arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۰۶
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۱۰ - ۱۹ آذر ۱۳۹۰

رسالت: حقوق فراموش شده ایرانیان مقیم انگلیس

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزنامه رسالت در سرمقاله خود با عنوان«حقوق فراموش شده ایرانیان مقیم انگلیس» نوشت:

*ششم آذرماه بود که مجلس شورای اسلامی طرح کاهش رابطه با دولت انگلیس را از سفیر به کاردار به تصویب رسانید و دو روز بعد گروهی از دانشجویان در پی تصمیمات خصمانه دولت انگلیس نسبت به جمهوری اسلامی ایران به سفارتخانه این کشور در تهران حمله کردند، پس از آن دولت انگلیس در اقدامی شتاب زده هم دیپلماتهای خود را از تهران فراخواند و هم دیپلمات های ایرانی را از این کشور اخراج کرد.
 *در اینکه تنش میان تهران و لندن به اوج خود رسیده است و دورنمای رابطه میان ایران و انگلستان بسیار تار است، شکی نیست اما آنچه این نوشتار می خواهد به آن بپردازد این موضوع نیست بلکه نگرانی نسبت به وضعیت اتباع ایرانی است که در کشور انگلستان زندگی می کنند و حقوق آنها با تصمیمات یکجانبه و عجولانه دولتمردان انگلیسی تضییع می شود.
*بر اساس آمار اعلام وبسایت انجمن مدافعان حقوق بشر در کشور انگلیس تعداد 4 هزار و 700 دانشجوی غیر بورس که با هزینه شخصی یا بورس دانشگاههای انگلیس در این کشور حضور دارند، در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا در حال تحصیل هستند. همچنین تعداد دانشجویانی که با بورسیه آموزش عالی و در مقطع دکترا (بلند مدت و سال آخر) در حال تحصیل در انگلیس هستند 23 نفر است، علاوه بر این تعداد که تنها دانشجویان در حال تحصیل هستند، هزاران نفر از ایرانیان مقیم کشور انگلستان هستند که احتیاج به خدمات کنسولی دارند.
*برای روشن تر شدن ابعاد این تصمیم غیرعاقلانه و تضییع کننده حق اتباع ایرانی در کشور انگلستان به برخی از خدمات اداره کنسولی هر سفارتخانه اشاره می کنیم؛ امور سجلی شامل تولد، ازدواج، طلاق، مرگ، تصدیق اوراق و اسناد که از این به بعد ایرانیان نمی‌توانند این موارد را به ثبت برسانند؛ امور گذرنامه شامل تعویض گذرنامه و صدور برگ عبور جهت بازگشت به ایران که در حال حاضر هیچ‌یک از ایرانیان نمی توانند به ایران بازگردند؛ امور اجتماعی که شامل رسیدگی به امور زندانیان در کشور متوقف فیه و اختلافات بازرگانی می شود؛ امور تابعیت یعنی تحصیل تابعیت ایران و یا ترک آن؛ امور دانشجویی و صدور روادید و تأیید اسناد بازرگانی و تجاری همه و همه از خدمات کنسولی هر سفارتخانه است.
*متاسفانه با تصمیمات نادرست دولتمردان انگلیسی بخش کنسولی سفارت ایران در لندن که کشورها در بحرانی ترین شرایط نیز آن را تعطیل نمی کنند، تعطیل شده است و اتباع ایرانی مقیم انگلستان از داشتن خدمات کنسولی که از حقوق اصلی آنهاست محرومند.
*ماده 2 اعلامیه جهانی حقوق بشر با تاکید بر نبود هیچ‌گونه تمایز در بین انسان ها، تبعیض مبتنی بر وضع سیاسی را هم رد می کند، بر اساس این ماده «هرکس می تواند بی هیچ گونه تمایزی، بویژه از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، دین، عقیده سیاسی یا هر عقیده دیگر، و همچنین منشاء ملی یا اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر وضعیت دیگر، از تمام حقوق و همه آزادی های ذکر شده در این اعلامیه بهره مند گردد. به علاوه نباید هیچ تبعیضی به عمل آید که مبتنی بر وضع سیاسی، قضائی یا بین المللی کشور یا سرزمینی باشد که شخص به آن تعلق دارد، خواه این کشور یا سرزمین مستقل، تحت قیمومیت یا غیر خودمختار باشد، یا حاکمیت آن به شکلی محدود شده باشد». که متاسفانه با تاکید ماده بر موضوع وضعیت سیاسی شاهد رفتارهای تبعیض آمیز انگلستان در قبال اتباع ایرانی هستیم.

نظرات بینندگان