arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۷۸۴
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

تیموشنکو؛ ملکه گاز، زندانی و رئیس‌جمهوری آتی اوکراین؟

نخست وزیر سابق اوکراین که به عنوان چهره انقلابی این کشور در جهان شناخته می‌شود و دو بار توسط رؤسای جمهوری این کشور به زندان افتاده، حالا به دنبال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نخست وزیر سابق اوکراین که به عنوان چهره انقلابی این کشور در جهان شناخته می‌شود و دو بار توسط رؤسای جمهوری این کشور به زندان افتاده، حالا به دنبال کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری اوکراین است.

به گزارش ایسنا، یولیا تیموشنکو ۵۸ ساله، نخست وزیر سابق اوکراین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری رویترز گفت که امیدوار است بتواند رقیب قدیمی خود پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری کنونی اوکراین را در انتخابات تنگاتنگ ۳۱ مارس ۲۰۱۹ از میدان بدر کند.

کمپین انتخاباتی تیموشنکوی مو طلایی یک اقدام متعادل کننده دشوار است از طرفی قول به اصلاحات و همکاری دامنه دار با صندوق بین‌المللی پول داده و از جهتی دیگر به دنبال تغییر در افزایش شدید قیمت گاز منازل است که صندوق بین‌المللی پول آن را به عنوان شرطی برای وام‌های بیشتر در نظر گرفته است.

تیموشنکو در میان رأی دهندگان مسن اوکراینی مشهور است و وعده‌هایش برای افزایش آستانه مستمری‌ها می‌تواند باعث پیروزی‌اش شود اما او باید علاوه بر پوروشنکو با وولودیمیر زلنسکی کمدین هم رقابت کند.

لفاظی‌های تیموشنکو می‌تواند تند و برنده باشند. او افزایش قیمت گاز را "نسل‌کشی" خوانده است اما منتقدان وی را یک پوپولیست می‌دانند.

تیموشنکو در پاسخ به این سوال که آیا فکر می‌کند رقابت‌های انتخاباتی عادلانه هستند، گفت: این برچسب مافیای فساد است که پوروشنکو برای بی‌آبرو کردن من استفاده می‌کند. عاملانش از هنرهای سیاه سیاسی برای مقابله با مخالفان جدی و تأثیرگذار و برای من از واژه پوپولیست استفاده می‌کنند.

تیموشنکو درباره اینکه آیا تجارت‌ها باید نگران ریاست جمهوری‌اش باشند، به تجربیاتش درباره همکاری با صندوق بین‌المللی پول در زمان نخست وزیری خودش اشاره کرد اما گفت که مصادیق مدیریت‌های کنونی مغایر با سازندگی است و ادامه داد: پس از انتخابات ریاست جمهوری ما تمایل داریم تا گفت‌وگویی سازنده را با صندوق بین‌المللی پول درباره این مساله آغاز کنیم که چگونه این اوضاع را درست کنیم و چگونه این همکاری مشترک نتایجی را به همراه داشته باشد که اقتصاد و شهروندان اوکراینی آن را احساس کنند. برای عوام، تمامی درآمدهایشان به دلیل افزایش بی‌دلیل بهای گاز به یک باره از میان رفت و این بدان معناست که مردم دیگر پولی برای حمایت از اقتصاد اوکراین ندارند.

تیموشنکو به دلیل معاملات پرسود گازی در دهه ۱۹۹۰ میلادی و زمانی که رئیس یک کمپانی بزرگ انرژی بود، به "ملکه گاز" معروف شد. او بعداً در جریان انقلاب نارنجی اوکراین در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ که او را در مقابل ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری سابق و دوستار کرملین قرار داد، در مرکز توجه بین‌المللی قرار گرفت.

یانوکوویچ پس از روی کار آمدن، تیموشنکو را به زندان انداخت و به کمک پل مانافورت که بعداً مدیر کمپین انتخابات ریاست جمهوری دونالد ترامپ بود، گزارشی ۱۸۷ صفحه‌ای در ۲۰۱۲ برای توجیه زندانی کردن تیموشنکو تهیه کرد که به خشم بین‌المللی منجر شد.

مانافورت در نهایت در بخشی از تحقیقات رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا محکوم شد.

مانافورت در زمانیکه به عنوان رایزن و مشاور برای حزب یانوکوویچ کار می‌کرد، از حساب‌های برون مرزی برای پرداخت محرمانه چهار میلیون دلار در ارتباط با گزارش درباره تیموشنکو استفاده کرد.

تیموشنکو در آن زمان گفته بود: همانطور که مانافورت زمانی گفته بود، می‌دانم که قدرتمندترین ماشین پروپاگاندا علیه من استفاده می‌شود. مانافورت نام صادق من را تخریب کرد و فعالیت‌های من را زیر سوال برد.

وی در فوریه سال جاری میلادی بابت فساد یکی از نزدیکترین متحدان پوروشنکو خواستار استیضاح وی شده بود اما تمامی احزاب در اوکراین چنین ادعایی را رد کردند.

تیموشنکو این فساد را قله یک کوه یخ قلمداد کرده و گفت که اگر انتخاب شود، پوروشنکو را به محاکمه می‌کشاند.

نخست وزیر سابق اوکراین در پاسخ به اینکه آیا کدام یک، "پوروشنکو" یا "زلنسکی" رقیب اصلی‌اش هستند، گفت: من پوروشنکو را انتخاب می‌کنم.

وی همچنین در پاسخ به اینکه چرا در برخی از نظرسنجی‌ها در مقام سوم است و اینکه آیا حامیانش کم شده‌اند، گفت: هیچ سقوطی در کار نیست. من هنوز هم حامیانم را دارم. یک کاندیدای جدید زلنسکی وارد میدان شده که هرگز در عرصه سیاست نبوده است. او حالا در میان مردم از حمایت زیادی برخوردار است.

نخست وزیر سابق اوکراین درباره اینکه آیا تجربه طولانی‌اش در عرصه سیاست قوی یا ضعیف است، گفت: فکر می‌کنم که اوکراین باید به تاریخ خود در رأی دادن به یک نفر، یک خانواده یا یک تبلیغات خلاقانه پایان دهد. برای نخستین بار، ما نباید به اشخاص رأی دهیم بلکه باید به یک اقدام کاملاً برنامه ریزی شده، جدی و واقعی رأی دهیم. بجز ما، امروز هیچ‌کس دیگری چنین برنامه‌هایی ندارد.

نظرات بینندگان