arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۴ - ۲۴ اسفند ۱۳۹۷

امامی کاشانی: آمریکا در عراق و سوریه از ایران شکست خورد

امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا با تمام توان علیه ایران تلاش کرد، اما جمهوری اسلامی ایران مقابل ترامپ ایستاد و آن را در عراق و سوریه شکست داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

امام جمعه موقت تهران گفت: آمریکا با تمام توان علیه ایران تلاش کرد، اما جمهوری اسلامی ایران مقابل ترامپ ایستاد و آن را در عراق و سوریه شکست داد.

به گزارش ایرنا آیت الله «محمد امامی کاشانی» در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران افزود: شاهدیم که آمریکا و رییس جمهوری نالایق این رژیم با تمام قدرت علیه جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌کند، اما ملت ایران و اسلام مقابل ترامپ ایستاده اند و جهان این موضوع را تایید می‌کند که ایران، آمریکا را در عراق و سوریه شکست داد.

وی با بیان این که پیروزی‌های جمهوری اسلامی ایران کار خدا است، این سوال را مطرح کرد که تکلیف ما در ساختن کشور چیست؟

وی ادامه داد: از جمله تاکیدات رهبر عزیز انقلاب در دیدار نمایندگان مجلس خبرگان رهبری این نکته بود که دشمن مشغول است و با تمام قدرت و فشار حداکثری خود را علیه ایران برقرار کرده است، ما هم باید در برابر آن‌ها امکانات حداکثری به کار بگیریم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران ضمن قدردانی از حضور حداکثری مردم در راهپیمایی باشکوه ۲۲ بهمن؛ گفت: ملت بزرگ و گرانقدر ۲۲ بهمن به خیابان‌ها آمدند و تبلیغات دشمن را ناکام گذاشتند؛ حضور مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن مصداقی از قسم به زمان، قسم به عصر پیامبر اکرم (ص) و به ویژه قسم به عصر مهدی موعود (عج) است.

وی ادامه داد: امام بزرگوار و شهدا به وجود آورنده ۲۲ بهمن بودند و این روز جلوه‌ای از جلوه‌های پیغمبر اکرم (ص) و حضرت مهدی (عج) است؛ نوری که در همه دل‌ها است مردم را به خیابان‌ها می‌کشاند؛ دشمن کور است و این نور را نمی‌بیند، چون در ظلمت به سر می‌برد.

**مشکلات کشور باید در داخل حل شود
امام جمعه موقت تهران همچنین در سخنان خود تصریح کرد: همانطور که رهبری عزیز فرمودند: مشکلات اقتصاید کشور باید در داخل حل شود یعنی ما در داخل باید به تولید اهمیت دهیم و مراقب باشیم افراد دزدی و فساد، احتکار و گرانفروشی نکنند.

آیت الله امامی کاشانی خطاب به تمام مفسدان و کسانی که این جریان را به وجود می‌آورند، گفت: خدای متعال خسارت این عمل را یا به خود آن‌ها یا به فرزندان و نسل بعد از آن‌ها وارد می‌کند، پول اندوزی جز نابودی انسان نتیجه‌ای ندارد.

وی توجه به کار، وجدان اخلاقی، مدیریت عمیق و نظارت دقیق بر امور و اشیا را از لازمه‌های امکانات حداکثری در برابر دشمن برشمرد و گفت: وقتی دشمن از امکانات حداکثری خود برای فشار بر کشور در تحریم‌ها استفاده می‌کند ما هم باید امکانات حداکثری را به کار گیریم و در این راستا باید ماموران و ناظرانی را قرار دهیم، به درستی بیاندیشیم و راه‌ها را برای مقابله با این مشکلات پیدا کنیم.

**به جای علت یابی به دنبال راهکار‌های حل مشکل باشیم
خطیب نماز جمعه این هفته تهران همچنین اظهار داشت:ما باید مردم را به زندگی و عمل درست سفارش کنیم که رشوه نگیرند و به درآمد خود راضی باشند؛ فساد را کنار بگذارند این یک وظیفه و از ظرفیت‌ها و امکانات ماست؛ در هر جلسات به جای مقصریابی، برای علاج و رفع مشکلات عمل کنیم.

