arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۷۹۳
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۵ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

آمانو: مهمترین راکتور هسته‌ای کره شمالی ماه‌هاست تعطیل است

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ پس از اخراج نیروهایش از کره شمالی دسترسی به تأسیسات هسته‌ای این کشور ندارد و تنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را مورد نظارت قرار می‌دهد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرد: چندین ماه است که راکتور پنج مگاواتی مجتمع هسته‌ای یانگ‌بیون کره شمالی تعطیل است.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که مقر آن در وین است، اعلام کرد که از سال ۲۰۰۹ پس از اخراج نیروهایش از کره شمالی دسترسی به تأسیسات هسته‌ای این کشور ندارد و تنها از طریق تصاویر ماهواره‌ای فعالیت‌های هسته‌ای این کشور را مورد نظارت قرار می‌دهد.

در این میان تحلیلگران مستقل که از تصاویر ماهواره‌ای استفاده می‌کنند، بر این باورند که این راکتور قدیمی دارای مشکلات تکنیکی است و به همین دلیل تعطیل است.

یوکیا آمانو، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سخنرانی خود اعلام کرد: این آژانس به نشانه‌ای مبنی بر انجام عملیات در راکتور پنج مگاواتی یانگ‌بیون از اوایل دسامبر ۲۰۱۸ دست نیافته است.

آمانو اعلام کرد: در این راکتور هیچ گونه نشانه‌ای مبنی بر فعالیت‌های بازفرآوری مشاهده نمی‌شود. این باور وجود دارد که این راکتور برای غنی سازی اورانیوم مورد استفاده قرار می‌گرفت، روندی که می‌تواند برای تولید مواد سلاح هسته‌ای استفاده شود. با این حال کارهای ساختمانی راکتور آب سبک آزمایشی ادامه دارد.

آمانو اضافه کرد: بر اساس تصاویر به دست آمده، کارهای ساختمانی ادامه دارد.

این آژانس بارها اعلام کرده است که می‌تواند نقش راستی آزمایی درباره برنامه هسته‌ای کره شمالی را بر عهده بگیرد.

آمریکا خواهان خلع سلاح کامل هسته‌ای کره شمالی است. در همین راستا به تازگی دومین اجلاس کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رهبران کره شمالی و آمریکا در ویتنام برگزار شد اما توافقی حاصل نشد. با این حال ترامپ اعلام کرد: این مذاکرات سازنده بود.

نظرات بینندگان