arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۵۵۱۲
تاریخ انتشار: ۳۷ : ۱۶ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۷

کلاهبرداری افراد سودجو در خریدهای اینترنتی

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: خرید کردن از سایت های درج آگهی می تواند زمینه خالی شدن حساب بانکی هموطنان عزیز را فراهم آورد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا در توصیه به کاربران فضای مجازی گفت: خرید کردن از سایت های درج آگهی می تواند زمینه خالی شدن حساب بانکی هموطنان عزیز را فراهم آورد.

 سرهنگ مهدی شکیب اظهار داشت: از آنجایی که در آستانه عید نوروز هستیم، بنابر این بازار خرید و فروش کالا در فضای مجازی بیش از گذشته مورد توجه قرار گرفته و حتی شاهد کوچ برخی از بازارهای سنتی به فضای مجازی هستیم.

وی افزود: یکی از مهمترین ویژگی های یک کسب و کار موفق، انجام تبلیغات مناسب است که با توجه به ویژگی های فضای مجازی این موضوع نسبت به گذشته راحت تر، کم هزینه تر و گسترده تر شده و در این زمینه سایت های مختلفی جهت درج آگهی نیز طراحی شده اند.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، ادامه داد: بسیاری از هموطنان که قصد تعویض خودرو، وسایل منزل و... را دارند با انجام تبلیغات مختلف در سایت های درج آگهی همچون دیوار، شیپور و ... به دنبال جذب مشتری بوده تا بتوانند اجناس خود را با قیمتی مناسب به فروش رسانده و یا کالای مورد نیاز خود را تهیه کنند.

وی بیان کرد: متاسفانه برخی افراد سودجو با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان و همچنین رونق بازار و خرید و فروش های مجازی به دنبال کلاهبرداری از کاربران فضای مجازی می باشند.

سرهنگ شکیب در توصیه به کاربران فضای مجازی تاکید کرد: به هیچ عنوان فریب تبلیغات جذاب و اغوا کننده را نخورده و قبل از هرگونه اقدامی نسبت به سوءاستفاده های احتمالی توجه داشته باشند.

وی دریافت بیعانه و عدم تحویل کالا را یکی از مهمترین کلاهبرداری های رایج در بستر سایت های درج آگهی عنوان کرد و گفت: هموطنان عزیز به هیچ عنوان قبل از دریافت کالا هیچ گونه وجهی به حساب فروشندگان واریز نکنند.

رئیس اداره پیشگیری مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا با اشاره به تعداد بالای پرونده های تشکیل شده با این موضوع گفت: حجم بالای پرونده های موجود نشان می دهد مجرمان سایبری با بهره بردن از جملات جذاب و ترفندهای خاص و گاهی اوقات عدم نظارت صحیح از سوی گردانندگان این سایت ها توانسته اند، اعتماد قربانیان را جلب و از آنها کلاهبرداری نمایند لذا بسیار مهم است که هموطنان عزیز نسبت به این گونه تبلیغات کمی حساس تر بوده و در صورت مواجهه با موارد مشکوک آن را با پلیس درمیان گذاشته تا از سوءاستفاده های دیگر جلوگیری به عمل آید.

این مقام انتظامی با توجه به ایام حساس پیش رو و در توصیه به مدیران سایت های درج آگهی خاطر نشان کرد: اتخاذ تمهیدات لازم توسط مدیران این سایت ها علاوه بر کمتر شدن جرایم رایج در این بستر هم خرید های نوروزی را به کام هموطنان شیرین خواهد کرد و هم مسئولیت قانونی خود را در قبال امنیت سایبری هموطنان عزیز انجام داده اند.

سرهنگ شکیب در انتها سایت پلیس فتا را مرجعی کامل و مهم برای کسب اطلاعات سایبری عنوان کرد و گفت: هموطنان عزیز می توانند با مراجعه به سایت cyberpolice.ir از آخرین اخبار و حوادث سایبری و روز دنیا مطلع شده و در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره به لینک مرکز فوریت های سایبری مراجعه و درخواست خود را با همکاران ما در پلیس فتا در میان بگذارند.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان