arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۲۸۷۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۲۱ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۷

قاسمی: دو دیپلمات هلندی در چارچوب عمل متقابل از ایران اخراج شدند

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت که دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب عمل متقابل عنصر نامطلوب شناخته شده و از آنها خواسته شد در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند خاک کشورمان را ترک کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

قاسمی: دو دیپلمات هلندی در چارچوب عمل متقابل از ایران اخراج شدندبهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران درباره اخراج دو دیپلمات هلندی از تهران گفت: دو دیپلمات هلندی به عنوان عنصر نامطلوب و در چارچوب عمل متقابل از ایران اخراج شدند.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ضمن تایید اخراج دو دیپلمات هلندی از جمهوری اسلامی ایران افزود: دو دیپلمات سفارت هلند در تهران در چارچوب عمل متقابل عنصر نامطلوب شناخته شده و از ایشان خواسته شد در تاریخ‌های ۱۲ و ۱۳ اسفند خاک کشورمان را ترک کنند. 
قاسمی گفت: در پی اتهامات بی اساس دولت هلند به دو دیپلمات ایرانی و اخراج ایشان از آن کشور، موضوع عمل متقابل در دستور کار مراجع ذیربط قرار گرفته و پس از  بررسی‌های همه جانبه در شورای عالی امنیت ملی، نهایتا تصمیم به اخراج دو نفر از دیپلمات‌های هلندی در تهران گرفته شد.
سخنگوی وزارت خارجه از اینکه حتی با وجود اذعان دادستان کل و وزرای امور خارجه و کشور هلند به عدم مداخله دیپلمات‌های کشورمان در حوادث اتفاق افتاده در خاک آن کشور، دولت هلند حاضر به تجدیدنظر در تصمیم خود نشد، ابراز تاسف کرده و افزود: جمهوری اسلامی ایران انتظار دارد مسئولان هلندی با درک درست از شرایط حساس منطقه‌ای و بین‌المللی در جهت امیال مخالفان و بدخواهان روابط دو کشور حرکت نکنند.
 
وی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران خواهان تنش در روابط خود با کشورهای اروپایی نیست؛ اما هر حرکتی علیه منافع ملی‌اش را با عمل متقابل در زمان و مکان خود و متناسب با حفظ مصالح عالیه کشور پاسخ خواهد داد.
*تصمیمی که به وزارت خارجه ابلاغ شد
محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز عصر امروز (دوشنبه) در حاشیه جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور و در جمع خبرنگاران درباره اقدام هلند در فراخواندن سفیرش از تهران و پشت صحنه این قضیه گفت: این موضوع در دستور کار دستگاه‌های کشور بوده و بر اساس تصمیمی که به وزارت خارجه ابلاغ شد ما دو نفر از دیپلمات‌های هلند را در واکنش به اخراج غیرقانونی دیپلمات‌هایمان اخراج کردیم.
ظریف افزود: اینکه اخراج غیرقانونی گفتم به این علت است که مقامات هلندی هم اعلام کردند که اقدامشان درباره اخراج دیپلمات‌های ما مستند به هیچ شواهد یا سندی نبوده و اقدامی صرفا سیاسی صورت گرفته است.
وی گفت: آنها نیز سفیرشان را برای مشورت فراخواندند و ما هم اقدامات لازم را انجام می‌دهیم تا ببینیم نتیجه کار چه می‌شود.
*فراخواندن سفیر هلند
وزارت خارجه هلند امروز اعلام کرد این کشور در واکنش به اخراج دو کارمند سفارت این کشور در تهران، «ژاک ورنر» سفیر خود را از ایران فرامی‌خواند.
بر اساس وبگاه وزارت خارجه هلند، «استف بلاک» وزیر خارجه این کشور روز دوشنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد ایران روز ۲۰ فوریه (۱ اسفند) در واکنش به اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند، دو دیپلمات هلندی را عنصر نامطلوب اعلام کرده و به آن‌ها دستور داده تهران را ترک کنند.
در واکنش به این اقدام، هلند ابتدا سفیر ایران را احضار کرده و این اقدام را «غیرقابل قبول» و «دارای تبعات منفی» برای روابط دوجانبه توصیف کرده است.
با این حال، روز گذشته دو دیپلمات هلندی به دستور ایران، تهران را ترک کرده‌اند. هلند در واکنش به این رخداد، تصمیم گرفته سفیر خود در تهران را برای مشورت فرابخواند.
۱۸ دی ماه سال جاری ( هشتم ژانویه ۲۰۱۹) وزرای امور خارجه و کشور هلند در نامه ای به پارلمان این کشور، ایران را عامل قتل محمدرضا صمدی کلاهی معرفی کردند. وزارت خارجه هلند خرداد ماه امسال به همین بهانه دو دیپلمات ایرانی را اخراج کرده بود. 
کلاهی عامل انفجار ۷ تیر ۱۳۶۰ در ساختمان مرکزی حزب جمهوری اسلامی ایران بود. در آن انفجار بیش از ۷۰ نفر از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیدند.
اسناد دادگاه هلند نشان می‌دهد کلاهی در سال ۲۰۱۵ توسط اعضای یک باند بزهکار کشته شده است. ادعای دخالت ایران در این حادثه در حالی مطرح می‌شود که دادستان هلند در جریان برگزاری دادگاه به صراحت اعلام کرده که هیچ مدرکی دال بر مشارکت ایران در این قتل وجود ندارد.
*در مورد هلند این حق برای ما محفوظ است و از حق خود در شرایط لازم استفاده می‌کنیم
به گزارش فارس، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران 23 مهر ماه 1397 در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره خبر اخراج یک دیپلمات ایرانی از فرانسه و سکوت تهران در قبال اخراج دو دیپلمات ایرانی از هلند و پنهانکاری وزارت خارجه در این خصوص و عدم واکنش متقابل هم بیان کرد: ایران در مقابل هرگونه اقدام ناپسند از جانب دیگر کشورها چه نسبت به دیپلمات‌های ایران و چه در سایر موضوعات با درایت و فهم شرایط، عکس العمل لازم و متقابل را همواره داشته و خواهد داشت.
وی گفت: چه در مورد هلند و چه در مورد دیگر کشورها، اگر چنین مسائلی رخ دهد قطعا این حق را داریم که با توجه به مجموعه منافع ملی و مصالح کشور، اقدام لازم را به عمل بیاوریم، لذا نه بحث پنهان‌کاری وجود دارد، نه سکوت و نه نادیده انگاشتن اقدامات خلاف موازین دیپلماتیک و بین‌المللی از سوی دیگر کشورها نسبت به ایران.
قاسمی افزود: ما در شرایط لازم اقدام مقتضی خود را به جا می‌آوریم و در مورد هلند این حق برای ما محفوظ است و از حق خود در شرایط لازم استفاده می‌کنیم.
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد: آگاهان سیاسی این موضوع را خوب می‌فهمند که بخشی از مسائل سیاست خارجی و روابط بین کشورها در زمان خود، خبری نمی‌شود و خبری شدن اقدامات و تحرکات، به زمان مناسب خود موکول می‌شود و همانگونه که بارها تکرار کرده و می‌کنم که خیلی از مسائل در روابط بین‌الملل و سیاست خارجی در همه کشورها با فاصله بسیار بیشتری، گاهگاهی خبر آن داده می‌شود و این یک قیاس مع‌ الفارق است؛ ولی انتظار نداشته باشید که حتما ما شتابزده و بدون توجه به ذکاوت‌های لازم دست به اقداماتی بزنیم که نهایتا سود آن متوجه دیگران باشد و ما متضرر شویم، قطعا منافع ملی و مصالح مردم را مدنظر داریم.
وی اضافه کرد: این تنها وزارت خارجه نیست، اینگونه مسائل عمدتا مسائل جمهوری اسلامی و دولت ایران است و همه آنهایی که باید در جریان اقدامات و عملکرد ما باشند، هستند و در یک اجماع و تفاهم کلی، اقدام لازم در زمان خود صورت خواهد پذیرفت.

منبع: فارس
نظرات بینندگان