arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۴۳
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۲ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰

دفن پیکرهای مقدس شهدای کربلا

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از خاتمه واقعه عاشورا و خروج سپاهیان عمربن سعد از کربلا، جمعی از ساکنان قبیله‌ای در نزدیکی کربلا که از ماجرا مطلع شده بودند به آنجا رفته و شهدا را دفن کردند .

به گزارش انتخاب، عمر بن سعد فرمانده سپاهیان عبیدالله بن زیاد یازدهم محرم اجساد کشته های سپاه خود را جمع کرده، برآنان نماز خواند و دفن کرد و در حالی که بدن مقدس امام حسین(ع) و سایر شهیدان بر زمین مانده بود، کربلا را به قصد کوفه ترک کرد.

بر اساس آنچه در الارشاد شیخ مفید و منتهی الآمال شیخ عباس قمی آمده گروهی از قبیله بنی اسد که در "غاضریه" در نزدیکی کربلا ساکن بوده وقتی از ماجرای کربلا و شهادت امام حسین(ع)و یارانش مطلع شدند روز سیزدهم محرم وارد کربلا شده و پیکرهای مقدس شهیدان را گردآوری کرده، بر آنان نماز گزارده و در همان جا به خاک سپردند.

به این ترتیب بدن مطهر اباعبدالله الحسین(ع) را در همین مکانی که اکنون معروف است دفن و فرزند رشید و دلاور آن حضرت علی اکبر(ع) نیز پایین پای پدر به خاک سپرده شده است .

برای سایر شهیدان نیز در پایین قبر امام حسین(ع) قبر بزرگی حفر و همگی را در آنجا دفن کردند.

غیر از بدنهای مطهر حضرت عباس بن علی(ع)، حبیب بن مظاهر و حر بن یزید ریاحی که هر یک را در مکانی دیگر به خاک سپردند. (الارشاد (شیخ مفید)، ص 470؛ منتهی الآمال (شیخ عباس قمی)، ج1، ص 405 )

تاریخ دفن پیکرهای مطهر شهدای کربلا در منابعی از جمله حوادث الایام 12 محرم ذکر شده است .

نظرات بینندگان