arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۶۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ : ۱۳ - ۱۸ آذر ۱۳۹۰

علی فتح‌الله زاده: دو شرط برای کاندیداتوری ریاست فوتبال دارم

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مدیرعامل باشگاه استقلال با تاکید براینکه اگر پست علی کفاشیان در کمیته اجرایی AFC حفظ می شد، سهمیه ایران در لیگ قهرمانان آسیا تا این اندازه کم نمی شد، گفت: برای کاندیداتوری ریاست فدراسیون فوتبال دو شرط اصلی دارم.

به گزارش خبرنگار مهر، علی فتح‌الله زاده در ابتدای صحبت‌های خود با شوخی جمله "سردار رویانیان به آب کر وصل است که توانسته است بدهی‌های بازیکنان را پرداخت کند"، ضمن بیان مطلب فوق افزود: ما هم امیدواریم بزودی مشکلات مالی تیم را حل کنیم، البته تیم 10 پیروزی داشته اما نتوانسته‌ایم پاداشی به بازیکنان پرداخت کنیم.

وی با بیان اینکه برای پنج بازی گذشته تنها 4 میلیون تومان پاداش به بازیکنان داده است که این مبلغ کمی است، ادامه داد: بازیکنان ما در این مدت بدون مطالباتی بسیار با تلاش در مسابقات به میدان رفتند و انصافا یکی از بهترین تیم‌های 10 سال اخیر استقلال بوده‌اند. آنها در حالی که پولی نگرفته‌اند از صدر پایین نیامدند و با کار کردن و کوشش مضاعف در مسابقات از جان مایه گذاشتند. البته در این بین در جو می‌پیچد که ما پول‌های زیادی دریافت کرده‌ایم در صورتی که اینگونه نیست.

مدیرعامل باشگاه استقلال در مورد اینکه آیا کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال می‌شود، اظهار داشت: من دو شرط دارم. ابتدا باید بگویم اگر آقای کفاشیان کاندیدا شود من در انتخابات ریاست فدراسیون فوتبال نامزد نمی شوم، البته اعتقاد دارم چهار سال برای یک مدیر کم است و حداقل باید دو دوره چهار ساله را سپری کند و فرصت داشته باشد تا توانایی‌هایش را به اثبات برساند. در AFC هم آدم‌هایی هستند که 20 سال سابقه حضور در این عرصه را دارند و حتی زمانی که کنگره اخیر رفتیم دیدیم بعضی از دوستان اماراتی که هیچ سمتی ندارند در این نشست‌ها شرکت می‌کنند تا بتوانند برای سمت ریاست AFC کاندیدا شوند.

وی در مورد شرط دومش هم تاکید کرد: اگر استقلال تا آن زمان فاصله خوبی با دیگر تیم‌های جدول داشته باشد و شرایط آن طوری باشد که به قهرمانی تیم اطمینان داشته باشم کاندیدا می‌شوم اما اگر فاصله کم باشد می‌مانم و در دوره‌های بعدی کاندیدا خواهم شد.

فتح‌الله زاده که در برنامه ورزش و مردم صحبت می کرد، با بیان اینکه در صورت کاندیدا شدن انتخاب شدنش به رای دوستان متخصص بستگی دارد، ادامه داد: برای اینکه کاندیدای ریاست فدراسیون فوتبال شویم باید از سمت مدیرعاملی باشگاه استعفا بدهم اما اگر عضو هیئت رئیسه بشوم نیاز به استعفا نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که اگر از ریاست باشگاه استقلال استعفا دهد و در انتخابات فدراسیون هم رای نیاورد چه می‌کند؟ اظهار داشت: به خانه می روم و راحت می نشینم آن موقع هم طلبکاران هم می آیند در خانه!

مدیرعامل باشگاه استقلال اضافه کرد: ‌سیستم کاری در فدراسیون با باشگاه فرق می‌کند. در فدراسیون کارها حرفه‌ای و سیستماتیک جلو می‌رود و حساسیت‌ها در آن به اندازه دو باشگاه سرخابی نیست. ما با احساسات مردم زندگی می کنیم و هواداران هر روز کنارمان هستند. مانند سینما و تئاتر که بازیگران سینما حضور هواداران را احساس نمی‌کنند اما تماشاگران در کنار هنرمندان تئاتر قرار دارند.

وی با تاکید بر اینکه باید قدر سرمایه‌هایی به نام هوادار و دو باشگاه بزرگ سرخابی را دانست و آنها را از حداقل امکانات بهره‌مند کرد، خاطرنشان کرد: قطعا این دو باشگاه می توانند توانایی جوانان ایرانی را به قاره آسیا و حتی فوتبال جهان نشان دهد.

