هیات داوران سومین جشنواره رسانه های شهری در بیانیه ای به ارزیابی کلی آثار این رخداد فرهنگی پرداختند.
به گزارش شهرنوشت، بیانیه هیات داوران سومین جشنواره رسانه های شهری توسط مجید رضاییان خوانده شد. آیین اختتامیه این جشنواره یکشنبه ۱۲ اسفند در آمفی تئاتر برج آزادی و با حضور شهردار تهران، اصحاب رسانه و رییس و اعضای شورای شهر تهران برگزار شد.
متن بیانیه به شرح زیر است:
سرانجام این چرخ از حرکت بازنایستاد و شهر را با جشنواره ای دیگر به حرکت درآورد. جشنواره ای که نبض آن در رسانه و شهر می تپد. راستی! کدام شهر؟ همه می دانیم که در آستانه انقلاب بزرگ ارتباطی و با آمدن وب هوشمند از ۲۰۲۰ میلادی، به تعبیر مانویل کاستلز، شهر نیز، به یک رسانه تبدیل خواهد شد و اینترنت اشیاء تصویری دیگر از «انسان، شهر، حاکمیت ورزی و رسانه و مخاطب و ژورنالیسم تخصصی و شهری»، ارایه خواهد داد.
هیات داوران سومین جشنواره رسانه های شهری –البته شهر امروز- درمورد آثار رسیده ارزیابی ها و پیشنهادهایی دارد که به شرح زیر قابل فهرست است:
یکم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ شواهد و قراین می گوید که به زودی «نبض خبر» در شهر رسانه ای فردا بیشتر خواهد تپید. بر این سیاق، گرچه دوران «خبرهای غیر فرایندمدار» -از دهه ۹۰ تاکنون- در روزنامه نگاری دنیا به سرآمده اما رسانه های شهری ما شایسته است تا خود را از آسیب تاسف بار «وی گفت – وی افزود« رهایی بخشند و لااقل به سمت «خبرهای تولیدی سنتی حرکتکنند و اگر حرفه ای تر بخواهند گام بردارند، «خبرهای فرایندمدار در ژانر روزنامه نگاری تحلیلی» را اولویت ببخشند.
بر همین روال، آثار رسیده در زمینه گزارش خبری نیز، گرچه از این آسیب رنج می برد اما از کیفیت قابل اعتناتری نسبت به خبرها برخوردار بود.
دوم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین می گوید شهر رسانه ای فردا «صدای بلندتری» خواهد داشت، مصاحبه ها گرچه برای کسب اطلاعات در فرم خبری و یا اخذ دیدگاه در فرم عمقی است می توانست با همین شاخص «پرچالش تر و غنی تر» ارایه شود. با این وجود آثار رسیده در این بخش رضایت نسبی داوران را فراهم ساخت.
سوم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین می گوید شهر رسانه ای فردا خود »روایتگر عمده» خواهد بود، آثار رسیده در بخش گزارش گرچه فاقد فرم گزارش تحقیقی بود اما در گزارش های توصیفی و تحلیلی کف انتظارات هیات داوران را برآورده می کند. گرچه این امید می رود برای سال آتی گزارش نویسان شهری ما ضمن اعتنای جدی به گزارش تحقیقی بکوشند تا «ادبیات گزارش نویسی» را تقویت کنند، «تشبیهات و آرایه های ادبی «را در گزارش ها بگنجانند و به آن جان دهند و مهم تر آن که سراغ سوژه های جریان ساز بروند.
چهارم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین می گوید شهر رسانه ای فردا «خودنوشت» خواهد شد، هیات داوران بر این باور است که غنای یادداشت ها و سرمقاله ها در حد انتظار نبود. همه می دانیم که این فرمت روزنامه نگاری به بار محتوایی و فکری آن بسته و وابسته است، در غیر این صورت یادداشت ها به جای آن که ایده ای نو، فکری تازه و نتیجه ای متفاوت» را در برابر مخاطبان فرانهد، به یک جمع بندی متعارف و متوسط تبدیل خواهد شد که بی تردید برای مخاطبان جاذبه ای ندارد.
پنجم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین می گوید شهر رسانه ای فردا نقدپذیرتر از امروز خواهد بود، آثار رسیده در زمینه مقاله و نقد گرچه از یادداشت ها و سرمقاله ها حرفه ای تر به نظر می رسید اما در این حوزه تخصصی مهم نتوانست انتظارها را برآورد. با این وجود به آثار رسیده در بخش مقاله و نقد می توانیم اعتنا کنیم و این امید را داشته باشیم که برای سال آتی مقاله ها و نقدها مساله های درگیر افکار عمومی و شهروندان را بیشتر مورد توجه و تمرکز قرار دهد تا شاید به این طریق شاهد آثار غنی تر و محکم تری باشیم.
ششم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین نشان می دهد شهر رسانه ای فردا تصویری تر از امروز باشد، فتوژورنالیسم گاه به تنهایی و معادله مه فرم های متن محور روزنامه نگاری می تواند با یک عکس جریان ساز شود. آثار رسیده در این رشته گرچه امیدوارکننده بود اما به تناسب سوژه های بی شمار شهری هنوز برای رسیدن به مطلوب فاصله ای دراز دارد.
هفتم. رسانه، شهری می ماند یا شهر، رسانه می شود؟ گرچه شواهد و قراین نشان می دهد شهر رسانه ای فردا «شفاف تر» از امروز باشد، هیات داوران معتقد است آثار رسیده در زمینه رسانه های دیداری و شنیداری و نیز کلیپ های ارسالی رسانه های اینترنتی توانست رشته های مختلف این جشنواره را از نظر نوع رسانه کامل کند، با این وجود آثار رسیده رادیویی، تلویزیونی و کلیپ ها گرچه شروع شایسته ای به شمار می آید اما ضرورت دارد تا در برنامه سازی، تولید گزارش ها و کلیپ ها تنها سوژه های قابل دسترس را مورد توجه قرار ندهند. در این کلان شهر سوژه های حساس و چندلایه متفاوتی وجود دارد که از قاب تصویربرداران و نگاه صداورزان نمی بایست پنهان بماند. گرچه کشف و شکار سوژه به تنهایی ملاک نیست اما واقعیت آن است که سوژه، پایه جدی دستیابی به یک اثر حرفه ای در کار تلویزیونی و رادیویی شناخته می شود.
هیات داوران در خاتمه ضمن قدردانی از انجمن صنفی روزنامه نگاران استان تهران، مسئولان محترم شهرداری و اعضای منتخب شورای شهر و همه عزیزان مدیریت مرکز ارتباطات شهرداری تهران، این امید را دارد که جشنواره با همت این دوستان در سال آینده قدی بلندتر از امروز داشته باشد و به مرور به یک شاخص جدی در ارتقای آثار حوزه ژورنالیسم شهری تبدیل شود، چنین بادا!
اسامی هیات داوران: علی اکبر قاضی زاده، فریدون صدیقی، مجید رضاییان، لیلا رستگار، فرزانه ابراهیم زاده، محمد قوچانی، محمد مهاجری، جواد دلیری، افشین امیرشاهی