آیت الله امامی کاشانی به روز‌های پایانی سال اشاره کرد و گفت: پایان سال ۹۷ است بر مدیریت و وجدان کاری در کشور تصمیم بگیریم؛ پیگیری و حل مشکلات را هدف قرار دهیم.

وی با یادآوری حمله تروریستی منافقین در ۲۴ اسفند سال ۶۳ در نماز جمعه تهران و تسلیت به خانواده شهدا و مجروحان این حادثه گفت: ۱۴ نفر در این حادثه تروریستی شهید و ۸۸ نفر مجروح شدند، رهبری انقلاب در آن زمان، امام جمعه تهران بودند؛ این عملیات هماهنگی بین گروهک منافقین و رژیم خبیث صدام و رهبری صلابت و اقتدار خطبه‌ها را ادامه دادند و نماز خوانده شد؛ هدف دشمن حمله به نماز جمعه بود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حمله تروریستی به دو مسجد در نیوزیلند اشاره کرد و ادامه داد: نماز جمعه پایگاه مهم سیاسی و اجتماعی و مصداق وحدت کلمه است؛ دشمن از این موضوع هراس دارد بنابر اخبار در نیوزلند صد‌ها نفر را در مسجدی در این کشور مجروح کردند؛ این حمله نشان می‌دهد نماز جمعه پایگاه و مرکز است؛ به نماز جمعه اهمیت دهیم، دشمن را بشناسیم و بدانیم دشمن ذلیل است و ما باید به وظیفه خود عمل کنیم.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری ۲۳ اسفند سالگرد رحلت آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی یاد آن مرحوم را گرامی داشت.

**جوانان باید برای تحقق بیانیه گام دوم انقلاب تلاش کنند
آیت الله امامی کاشانی همچنین در خطبه نخست نماز جمعه این هفته تهران گفت: ملت ایران و به ویژه جوانان که مخاطب بیانیه مهم و تاریخی گام دوم انقلاب اسلامی هستند باید برای تحقق آن جهاد و کوشش کنند.

وی یکی از بند‌های بیانیه رهبر معظم انقلاب به مناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی (گام دم انقلاب) را مورد بررسی قرار داد و به بیان تشریح موضوع معنویت و اخلاق در این بیانیه پرداخت.

وی اظهارداشت: امت اسلام و ملت ایران و به ویژه جوانان مخاطب این بیانیه هستند و باید جهاد و کوشش خود را در این گام دوم انقلاب اسلامی انجام دهند.

امام جمعه موقت تهران همچنین با ارائه توضیحاتی درباره سوره عصر افزود: مفضل یکی از شاگردان امام صادق علیه السلام از آن حضرت درباره آیه سوم این سوره پرسید و امام ششم فرمود: «المواسات مع الاخوان» یعنی با برادران دینی و مسلمانان مواسات داشته باشید و به آن‌ها کمک کنید و در مسائل مالی، خودتان را با آنان همگام و شریک کنید.

آیت الله امامی کاشانی با بیان روایتی از امام صادق علیه السلام درباره «عملوا الصالحات»، خاطرنشان کرد: کار نیک عبارت است از مواسات داشتن با براداران دینی و کمک مالی به مسلمانان؛ به گونه‌ای که خودتان را با آنان همگام و شریک کنید.

عصر چه زمانی است؟
خطیب نماز جمعه این هفته تهران گفت: والعصر یعنی قسم به زمان، عمر، روزگار و تمام ارزش‌هایی که انسان در اثر عمر و زمان به دست می‌آورد که در اینجا به دو نکته اشاره می‌کنم. یکی این که خدا انسان را به زمان، عمر و گردش روزگار توجه می‌دهد و بسیاری از مفسران می‌نویسند که منظور از عصر، زمان بعثت پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است.

آیت الله امامی کاشانی افزود: زمان حیات پیامبر (ص) و دوره بعثت مقدس است، چون در روز و شب انسانی نیست که به گناه به سر می‌برد. تمام فساد‌ها در زمان قرار می‌گیرد، ولی این گناهان باطن زمان نیست. باطن زمان کمال زمان است و لذا از «عصر» به عنوان زمان پیامبر اعظم یاد شده و در روایات دیگری آمده است که امام صادق علیه السلام فرمود: «عصر، زمان قائم ماست.»، چون معیار آن که مربوط به ظهور است، این است که حق به طور کامل طلوع می‌کند و جهان را می‌گیرد و باطل به طور کلی از بین می‌رود.

توجه به محاسبه مراقبه
امام جمعه موقت تهران در بخش دیگری از سخنان خود به مناسبت ایام نوروز به فرازی از دعای تحویل سال اشاره کرد و گفت: در دعای یا مقلب القلوب و الابصار که از خدا می‌خواهیم تا حال ما را به بهترین حال‌ها تغییر دهد در واقع توجه به باطن زمان است. یعنی حال من به بهترین حال تبدیل شود و به سراغ باطن زمان بروم و از عمر و نعمتی که به من داده شده به طور صحیح استفاده کنم و از صداقت و پاکی و درستی بهره‌مند شوم.

وی افزود: علمای اخلاق در این زمینه می‌گویند اگر بخواهیم از زمان استفاده کنیم باید به دو عمل اخلاقی مراقبت و محاسبه توجه کرد. مراقبت یعنی از صبح که برخاستی مواظب باشی تا کارهایت صحیح باشد. در بعضی روایات اشاره شده که عبارت «یا مقلب القلوب و الابصار» را ۳۶۰ بار در نوروز بگویید تا ملکه شود و در وجود انسان رسوخ پیدا کند و در روز و شب خود فکر کند.

امام جمعه موقت تهران افزود: مراقبت یعنی از ابتدای روز ببیند عمرش برای چیست و چه می‌کند. در سوره مجادله آیه ششم می‌فرماید «خدا عمل انسان را احصا می‌کند و می‌شمارد»؛ بعضی بزرگان اخلاق گفته اند اگر عمل بدی انجام دادی، مثلا چند سخن گناه گفتی یا یک رشوه گرفتی یا مال حرام خوردی یا صادرات قاچاق داشتی همه را حساب کن و یک ریگ کناربگذار.

وی در باره محاسبه نیز گفت: سفارش شده که محاسبه در شب انجام شود. چون در آن هنگام انسان خلوت می‌کند تا ببیند این همه ثروتی که دارد چرا به نزدیکان خود که نیازمند هم هستند کمک نمی‌کند.

امامی کاشانی افزود: بعضی می‌گویند برخی افراد اگر این سنگ ریزه‌ها را در یک اتاق قرار دهند، چه بسا در پایان سال آن اتاق پر از سنگ ریزه شود و اکنون که سال در حال تمام شدن است، زمان خوبی است تا بنشینیم و حساب کنیم که در سال ۹۷ چقدر دروغ گفتیم، رشوه گرفتیم، فرار مالیاتی داشتیم، بی عدالتی‌ها کردیم.

گناه را کوچک نگیریم
وی ادامه داد: نباید گناه را کوچک شمرد و اگر گناه کوچک را نیز کوچک بدانیم، مدتی بعد یک کوه با عظمتی مجموعه ریزه سنگ‌ها خواهد شد و اینگونه گناه انسان را از بین می‌برد.

خطیب نماز جمعه این هفته تهران، توجیه کردن گناه را نیز یکی از آسیب‌ها دانست و گفت: برخی افراد آبروبردن یا پول پرستی را توجیه می‌کنند، ولی اگر این افراد اهل سحر و شب زنده داری بودند، متوجه اشتباه خود می‌شدند.

وی به جوانان سفارش کرد تا در برابر هجوم دشمن هوشیار باشند و با اشاره به شعر پروین اعتصامی گفت: اگر انسان به دنبال هوس برود، جوانی خود را از بین می‌برد. البته کسانی که سن بالا هم دارند، دارای هوا و هوس هستند، ولی معمولا به دنبال مقام، پول، خودخواهی و خودپرستی می‌روند و همه این لذت‌ها عمر را تباه می‌کند.

نظرات بینندگان