arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۵۰۹
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۱ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

نیویورک تایمز: عربستان شهروند آمریکایی را شکنجه کرده

روزنامه 'نیویورک تایمز' امروز (یکشنبه) گزارش داد: ریاض یک پزشک با تابعیت دوگانه آمریکایی - عربستانی را که از زمان بازداشت‌های گسترده با ادعای مبارزه با فساد مالی، همچنان بدون تفهیم اتهام در بازداشت بسر می‌برد، شکنجه کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه 'نیویورک تایمز' امروز (یکشنبه) گزارش داد: ریاض یک پزشک با تابعیت دوگانه آمریکایی - عربستانی را که از زمان بازداشت‌های گسترده با ادعای مبارزه با فساد مالی، همچنان بدون تفهیم اتهام در بازداشت بسر می‌برد، شکنجه کرده است.

به گزارش ایرنا، این رسانه لیبرال آمریکایی با اشاره گفته دوستان نزدیک این پزشک دوتابعیتی که «ولید فتیحی» نام دارد، ادامه داد که وی در هتل ریتز کارلتون ریاض با چشمانی بسته بوسیله شلاق و شوک الکتریکی شکنجه شده است.
دیگر افرادی که در سال ۲۰۱۷ با اتهام ادعایی فساد مالی توسط حکومت ریاض بازداشت شده بودند نیز هدف شکنجه قرار گرفته بودند تا جایی که کار ۱۷ نفر از آنان به بیمارستان کشید.
فتیحی همچنان بدون تفهیم اتهام در بازداشت دولت سعودی به سر می‌برد، امری که می‌تواند بیش از پیش به روابط نه چندان حسنه آمریکا و عربستان لطمه بزند.
به نوشته نیویورک تایمز، تابعیت آمریکایی دکتر فتیحی به این معناست که سوءرفتار با وی که قبلا خبری از آن منتشر نشده بود، می‌تواند تهدید ویژه‌ای به روابط سعودی با ریاض وارد کند.
دولت ترامپ همین حالا نیز در تلاش است تا واکنش‌های انتقادی کنگره این کشور را علیه حکومت ریاض بر سر قتل 'جمال خاشقچی' روزنامه نگار منتقد سعودی مقیم ایالت ویرجینیا فرونشاند.
در پی انتشار این گزارش، «دیک دُربین» سناتور دمکرات ایالت ایلینویز در توئیتی خواستار آزادی فتیحی شد.
این سناتور آمریکایی نوشت: «عمیقا از گزارشات منتشر شده در مورد شکنجه یک شهروند آمریکایی توسط عربستان سعودی آشفته شدم. او و سایر زندانیان سیاسی باید آزاد شوند. پس از (ماجرای) قتل جمال خاشقچی، این نفرت انگیز است.»
به گزارش ایرنا، «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی آبان سال ۹۶ پس از تاسیس کمیته مبارزه با فساد، شماری از شاهزاده ها، وزرا و مقام‌های سعودی را به اتهام فساد مالی دستگیر کرد.
خبر‌هایی هم از شکنجه برخی دستگیرشدگان منتشر شد موضوعی که مقامات سعودی آن را رد می‌کردند.
منتقدان اقدام محمد بن سلمان را جلوه‌ای از قلدری و سوءاستفاده او از قدرت می‌دانستند.
ماجرای قتل خاشقچی نیز بیش از پیش چهره ولیعهد سعودی را مخدوش کرد و در پی آن، انتقاد‌ها از عملکرد ریاض در زمینه حقوق بشر و همچنین نقش آن در جنگ یمن بالا گرفت.

نظرات بینندگان