arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۹ - ۰۶ فروردين ۱۳۹۸

سازمان ملل: وضعیت جولان تغییری نمی‌کند

استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل بعد از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان گفت: موضع سازمان ملل درباره وضعیت قانونی جولان اشغالی بعد از اقدام ترامپ تغییری نخواهد کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

 

امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان سوریه موج جدیدی از واکنش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی را به دنبال داشته است.

به گزارش تسنیم به نقل از المنار، وزارت خارجه لبنان اعلام کرد که امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان توسط دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا محکوم و بر خلاف قوانین بین المللی است.

جنبش حماس نیز در واکنش به این اقدام ترامپ اعلام کرد: «اقدام ترامپ درباره جولان ثابت می کند که دولت آمریکا تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است.

اتحادیه عرب اعلام کرد که اقدام ترامپ در به رسمیت شناختن اشغالگری رژیم صهیونیستی در جولان کاملا باطل است.

از سوی دیگر استفان دوجاریک سخنگوی رسمی دبیرکل سازمان ملل در نشستی خبری بعد از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان گفت: «موضع سازمان ملل درباره وضعیت قانونی جولان اشغالی بعد از اقدام ترامپ تغییری نخواهد کرد».

ماریا زاخاروفا سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز گفت که اقدام ترامپ در تضاد با قوانین بین المللی است و به تشدید تنش در منطقه منجر خواهد شد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه ساعتی قبل از امضای فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان در گفت‌وگوی تلفنی با مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا از تصمیم واشنگتن درباره جولان انتقاد کرد و گفت که این تصمیم نقض آشکار قوانین بین المللی محسوب می شود و در روند حل و فصل بحران سوریه مانع ایجاد می کند و اوضاع خاورمیانه را بحرانی تر می کند.

سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله یمن گفت که جولان بخشی از سوریه است و ترامپ فکر می کند که این منطقه ملک پدرش است و می خواهد آن را به اسرائیل ببخشد.

وی افزود: «آمریکا برای مصادره مقدسات امت در فلسطین و از بین بردن حق بازگشت فلسطینیان به منازلشان تلاش می کند».

مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش امکان ندارد که اقدام ترامپ درباره جولان را قبول کند.

ترامپ امروز دوشنبه در کاخ سفید فرمان به رسمیت شناختن اشغالگری اسرائیل در جولان سوریه را امضا کرد.

ترامپ لحظاتی قبل از امضای این فرمان در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی گفت که اسرائیل حق کامل دفاع از خود از جمله در برابر هرگونه حمله توسط ایران از خاک سوریه را دارد.

رژیم اشغالگر اسرائیل که طی جنگ‌های خود با کشورهای عربی، بخش‌های گسترده‌ای از اراضی این کشورها از جمله بلندی‌های جولان سوریه، رود اردن، مزارع شبعا در لبنان و صحرای سینا در مصر را (البته اراضی سینا بازپس گرفته شد) به‌اشغال خود درآورد، به‌صراحت بر اشغال دائمی جولان تأکید کرده است و این در حالی است که دولت سوریه نیز بارها اعلام کرده که جولان را از لوث اشغالگران آزاد می کند.

نظرات بینندگان