فتح‌الله زاده در مورد قرعه کشی رقابت‌های پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا تصریح کرد: متاسفم که در دور اول پلی‌آف جبر حاکم شده و یکی از دو تیم ایرانی از گردونه مسابقات خارج می‌شود. به اعتقاد من استقلال و ذوب آهن می‌توانستند در مراحل بعدی هم خودنمایی کنند اما امروز جبر گریبان آنها را گرفته و یکی از این دو تیم کنار می‌رود.

وی با بیان اینکه قبل از حضور در مالزی به این موضوع عزیز محمدی تاکید کرد نامه‌ای به دست‌مان رسیده که سهمیه فوتبال ایران از چهار تیم به 2+2 تقلیل یافته است، ادامه داد: ما پس از ورود به AFC به این موضوع اعتراض کردیم و سوزوکی هم اعلام کرد باید مسئول تیم ارزیابی از فوتبال ایران بیاید. بلافاصله 18 امتیاز کم شده به ما بازگردانده شد و شرایطی ایجاد شد که 3.5 سهمیه به فوتبال ایران داده شد اما مسئولان AFC گفتند چون سه باشگاه ایرانی به موقع مدارک‌شان را ندادند ما علیه‌تان پنالتی گرفته و شما را جریمه کرده‌ایم و همان سهمیه 2+2 به شما اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل باشگاه استقلال ادامه داد: در این شرایط به نظر من نه تنها در حق استقلال و ذوب آهن بلکه در حق فوتبال ایران کم لطفی شده زیرا ما ابتدا باید چهار سهمیه را می‌گرفتیم اما اگر قصد داشتند سهمیه ما را کمتر کنند باید 3.5 سهمیه را به ما می‌دادند.

وی تاکید کرد: در کنگره بعدی به شدت به این موضوع اعتراض می‌کنم زیرا عمل سوزوکی را نمی‌پسندم. فوتبال ما تماشاگران بسیاری دارد و یکی از اهداف AFC بالا بردن ضریب تماشاگران است که کاهش سهمیه فوتبال ایران با این مسئله مغایرت دارد. استقلال رکورددار تماشاگر در آسیاست و نباید به این شکل این تیم و ذوب آهن را به نوعی از گردونه مسابقات خارج کرد.

فتح‌الله زاده همچنین تاکید کرد:‌ به اعتقاد من با توجه به کادر فنی بازیکنان و تماشاگران بسیاری که داریم دو بازی مرحله مقدماتی را پشت سر گذاشته و در مراحل بالاتر جریحه دار به میدان می‌رویم و با موفقیت مقابل حریفان نشان خواهیم داد در حق ما چه ظلمی شده است.

وی ادامه داد: ما در کمیته لیگ حرفه‌ای فوتبال آسیا که تخصصی‌ترین کمیته AFC است رای 2+2 را شکستیم و پیشنهاد 3+1 را تصویب کردیم. این مصوبه به کمیته مسابقات که آقای کفاشیان در آنجا حضور دارد رفت و آنجا هم تصویب شد اما در کمیته اجرایی که نماینده نداشتیم رای وتو شد. باید بگویم از هر 100 رایی که به کمیته اجرایی می‌رود تنها یکی دو رای آن وتو می‌شود که یکی از این آرا مصوبه افزایش تیم‌های باشگاهی ایران بود و دلیل اصلی آن نداشتن نماینده در این کمیته بود.

مدیرعامل باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: در فوتبال باید در کنار  توجه به تماشاگر مسائل حرفه‌ای و موارد دیگر به این موضوع مهم هم توجه کنیم که در آن بالا (پست‌های مهم) نماینده داشته باشیم. وقتی در یک رای گیری تلویزیونی 82 درصد رای می‌دهند که حق بوده که سهمیه ایران کم شود دلم به درد می‌آید. چرا ما باید از کم شدن دو سهمیه خود خوشحال شویم؟

وی تاکید کرد:‌ کشورهایی هستند که فیلم‌های آنها را به AFC خواهم فرستاد که از نظر استادیوم، تماشاگر و زیرساخت از ما کمتر بودند اما آنها آدم داشتند و با هم بودند و توانستند سهمیه کامل را به دست آورند.

