arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۶۲۹
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۹ - ۱۲ اسفند ۱۳۹۷

گوجه‌فرنگی، معجزه‌گر درمان کبد چرب

مطالعات جدید محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی با بیماری کبد چرب مقابله می‌کند و با کاهش التهاب، احتمال بروز سرطان کبد را کاهش می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مطالعات جدید محققان دانشگاه تافتس در آمریکا نشان می‌دهد لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی با بیماری کبد چرب مقابله می‌کند و با کاهش التهاب، احتمال بروز سرطان کبد را کاهش می‌دهد.

 

مطالعات مختلف نقش مواد غذایی و تغذیه را در پیشگیری و درمان انواع بیماری ها نشان می‌دهد. به گزارش صندوق جهانی تحقیقات سرطان، 30 تا 50 درصد از موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و در این میان، نمی‌توان نقش تغذیه را نادیده گرفت.

 

به گزارش پایگاه خبری مدیکال نیوز،با توجه به شیوع سرطان مرگبار کبد در سراسر دنیا، تحقیقات گسترده‌ای در مورد روش‌های پیشگیری در حال انجام است. مطالعات محققان نشان می‌دهد رنگدانه طبیعی لیکوپن که به وفور در گوجه‌فرنگی و میوه‌ها و سبزیجات قرمز رنگ دیده می‌شود، خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی به ویژه روی کبد دارد و احتمال بروز سرطان و کبد چرب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. این مطالعه حیوانی نشان می‌دهد گوجه‌فرنگی و فرآورده‌های آن خاصیت ضد التهابی و ضد سرطانی فوق‌العاده‌ای دارند و مصرف دو تا سه عدد گوجه‌فرنگی در روز توصیه شده است. سس، رب، پودر و تمام مشتقات گوجه‌فرنگی نیز حاوی لیکوپن هستند.

 

در ادامه این مطالعه آمده است لیکوپن موجود در گوجه‌فرنگی تنوع میکروبیوتیک مفید را افزایش داده و مانع از رشد باکتری‌های مرتبط با التهاب می‌شود. علاوه بر گوجه‌فرنگی، هندوانه، توت‌فرنگی، گریپ فروت و فلفل قرمز نیز دارای لیکوپن هستند. محققان استفاده از این مواد غذایی را برای پیشگیری از کبد چرب و سرطان کبد ضروری می‌دانند.
وجود چربی در کبد، طبیعی است ولی زمانی که این میزان افزایش یابد و به بیش از 5 تا 10 درصد از وزن کبد برسد، عارضه‌ کبد چرب به وجود می‌آید.


دو نوع کبد چرب الکلی و غیر الکلی وجود دارد که نوع اول به دلیل مصرف الکل به وجود می‌آید. تجمع بیش از اندازه آهن در بدن و چاقی، احتمال ابتلا به کبدچرب الکلی را افزایش می‌دهد.


هنوز دلیل قطعی ابتلا به کبد چرب غیر الکلی مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند سن، اضافه وزن، دیابت و کلسترول بالا، مهم‌ترین عوامل خطر این عارضه باشند. استفاده از داروهای مختلف، هپاتیت، بیماری‌های خود ایمنی یا بیماری‌های کبد ارثی، کاهش سریع وزن و سوء تغذیه علل دیگر عارضه کبد چرب غیر الکلی هستند، البته برخی مطالعات نشان می‌دهد تجمع باکتری‌ها در روده کوچک نیز می‌تواند احتمال ابتلا به کبد چرب غیر الکلی را افزایش دهد.

**کبد چرب مرتبط با بارداری
کبد چرب مرتبط با بارداری، عارضه تقریبا نادری است؛ ولی در صورت ابتلا می‌تواند برای جنین و مادر خطرناک باشد و به نارسایی کلیه و کبد مادر منجر شود. عفونت و خونریزی، از عوارض کبد چرب مرتبط با بارداری است. هنوز دلیل قطعی کبد چرب مرتبط با بارداری مشخص نیست؛ ولی محققان احتمال می‌دهند عوامل هورمونی در این موضوع نقش داشته باشند.


به گزارش موسسه ملی سرطان آمریکا، سرطان کبد (HCC) سومین علت عمده مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان به شمار می‌آید و این بیماری معمولا در افراد بالای 50 سال و به خصوص در مردان دیده می‌شود.


سیروز یا زخم شدن کبد، هپاتیت B و C، عفونت ویروسی، التهاب مزمن کبد، هموکروماتوز (تجمع آهن در بدن) و مصرف الکل، مهم‌ترین دلایل ابتلا به سرطان کبد هستند.

 

 

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان