arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۸ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

به شمارش افتادن نفس‌های داعش در الباغوز سوریه

با آغاز عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک برای تسخیر آخرین پایگاه داعش در شهرک الباغوز در استان دیرالزور سوریه، نفس‌های این گروه تروریستی پس از چندین سال وحشت‌آفرینی به شمارش افتاده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

با آغاز عملیات نیروهای سوریه دموکراتیک برای تسخیر آخرین پایگاه داعش در شهرک الباغوز در استان دیرالزور سوریه، نفس‌های این گروه تروریستی پس از چندین سال وحشت‌آفرینی به شمارش افتاده است.

به گزارش ایسنا، شبکه اسکای نیوز عربی درباره عملیات نهایی نیروهای سوریه دموکراتیک (قسد) به منظور آزادسازی آخرین پناهگاه داعش در شرق سوریه گزارش داد: درگیری‌ها میان نیروهای سوریه دموکراتیک و عناصر داعش در منطقه الباغوز در استان دیرالزور سوریه شدت گرفته است و خطوط تماس میان نیروهای کرد و عناصر داعش شاهد درگیری‌های شدید با انواع مختلف سلاح است و در همین راستا نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کردند که هشت تن از نیروهای آنها مجروح شده‌اند و حال برخی از آنها وخیم است.

در همین راستا، دیده‌بان حقوق بشر سوریه وابسته به گروه‌های مخالف اعلام کرد که نیروهای کرد سوری به منظور تحت فشار قرار دادن عناصر داعش برای تسلیم همچنان به هدف قرار دادن مناطق محل حضور نیروهای داعش با توپ و راکت ادامه می‌دهند و در این درگیری‌ها ۱۰ تن از عناصر داعش به هلاکت رسیدند و چهار تن از نیروهای کرد نیز در اثر انفجار یک بمب کشته شدند.

طبق این گزارش، جنگنده‌های ائتلاف بین‌المللی نیز بر فراز الباغوز پرواز کرده و از نزدیک تحرکات عناصر داعش را زیر نظر دارند و این ائتلاف به دنبال ممانعت از بازگشت مجدد داعش به مناطق آزاد شده است.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه آمده است که حدود ۳۰۰ تن از عناصر داعش و خانواده‌هایشان به همراه غیرنظامیان از آخرین پناهگاه داعش در الباغوز خارج و به مناطق تحت کنترل کردها منتقل شده‌اند و ۲۰ تن از افراد مذکور عناصر خارجی داعش هستند.

همچنین برخی از منابع آگاه و شاهدان محلی اعلام کردند که اوضاع در داخل شهرک الباغوز بسیار دشوار است و نفس‌های عناصر داعش در این پناهگاه به شمارش افتاده است.

در همین راستا، یکی از زنان داعشی که از الباغوز فرار کرده، گفت: هیچ پولی ندارم، هیچ غذا و دارویی برای دادن به کودکم ندارم و به همین دلیل باید از الباغوز خارج شوم.

نیروهای سوریه دموکراتیک جمعه گذشته اعلام کردند که با تخلیه شهرک الباغوز از غیرنظامیان که بیشتر آنها اعضای خانواده‌های عناصر داعش بودند، "نبرد آخر" علیه نیروهای داعش با پشتیبانی ائتلاف بین‌المللی آغاز شده است.

این نیروها روز گذشته نیز به منظور آمادگی زمینه‌ها برای اعلام پایان داعش، به پیشروی‌های خود به سمت آخرین پناهگاه این گروه تروریستی در شرق رود فرات ادامه دادند.

در همین راستا، "دجوار ادلب"، یکی از فرماندهان نیروهای سوریه دموکراتیک به خبرگزاری فرانسه گفت: نبرد تسلط بر آخرین مناطق تحت کنترل داعش در سه محور؛ الباغوز تحتانی، منطقه الجبل و غرب شهرک الباغوز که تحت کنترل نیروهای ماست، آغاز شده است.

خبرگزاری فرانسه همچنین به نقل از عدنان عفرین، سخنگوی نیروهای کرد سوریه تأکید کرد: درگیری‌های شدیدی میان نیروهای قسد و عناصر داعش در جریان است و حد فاصل میان نیروهای ما و داعش از بین رفته و درگیری‌ با داعش به صورت مستقیم انجام می‌شود.

وی افزود: با توجه به اتفاقات پیش‌بینی نشده‌ای که ما برای آن آماده می‌شویم، نمی‌توان زمان مشخصی را برای پایان نبرد با داعش اعلام کرد.

مصطفی بالی، مدیر دفتر رسانه‌ای نیروهای سوریه دموکراتیک نیز اظهار کرد که عملیات مذکور زمانی پایان خواهد یافت که آخرین داعشی نیز به هلاکت برسد.

همچنین طبق گفته یکی از مقامات نیروهای کرد، به دنبال این پیشروی نیروهای سوریه دموکراتیک قادر به رصد تحرکات عناصر داعش در میان چادرها و ساختمان‌ها در الباغوز هستند.

از سوی دیگر، رامی عبدالرحمان، مدیر دیده‌بان حقوق بشر سوریه به خبرگزاری فرانسه گفت که نیروهای قسد در مزارع الباغوز پیشروی کرده و درحال پاکسازی این منطقه هستند و در واقع شاهد هیچ‌گونه مقابله جدی‌ای از سوی عناصر داعش نیستند.

همچنین طبق گفته یکی از فرماندهان میدانی این نبرد، آخرین عملیات علیه داعش به دلیل وجود تونل‌ها و افراد انتحاری با احتیاط زیادی در حال انجام است و تمامی عناصر داعش کمربند انتحاری پوشیده‌اند.

نیروهای سوریه دموکراتیک معتقدند که عناصر داعش در این عملیات به تک‌تیراندازها و عملیات بمب‌گذاری تکیه کنند، چراکه درحال حاضر تعداد زیادی از عناصر تندرو در تونل‌ها و در میان اراضی مین گذاری شده حضور دارند.

در همین راستا، عدنان عفرین گفت که عناصر داعش در آخرین پناهگاه خود برای مرگ و زندگی می‌جنگند و آنهایی که نمی‌خواهند تسلیم شوند سرنوشتشان مرگ است.

وی افزود: می‌توان گفت که با پایان تسلط داعش بر الباغوز، این گروه تروریستی از نظر جغرافیایی برای همیشه پایان می‌یابد اما ایدئولوژی و اندیشه آن به دلیل وجود عناصر پنهان همچنان پایان نیافته است.

نظرات بینندگان