فتح‌الله زاده همچنین گفت: اگر کفاشیان در کمیته اجرایی AFC همچنان حضور داشت سهمیه ما کم نمی‌شد اما باید به این موضوع هم اشاره کنم که باشگاه‌ها باید موظف شوند مشکلات خود را حل کنند تا چهار سهمیه ما کم نشود. فوتبال ما در قیاس با کشورهای دیگر آسیایی آنچنان مشکلی ندارد که سهمیه ما از چهار به دو تقلیل یابد.

وی در خصوص جریمه مجتبی جباری از سوی کمیته انضباطی باشگاه استقلال اظهار داشت: در کمیته انضباطی باشگاه چهار قاضی عالی‌رتبه حضور دارند و به خوبی تشخیص می‌دهند چگونه باید با جرایم برخورد کرد. به عقیده من و آنها بازیکنی که 500 میلیون می‌گیرد را نباید به خاطر یک خلاف پنج جلسه محکوم کرد تا برود تفریح کند و تیم ببازد و در نهایت همه زیر سئوال رفته و هواداران ناراحت شوند.

مدیرعامل باشگاه استقلال افزود گفت: مگر جباری چه کار کرده است؟! او مصاحبه‌ای انجام داد و بلافاصله پس از آن عذرخواهی کرد. ما وی را یک جلسه محروم و 30 میلیون جریمه کردیم. قطعا اگر باز هم بازیکنی تخلفاتش را ادامه دهد این جریمه‌ها ادامه می‌یابد و از جیبش می‌رود نه اینکه باشگاه ضربه ببیند. 30 میلیون‌ها هم رقم کمی نیست. ضمن اینکه به مظلومی گفتیم اگر شما این بازیکن را نبخشید ما هم او را نخواهیم بخشید اما جباری عذرخواهی کرد و با شیرینی و گل به سر تمرین آمد.

وی با تاکید بر اینکه تمرین باید براساس اصولی باشد، ادامه داد: وقتی یک بازیکن عذرخواهی می‌کند چرا دوباره چند روز بعد مصاحبه‌ اولیه‌اش را پخش می‌کنید و چرا بحث عذرخواهی را مطرح نمی‌کنید؟ ما در این مدت متهم بودیم که کار فرهنگی نمی‌کنیم اما در این ایام سوگواری هیئتی مذهبی را راه انداختیم که همه بازیکنان تیم در آن حضور داشتند ولی هیچ جایی به آن اشاره نشد و حتی یک برنامه ورزشی هم در آستانه دربی دو ساعت در کار ما گذاشت.

فتح‌الله زاده با بیان اینکه در ایران نمی‌شود درآمدزایی کرد زیرا حق پخش، بلیت فروشی و مسائل دیگر در اختیار ما نیست، ادامه داد: باید فرصت داد و امکانات لازم را در اختیار باشگاه قرار داد تا بتواند یک ورزشگاه بسازد. ضمن اینکه ما هم در این مدت تلاش کرده‌ایم درآمدزایی داشته باشیم وی باید شرایط لازم را در اختیار آن قرار بدهند.

وی در مورد شهرآورد تهران هم گفت: اینکه تا امروز با دست خالی تیم در صدر جدول قرار دارد ماحصل حمایت هواداران و کوشش و تلاش و غیرت کادرفنی و بازیکنان است و امیدواریم این روند ادامه داشته باشد.

مدیرعامل باشگاه استقلال خاطرنشان کرد: این بازی باید برنده داشته باشد و به نظر من یک فینال زودهنگام بین دو تیم است. امروز بچه‌های ما مصمم هستند و به آنها گفته‌ام به سه پیروزی گذشته مقابل پرسپولیس فکر نکنید و دچار غرور نشوید زیرا آفت بزرگی است. آنها باید امروز محکم و پرقدرت بازی کنند اما به عقیده من از همه مهمتر در این دیدار ارائه یک بازی زیبای ایرانی است تا همه از آن لذت ببرند.

فتح الله زاده از آمادگی خود برای اداره باشگاه استقلال یاد کرد و گفت: باشگاه استقلال را پنج سال به من بدهند تا افرادی که می توانند و علاقه دارند کمک کنند را به باشگاه بیاورم، در این شرایط تعهد می دهم بدون دریافت یک ریال باشگاه را اداره کنم.

وی با ابراز امیدواری از تاسیس شبکه ورزش خاطر نشان کرد: از زمانیکه مجددا مسئولیت باشگاه استقلال را برعهده گرفته ام دریافتی ما کمتر از پرسپولیس بوده است.

"بدهی زیادی دارم، پس خیلی مرد هستم"، مدیرعامل باشگاه استقلال با ذکر این جمله تصریح کرد: بازیکنان ما باتعصب و غیرت هستند و پولکی نیستند.

نظرات بینندگان