arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۳۹۹۸
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۴ - ۱۹ اسفند ۱۳۹۷

توصیه بطحائی به مدیران برای اداره مدارس

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: مدیر مدرسه مانند خلبانی است که باید تشخیص پرواز هواپیما را بدهد و هرکسی دستور دهد نباید گوش کند چراکه مسئولیت با وی است و شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموزان را می‌شناسند و ما فقط پشتیبان مدرسه هستیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

وزیرآموزش‌وپرورش گفت: مدیر مدرسه مانند خلبانی است که باید تشخیص پرواز هواپیما را بدهد و هرکسی دستور دهد نباید گوش کند چراکه مسئولیت با وی است و شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموزان را می‌شناسند و ما فقط پشتیبان مدرسه هستیم.

به گزارش ایسنا، اولین همایش تبیین و ترویج برنامه ویژه مدرسه صبح امروز در باشگاه فرهنگیان با حضور معاونان پژوهش آموزش‌وپرورش استان‌های کشور برگزار شد.

سیدمحمد بطحایی بااشاره به اهمیت موضوع همایش، اظهار کرد: مهم‌ترین آفت یک سازمان که منجر به نابودی آن می‌شود عدم تطابق سازمان با نیازهایش است لذا باید نیازهای روز را شناخته و انطباق با نیازها را انجام دهیم.

بطحایی با اشاره به مباحث تئوری سازمانی تصریح کرد: سازمان‌های زیادی به دلیل عدم توجه به نیازهایشان از بین رفته‌اند هرچند که از بزرگ‌ترین سازمان‌های زمان خود بودند.

وزیر آموزش‌وپرورش در ادامه گفت: این موضوع آن‌قدر مهم است که صاحب‌نظران علم مدیریت بخشی از مقالات و صحبت‌های خود را در حوزه «تغییر» بیان کرده‌اند و اگر نظام آموزش‌وپرورش درک صحیح و واقع بینانه از تغییر نداشته باشد و با نیازهای آینده خود را تطبیق ندهد محکوم‌به نابودی است.

بطحایی بابیان اینکه باید بر روی برنامه ویژه مدرسه سرمایه‌گذاری شود، اظهار کرد: راه تنفس آموزش‌وپرورش این تغییرات است. آموزش‌وپرورش اگر بخواهد تأثیرگذار باشد و دیده شود، باید در برنامه‌هایش تغییر ایجاد کند و در غیر این صورت جایگاه اجتماعی‌اش را از دست خواهد داد و مأموریت خودش در تأثیر مثبت در آینده کشور را نخواهد داشت.

وی افزود: اگر امروز دانش آموزان را به‌سختی به مدرسه می‌آوریم اما پس از زنگ آخر با شور و نشاط از مدرسه خارج می‌شوند برای این است که بخشی از برنامه درسی انطباق لازم با نیازها را نداشته است.

وزیرآموزش‌وپرورش در ادامه گفت: اگر تلاش زیادی در آموزش‌وپرورش می‌کنیم اما اتفاقی نمی‌افتاد شاید برای این است در مسیر درست قرار نداریم و برای رسیدن به اهداف به‌تدریج وقت عملیاتی کردن مطالبات است.

بطحایی با اشاره به اینکه در برنامه درس ملی چرخش‌هایی تأکید و توصیه‌شده است، خاطرنشان کرد: باید مطالعات مدبرانه و عالمانه‌ای که درگذشته انجام‌شده است را به سمت عملیاتی کردن ببریم و با توجه به برنامه درسی و شش چرخشی که در آن آمده است آموزش‌وپرورش باید از نظام کاملاً متمرکز به سمتی حرکت کند که مشارکت همه ارکان را در بربگیرد.

وی یکپارچه شدن برنامه‌های آموزشی و پرورشی را شروع بسیار مناسبی دانست و گفت: این یکپارچه‌سازی آغاز چرخش تحولات در برنامه درس ملی است و باید به مدرسه محوری ایمان بیاوریم که راه نجات آموزش‌وپرورش است.

وزیر آموزش‌وپرورش بابیان اینکه دریکی از استان‌ها هزار بخشنامه به مدارس ارسال‌شده است، تأکید کرد: نمی‌توانیم از بالا به پایین دستور بدهیم و مدارس تنها اجراکننده باشند، نباید مدرسه را موجودی کر و گنگ فرض کنیم و همه مسیرهای تصمیم‌گیری را به روی آن ببندیم؛ مدرسه باید روی پای خودش بایستد و از ابتکار و خلاقیت استفاده کند.

وی تأکید کرد: بخشنامه‌ها فقط با امضای وزیر و مدیرکل استان می‌تواند به مدرسه برود و به مدارس هم ابلاغ شده است؛ مدرسه باید تصمیم بگیرد چراکه مدرسه موجود زنده و مستقل است و می‌تواند نیازمندی‌هایش را فراهم کند البته به شرطی که به مدرسه اجازه داده شود.

بطحایی بیان کرد: مدیر مدرسه مانند خلبانی است که باید تشخیص پرواز هواپیما را بدهد و هرکسی دستور دهد نباید گوش کند چراکه مسئولیت با وی است و شرایط مدرسه، کلاس و دانش آموزان را می‌شناسند و ما فقط پشتیبان مدرسه هستیم.

وزیر آموزش‌وپرورش در برنامه بوم مهم‌ترین عامل موفقیت مدرسه را مدیران دانست و گفت: همه نکات را مستقیم با مدیران مدارس در میان بگذارید و روحیه آنان را تقویت کنید تا مدیر مدرسه رویکرد مدرسه محوری را بشناسد.

وی افزود: گاهی در بازدید دو مدرسه هم‌جوار که در یک شرایط فرهنگی و اقتصادی قرار دارند، می‌بینیم مدرسه‌ای که مدیر کاربلد، دلسوز و فهیم دارد با مدرسه‌ای که مدیر ناامید و کار نابلد دارد کاملاً مشخص است.

به گزارش مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، بطحایی تأکید کرد: در گام اول بر نظارت، تشویق و تقدیر مدیر مدرسه سرمایه‌گذاری کنید و کلید عبور از همه موانع مدیر مدرسه است که باید کاربلد، امیدوار، متکی و خلاق باشد و ظرفیت‌ها را بشناسد، در آن صورت است که می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند.

وی به بازدید از دو مدرسه مجری برنامه بوم در استان البرز اشاره و تصریح کرد: از دو مدرسه مجری برنامه بوم بازدید کردیم که باز هم مشخص شد کلید این موفقیت‌ها دست مدیر مدرسه است.

نظرات بینندگان