arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۶۹۳
تاریخ انتشار: ۲۹ : ۱۰ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

بولتون: دیپلمات‌ها با پزشک آمریکایی محبوس در عربستان ملاقات کردند

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرد، دیپلمات‌های آمریکایی از یک تبعه آمریکایی-سعودی که گزارش شده در دوران حبس در هتل ریتز کارلتون در ریاض شکنجه شده، ملاقات کردند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مقامات ارشد کاخ سفید اعلام کرد، دیپلمات‌های آمریکایی از یک تبعه آمریکایی-سعودی که گزارش شده در دوران حبس در هتل ریتز کارلتون در ریاض شکنجه شده، ملاقات کردند.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از گزارش مفصل یکی از دوستان ولید فتیحی پزشک تحصیل کرده در دانشگاه هاروارد نوشت: نیروهای امنیتی عربستان ولید فتیحی، پزشک سعودی - آمریکایی را به داخل یکی از اتاق‌های هتل ریتز کارلتون کشانده و در آنجا او را مورد ضرب و شتم قرار دادند، چشمانش را بستند، او را برهنه کردند و به یک صندلی بستند.

روزنامه‌ نیویورک تایمز در ادامه نوشت: آنها سپس در جلسه‌ای که نزدیک به یک ساعت به طول انجامید ولید فتیحی را با شوک الکتریکی شکنجه دادند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید درباره رفتار صورت گرفته با فتیحی در مصاحبه‌ای با شبکه سی ان ان، گفت‌: در حال‌ حاضر مطلع هستم که ما توانسته‌ایم دسترسی کنسولی به فتیحی پیدا کنیم. به این معنا که دیپلمات‌های آمریکایی در عربستان با این پزشک دیدار کرده‌اند.

وی افزود: اما در حال‌ حاضر اطلاعات بیشتری در اختیار نداریم.

حساب کاربری "زندانیان عقیدتی" که به امور بازداشتی‌ها در عربستان می‌پردازد، اعلام کرد، ولید فتیحی به دلیل نامساعد شدن وضعیت جسمانی و روانی‌اش در اثر شکنجه و بدرفتاری به بیمارستان ذهبان منتقل شده است.

این حساب کاربری آورده است، پزشک زندان فتیحی را مجبور به مصرف برخی آرام‌بخش‌های قوی کرده که تاثیر منفی بر مغر او گذاشته است.

در این راستا خانواده این پزشک سعودی - آمریکایی از ترامپ و جارد کوشنر، داماد و مشاور ارشد او خواستند برای آزادی او مداخله کنند.

هاورد کوبر، وکیل فتیحی به نقل از اعضای خانواده این پزشک به سی‌ان‌ان گفت: وضعیت جسمانی و بدنی او نامساعد است و به لحاظ روحی نیز اصلا وضعیت خوبی ندارد.

کوبر افزود: او بدون هیچ اتهامی بازداشت شده و خانواده‌اش از ترامپ و دامادش خواسته‌اند تا برای آزادی او بر دولت عربستان فشار وارد کنند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا به خاطر حمایت و جانبداری‌اش از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان به عنوان یکی از متحدان منطقه‌ای کلیدی‌ حتی پس از قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌ منتقد سعودی در تاریخ دوم اکتبر سال ۲۰۱۸ میلادی به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است.

علی‌رغم مقاومت ریاض، وزارت اطلاعات آمریکا به این نتیجه‌ رسیده که محمد بن سلمان دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

جارد کوشنر هفته‌ گذشته با ولیعهد عربستان در ریاض دیدار کرد تا حمایت وی را برای پیشنهاد صلح خاورمیانه به دست آورد.

ولید فتیحی ۵۴ ساله، یکی از ۲۰۰ سعودی برجسته‌ای بود که به عنوان بخشی از یک سرکوب گسترده فساد تحت حکومت محمد بن سلمان به عنوان پادشاه دوفاکتوی عربستان در هتل لوکس ریتز کارلتون محبوس شدند.

بسیاری از افراد محبوس شده مورد شکنجه و آزار قرار گرفته‌اند و برخی از آنها مجبور شدند تا به خاطر آزادی‌شان بخش زیادی از ثروت‌شان را تقدیم کنند.

فتیحی، یکی از ۶۰ تنی بود که پس از این سرکوب ۱۵ ماهه که به عنوان اقدامی برای تقویت قدرت محمد بن سلمان تلقی می‌شود تحت پیگرد قانونی قرار گرفت.

فتیحی که فارغ التحصیل رشته پزشکی در دانشگاه جورج واشنگتن است و تخصص خود به عنوان پزشک عمومی را از دانشگاه هاروارد گرفته پس از بازگشت به عربستان در سال ۲۰۰۶ میلادی یک بیمارستان خصوصی در جده تاسیس کرد.

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک تایمز، وی هیچ‌گونه سابقه فعالیت سیاسی در داخل عربستان ندارد.

این روزنامه نوشت: دلیل بازداشت فتیحی هنوز نامشخص است اما بر اساس اطلاعات دوستش، از این پزشک درباره عادل فقیه، یکی از اقوام سببی‌اش که معاون ارشد سابق ولیعهد عربستان بوده و او نیز بازداشت شده، بازجویی کردند.

نظرات بینندگان