arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۲۰۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۳ - ۱۵ اسفند ۱۳۹۷

واکنش بطحایی به اعتراض فرهنگیان: گلایه‌ام از روش اعتراض است

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش‌‌وپرورش درباره اعتراض و تحصن فرهنگیان گفت که گلایه‌ام نه از اعتراض فرهنگیان بلکه از روش طرح اعتراض است چرا که بدآموزی برای دانش‌آموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیر آموزش‌‌وپرورش درباره اعتراض و تحصن فرهنگیان گفت که گلایه‌ام نه از اعتراض فرهنگیان بلکه از روش طرح اعتراض است چرا که بدآموزی برای دانش‌آموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند.

به گزارش تسنیم، سیدمحمد بطحایی در آیین افتتاح مرکز آموزشی-رفاهی شهرستان مبارکه، اظهار کرد: این پروژه برای شهرستان مبارکه که با محدودیت شدید اعتبار مواجه است، پروژه بسیارسختی بوده است لذا بسیار هم ارزشمند است.

وی افزود: ماموریت اصلی آموزش و پرورش تربیت و آماده کردن نسلی است که فردای کشور را آن گونه که آرزوی ما است نزدیک کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: برای اینکه تربیت اتفاق بیفتد مهمترین رکن نیروی انسانی است که در بسیاری مواقع نقایص دیگر مولفه‌ها را جبران می‌کند و البته مولفه‌های مختلف نظام آموزشی مسیر را برای رشد و تعالی کودکان و نوجوانان آماده می‌کند و از این رو هر قدمی که برای معلم و این رکن تحول برداشته می‌شود قدمی است که برای آینده کشور برداشته شده است.

تفاوت آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها

بطحایی عنوان کرد: تفاوت اصلی آموزش و پرورش با سایر دستگاه‌ها در لذتی است که معلم در قلب خودش احساس می‌کند و مستقیما در تعلیم و تربیت دانش‌آموزان تاثیر می‌گذارد.

معلم همچنان نگران تهیه اقلام معیشتی برای خانواده‌اش است

وی با بیان اینکه ما موظفیم تا جایی که می‌توانیم تلاش کنیم معلم با فکر و خیال بهتر به کارش بپردازد، گفت: تمام سطوح کشور به این باور رسیده‌اند و متاسفانه جامعه تعلیم و تربیت علیرغم ماموریت سنگین و هدف استراتژیک و مهمی که برعهده دارد با وضعیت مطلوب همواره فاصله داشته است هرچند در برخی از موارد این فاصله کاهش پیدا کرده است و معلم همچنان نگران تهیه اقلام معیشتی برای خانواده‌اش است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه از 19 سالگی توفیق حضور در سطوح مختلف خانواده آموزش و پرورش را داشته‌ام، اظهار‌کرد: در تمامی این سال‌ها اهمیت نقش معلمان در جامعه و دغدغه‌های معیشتی آنان را درک کرده‌ام و هر زمان که مسئولیتی داشته‌ام برای حل این مشکل تلاش کرده‌ام.

نمی‌توانیم در کوتاه‌مدت بار معیشت را برداریم

بطحایی افزود: کشور با نیازهای بسیار عدیده‌ای مواجه است که نمی‌گذارد در کوتاه مدت بار سنگین معیشت را برداریم لذا تلاش می‌‌کنیم از راه حل‌هایی که قبلا برای حل این مشکل به کار برده نشده است، استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه دولت با همکاری نمایندگان مجلس شورای اسلامی اقدامات بسیاری انجام داده است، اظهار کرد: متاسفانه با هجمه دشمن، محدودیت‌ها و تحریم‌ها مواجه شده‌ایم که باعث شده تابه دلیل تورم قدرت عملیاتی ما نسبت به سال گذشته کاهش پیدا کند، البته با همه این شرایط وظیفه داریم به فرایند تعلیم و تربیت خدشه وارد نشود.

بطحایی با اشاره به اعتراضات برخی از معلمان در چند روز اخیر گفت: بعضی از همکاران بنده نسبت به این وضعیت اعتراض و شکوه دارند و این سختی نه بخاطر سختی معیشتی بلکه به این دلیل است که این سختی به طور ناخواسته اثرمنفی بر تعلیم و تربیت دانش آموزان می‌گذارد .

روش تعطیل کردن کلاس درس برای اعتراض ضدتربیتی است

وی اضافه کرد: در معدودی از مدارس اعتراضات همکاران وجود داشته است که این نوع روش اعتراض حتی در یک مدرسه از کشور هم اگر انجام شود اقدامی ضد تربیتی است و گلایه و ناراحتی‌ام نه از اعتراض همکارانم بلکه از روش طرح اعتراض است چرا که بدآموزی برای دانش‌آموزان دارد که معلم در دفتر مدرسه بنشیند و در کلاس درس حضور پیدا نکند و با این کار در حقیقت ضد عدالت رفتار کرده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: در سال 97 لایحه رتبه بندی معلمان آماده شده است تا نظام پرداخت معلمان تصحیح و بخشی از مشکلات را برطرف کند و حوزه منابع انسانی با این روش اصلاح پیدا می‌کند و امیدوارم با اهتمام نمایندگان مجلس به فوریت مطرح، بررسی و تصویب شود.

بطحایی با اشاره به مشکلات استخدام نیروهای حق التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی اظهارکرد: آیین نامه‌ای در دست تهیه است و در دستور کار دولت قرار دارد تا در خصوص نوع استخدام این افراد بررسی شود.

وی افزود: چالش بسیار جدی در بدنه موضوع پرداخت بازنشستگان هستند که فاصله حقوقی آنان با شاغلان هم ترازشان بسیار زیاد است و از دوسال پیش دولت برای همترازی اعتباراتی پیش بینی کرد و تاجایی که اطلاع دارم حدود 3500 میلیارد تومان برای کاهش این شکاف اختصاص پیدا کرده است.

قانونا اجازه نداریم برای فرزندان فرهنگیان اولویت استخدام داشته باشیم

بطحایی ادامه داد: به طور قانونی اجازه نداریم در استخدام برای فرزندان فرهنگیان اولویت داشته باشیم اما تلاش می‌کنیم تا بتوانیم با پیگیری‌ها در شرایط برابر این اولویت را ایجاد کنیم.

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به ادامه تحصیل فرهنگیان،اظهارکرد: برای کارکنان دولت که با یک مدرک وارد سیستم دولتی می‌شوند حداقل یک مدرک دیگر مجوز داده شده است اما برای آموزش و پرورش باید ادامه تحصیل فرهنگیان توام با استقلال باشد و اخیرا نمایندگان مجلس طرحی در دستور دارند که اگر تصویب شود این مشکل برطرف می شود.

وی گفت: در مورد سه درصد استخدام جانبازان و معلولان این سهمیه در آموزش و پرورش استفاده و با اولویت قانونی اجرا می شود.

بطحایی در پایان تاکید کرد: تلاش می‌کنیم بخش عمده‌ای از معوقات آموزش و پرورش که در یک سال گذشته باقی مانده است تا پایان سال 97 پرداخت شود.

نظرات بینندگان