arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۴۱۸
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۱ - ۱۶ آذر ۱۳۹۰

تشكيل دولت موقت در یمن ظرف ‌٤٨ آينده

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
همزمان با عقب‌نشيني گروه‌هاي درگير يمني از شهر تعز، نخست‌وزير مكلف يمن از تشكيل دولت موقت اين كشور ظرف 48 ساعت آينده خبرداد.

به گزارش انتخاب به نقل از سايت شبكه الجزيره، محمد باسندوة، وزير سابق امور خارجه و نخست‌وزير مكلف يمن در سخناني تاكيد كرد كه پيش‌بيني مي‌شود دولت ظرف امروز (چهارشنبه) يا فردا اعلام شود.

اين در حالي است كه اخيرا باسندوة اعلام كرده بود كه در صورتي كه به خونريزي‌ها و درگيري‌هاي شهر تعز پايان داده نشود، موضع خود را در قبال حزب حاكم و توافق با آن براي تشكيل دولت تغيير خواهد داد.

قرار است دولت جديد، تا زمان برگزاري انتخابات رياست جمهوري كه در 21 فوريه برگزار خواهد شد، يمن را هدايت كند.

در همين حال، منابع يمني اعلام كردند كه گروه‌هاي درگير يمني در شهر تعز، روز گذشته با پايان دادن به درگيري‌ها، از اين شهر عقب‌نشيني كردند.

يكي از اعضاي كميته مسئول اجراي آتش‌بس در تعز در اين خصوص گفت: ما تمام تلاش خود را مي‌كنيم تا گروه‌هاي درگير را از اين شهر خارج كنيم و به درگيري‌ها پايان دهيم چرا كه در غير اين صورت تعز بهاي سنگيني را پرداخت خواهد كرد.

اين در حالي است كه بنا به گفته برخي از شاهدان عيني، افراد مخالف علي عبدالله صالح و اعضاي گارد رياست جمهوري، هنوز با سلاح‌هاي كلاشينكوف در بسياري از خيابان‌هاي شهر تعز مستقر هستند.

در همين راستا، ناوي پيلاي، كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل با صدور بيانيه‌اي نسبت به درگيري‌هاي خونين شهر تعز ابراز نگراني كرده و از مسئولان يمن خواست به ناآرامي‌ها در اين شهر پايان دهند.

پيلاي همچنين از مسئولان يمني خواست هر چه سريعتر تحقيقات مستقلي را درخصوص نقض حقوق بشر در شهر تعز آغاز و عاملان آن را مجازات كنند.

كميسيونر عالي حقوق بشر سازمان ملل همچنين افزود: ادامه اقدامات خشونت‌آميز از سوي نيروهاي امنيتي دولت، علي رغم تعهدات دولت اين كشور مبني بر اجراي تحقيقات درخصوص نقض قوانين حقوق بشر، تاسف‌آور است لذا كشتارهاي يمن بايد هرچه سريعتر متوقف شود. سخنگوي شوراي حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نيز به نوبه خود تاكيد كرد: دولت يمن بايد به كشتار تظاهركنندگان يمني به ويژه در شهر تعز كه بنا به اخبار منتشر شده كشتگان آن كه از روز پنجشنبه تاكنون به بيش از 20 تن رسيده است، پايان دهد.

وي همچنين تاكيد كرد: دولت يمن بايد با انجام تحقيقات بين‌المللي درخصوص حملات وحشيانه عليه مخالفان نظام حاكم موافقت كند.

از سوي ديگر، روزنامه وطن چاپ آمريكا نيز نوشت: 110 تن از افسران و سربازان وابسته به لشگر يكم زرهي كه رهبري ان را علي محسن الاحمر به عهده دارد، به اتهام ايجاد شورش و ناآرامي در شهر تعز دستگير شدند.

از سوي ديگر، روزنامه اماراتي دارالخليج نيز نوشت: احزاب مخالف وابسته به حزب مخالف اللقاء المشترك يمن اعلام كردند كه صالح قبل از اعطاي قدرت به عبدربه منصور هادي معاونش، سرمايه‌هاي مالي و تجهيزات مربوط به كاخ رياست جمهوري را مصادره و به خويشاوندان و نزديكان خود بخشيده است.

احزاب مخالف در ادامه افزودند: صالح مالكيت املاك و اراضي دولت را به شماري از نزديكان و خويشاندان خود داده است و حدود 150 خودرو را كه جزو املاك كاخ رياست جمهوري بوده به سران احزاب، قبايل و اعضاي خانواده خود واگذار كرده است.

احزاب مخالف همچنين فاش كردند كه دفتر رياست جمهوري يمن، بنا به درخواست صالح، بسياري از اسناد و مدارك محرمانه را سوزانده است.

احزاب مخالف يمني همچنين اعلام كردند: عبدالخالق القاضي، برادرزاده علي عبدالله صالح كه رياست شوراي اداري شركت خطوط هواپيمايي يمن را برعهده داشت مبلغ 400 ميليون ريال از اموالي را كه به خريد سوخت هواپيماها اختصاص داده شده بود، اختلاس كرده است.
نظرات بینندگان