arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۰۹
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

زمزمه واردات سیب‌ خارجی به کشور

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور با بیان اینکه زمزمه واردات سیب خارجی به گوش می‌رسد، گفت: مسئولان وزارت جهاد کشاورزی اجازه واردات میوه را ندهند.

امیر سالاری در گفتگو با مهر افزود: مسئولان وزارت صنعت و معدن مطرح کردن این مسئله مبنی بر این که ذخیره سیب امسال نسبت سال گذشته کمتر است، قصد دارند نسبت به واردات سیب اقدام کنند.

وی  ادامه داد: هر چند هنوز اقدام و تصمیم جدی صورت نگرفته و برخی مسئولان با این مسئله مخالفت کرده اند، اما زمزمه‌هایی که شنیده می شود نشان می دهد اگر در این رابطه نیز مسئولان وزارت جهاد کشاورزی هوشیارانه برخورد نکنند، شاهد واردات سیب نیز خواهیم بود.

این مقام مسئول ضمن یادآوری وضعیت تولید سیب در کشور، تأکید کرد: استان آذربایجان غربی بیشترین تولید سیب را در کشور دارد در شرایطی که با مازاد مصرف مواجه هستیم و باید بستر صادرات را فراهم کنیم به هیچ وجه نیازی به واردات سیب نداریم.

وی بیان کرد: سال گذشته نیز مقداری سیب از آمریکای لاتین و شیلی وارد شد که البته قیمت سیب‌های وارداتی 2 برابر محصولات داخلی بود. قیمت سیب وارداتی سال گذشته کیلویی 4 هزار تومان بود.

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور ضمن انتقاد از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، خاطرنشان کرد: اگر قرار است از مصرف کننده حمایت شود باید اجناسی با قیمت پایین تر از تولیدات داخلی وارد کنیم، چرا باید محصولاتی را وارد کنیم که قیمتشان 2 برابر است؟

سالاری بیان کرد: حتی اگر تعرفه واردات را نیز 2 برابر کنند زمانی که جنس وارد می شود وارد کننده هزینه تعرفه خود را روی قیمت محصول می کشد و مصرف کننده باید با خرید یک محصول آن هم با قیمت بالا تاوان را بپردازد.

وی ادامه داد: این شرایط باعث شده است تا نگران وضعیت تولید کنندگان باشیم. آنها هر روز با استرس بیشتری به دنبال فروش محصولات خود هستند. این مقام مسئول گفت: در حالی که مازاد مصرف داریم و سرانه مصرف سیب یا مرکبات در کشور مشخص است، نباید اقدام به واردات میوه کرد.

وی با اشاره به واردات مرکبات از کشور ترکیه، اظهار داشت: این اقدام نیز بدون علت صورت گرفته است؛ زمانی که در کشور با مازاد مصرف مواجه هستیم، باید مشخص شود چرا نسبت به واردات مرکبات اقدام کرده اند؟

نایب رئیس هیئت مدیره اتحادیه باغداران کشور تصریح کرد: محموله مرکبات از مرز بازرگان ظاهراً وارد شده و اتحادیه  کشوری نیز با این مسئله مخالفت کرده است.

این مقام مسئول اعلام کرد: در حالی که وزارت جهاد کشاورزی با واردات میوه مخالفت کرده، وزارت صنعت و معدن نسبت به ثبت سفارش محصولات کشاورزی اقدام نموده است.

وی گفت: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی این بخش به هیچ وجه اجازه واردات میوه را ندهد، ضمن این که با متخلفان این بخش برخورد شود. 

سالاری اعلام کرد: زمانی که نیاز به واردات میوه به کشور نداریم، وزارت صنعت و معدن اقدام به ثبت سفارش میوه می کند. نحوه عملکرد وزارت صنعت و معدن نیز باعث متضررشدن کشاورزان می شود.

نظرات بینندگان