arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۴۲۰
تاریخ انتشار: ۴۰ : ۱۹ - ۱۱ اسفند ۱۳۹۷

شمارش معکوس برای پیگیری تخلفات در کرمان

مدیر کل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: براساس اعلامی که به مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان داشته، این استان موظف است تا یک هفته‌ی آینده موقعیت خود را نسبت به پیگیری پرونده ساخت‌وساز در بافت تاریخی کرمان و محوطه‌ی «شیوشگان» اعلام کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

مدیر کل دفتر بررسی عملکرد، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری می‌گوید: براساس اعلامی که به مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان داشته، این استان موظف است تا یک هفته‌ی آینده موقعیت خود را نسبت به پیگیری پرونده ساخت‌وساز در بافت تاریخی کرمان و محوطه‌ی «شیوشگان» اعلام کند.

به گزارش ایسنا، حدود یک دهه از زمانی که نخستین سکونتگاه انسان در کرمان با ساخت هتل و تله‌کابین در چند ده متری خود مواجه شد، می‌گذرد اقدامی که به واسطه‌ی ثبت ملی نشدن کوه‌های تاریخی صاحب‌الزمان (عج) با حذف تدریجی قلعه‌ی ساسانی که در محوطه‌ی شیوشگان قرار دارد، مواجه شده است، از سوی دیگر با وجود هشدارهای چندباره‌ی دوستداران میراث فرهنگی و نه کارشناسان متولی این حوزه، به نظر می‌رسد تا امروز ساخت تله‌کابین و هتل روی عرصه و محوطه‌ی «شیوَشگان» از اولویت‌هایی بوده که گویا مسئولان شهری و حتی میراثی نسبت به آن توجه ویژه‌تری داشته‌اند.

به اندازه‌ای که دوستداران میراث فرهنگی استان خود مجبور به اعلام وضعیت این محوطه به بخش بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان میراث می‌شوند و رحمت‌الله رئوف علاوه بر بررسی موقعیت این محوطه‌ی تاریخی، ساخت‌وساز در حال انجام در بافت تاریخی و نزدیک بازار قدیمی کرمان را نیز در دستور کار خود قرار می‌دهد.

رئوف - مدیر کل دفتر رسیدگی به شکایات سازمان میراث فرهنگی - در گفت‌وگو با ایسنا می‌گوید: براساس پیگیری‌هایی که از اداره کل استان و دفتر حقوقی داشته‌ام، ما به عنوان متولیان میراث فرهنگی کشور، موظف هستیم در نقطه‌ای که مدیر یک استان امکان برخورد با تخلفات و جلوگیری از یک اتفاق را ندارد، تخلف در حوزه میراث فرهنگی را از ستاد مرکزی سازمان دنبال کنیم.

او ادامه می‌دهد: در هر نقطه‌ای از کشور که تعرضی به میراث فرهنگی صورت گرفته باشد و مقامات محلی توجهی به اخطارها و تذکراتِ همکاران ما در استان نداشته باشند، در ستاد سازمان، دفتر حقوقی سازمان از طریق دادستان کل کشور به عنوان مدعی العموم شکایت و موضوع را بررسی می‌کند، شهر آن اصفهان، کرمان یا هر نقطه‌ای از کشور که باشد، تفاوتی ندارد.

وی تاکید می‌کند: در هفته‌ی گذشته - نیمه اول اسفند - در صحبتی که با مدیر کل استان کرمان داشتم، اعلام کردم اگر استان امکان جلوگیری از تخلفات و وارد شدن به پرونده‌ی شیوشگان و ساختِ مجتمع تجاری در مرکز شهر کرمان را ندارید به سازمان میراث فرهنگی و بخش رسیدگی به شکایات اعلام کنید تا از طریق مرجع قضائی و دادستان کل کشور، به عنوان موضوع کیفری، طرح دعوا کرده و شکایت کنیم.

او با بیان این‌که اگر در دوره‌های گذشته، میراث‌فرهنگی در این زمینه موافقت‌هایی داشته و حتی بحث ارتفاعِ بیش از حد یا تخلف در موافقت‌نامه‌ها صورت گرفته باشد، این بخش از سازمان میراث فرهنگی موظف به جلوگیری از آن‌هاست.

رئوف پرونده‌ی گاخ گلستان را نمونه‌ای از این پرونده‌ها می‌داند و ادامه می‌دهد: در محدوده‌ی کاخ جهانی گلستان، تخلفی رخ داده که یا شهرداری یا برخی کارشناسان میراث‌فرهنگی خلاف ضوابط کاری را انجام داده‌اند، که آن در دادگاه رسیدگی به تخلفات اداری سازمان و در مرجع قضائی رسیدگی می‌شود.

تاکید می‌کند: بر این اساس مدیر اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان، موظف است تا هفته‌ی آینده موقعیت این استان را نسبت به پرونده‌های اعلام شده، به ما اطلاع دهد.

نظرات بینندگان