی بی سی تاکید کرد که نه تنها هواوی جاسوس نیست، بلکه ایالات متحده نمی تواند حتی یک بند از اتهامات مطرح شده علیه هواوی را ثابت کند، چرا که این ادعاها از پایه دروغ و افترا هستند.

اما ادعای مقامات ارشد هواوی در شرایطی مطرح می شود که ایالات متحده پیش از این سیزده اتهام رسمی را علیه هواوی عنوان کرده بود. برخی از این اتهام ها بسیار حساس بودند و حکایت از این داشتند که شرکت‌های زیر مجموعه هواوی اسرار تجاری را سرقت و اقدام به جعل تراکنشهای بانکی می کردند.

وکیل مدیرمالی هواوی در این خصوص می گوید: "ما  از تصمیم وزیر دادگستری کانادا به شدت نا امید شدیم، این تصمیم در شرایطی گرفته شده که رئیس جمهور ایالات متحده بارها اعلام كرده است كه در پرونده خانم منگ دخالت خواهد كرد، موکل من معتقد است که از هر نوع خشونت یا رفتار مجرمانه مبرا است  و پیگرد قانونی و استرداد وی  نوعی سوء استفاده از پروتکل های قانونی است."

تا این لحظه واکنش مشخصی از سوی مقامات هواوی به این رویداد اعلام نشده است اما بعید به نظر می رسد این سکوت ادامه دار باشد.

نظرات بینندگان