arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۷ - ۰۹ فروردين ۱۳۹۸

مراکش: موضع‌گیری ما بر اساس خواسته عربستان نیست

ناصر بوریطه وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی مغرب گفت که سیاست خارجی مسئله ای حاکمیتی برای مغرب است و هماهنگی با کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات باید بر اساس تمایل دوطرف باشد نه مطابق خواسته‌های این کشورها.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر خارجه مغرب گفت که کشورش در موضع‌گیری‌های خود بر اساس خواسته‌های عربستان و امارات عمل نمی‌کند.

به گزارش تسنیم به نقل از المسیره، ناصر بوریطه وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین المللی مغرب گفت که سیاست خارجی مسئله ای حاکمیتی برای مغرب است و هماهنگی با کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات باید بر اساس تمایل دوطرف باشد نه مطابق خواسته‌های این کشورها.

وی در نشست خبری خود با ایمن الصفدی وزیر خارجه اردن در الدارالبیضاء گفت: «عربستان و امارات باید درباره همه مسائل مهم در خاورمیانه وشمال آفریقا مانند بحران لیبی با مغرب هماهنگ باشند. چه بسا ما در برخی از مسائل اختلاف نظر داشته باشیم زیرا سیاست خارجی مسأله ای حاکمیتی است».

وزیر امور خارجه مغرب گفت که تمایل به حفظ این رابطه نبر باید دو جانبه باشد و بر اساس تقسیم کار باشد و الا به دنبال جایگزین هایی خواهیم گشت.

این وزیر مغربی در ادامه گفت: «از دیدگاه مغرب روابط با کشورهای عربی خلیج فارس به ویژه عربستان و امارات روابطی تاریخی و عمیقی است و مغرب همیشه علاقمند به حفظ این روابط بوده است».

بعد از خروج مغرب از ائتلاف متجاوز سعودی روابط این کشور با عربستان وارد مرحله جدیدی شده است.

مواضع سیاسی کشور مغرب ظرف یک سال گذشته موجب بروز اختلافات عربستان با این کشور شده است.

مغرب در اعتراض به قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی را به حضور نپذیرفت.

از سوی دیگر مغرب بعد از بحران در روابط قطر با عربستان، مصر، بحرین و امارات جانب قطر را گرفت و به این کشور مواد غذایی صادر کرد.

این در حالی است که عربستان بعد از سالها به رسمیت شناختن صحرای غربی به عنوان بخشی از سرزمین مغرب اینک از جبهه پولیساریو به عنوان یک گروه نظامی ضد مغرب حمایت می کند.

منابع مغربی چندی پیش اعلام کردند که تنش در روابط رباط و ریاض ابعاد جدیدتری گرفته است و مهم‌ترین دلیل بروز این اختلاف مخالفت مغرب با طرح آمریکایی «معامله قرن» برای حذف قضیه فلسطین، و «ناتوی عربی» برای مواجهه با ایران است.

نظرات بینندگان