arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۷۷۵۵
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۳ - ۱۰ فروردين ۱۳۹۸

علی اف: روند مذاکرات حل مناقشه قره باغ وارد مرحله جدیدی شده

'الهام علی اف' رییس جمهوری آذربایجان در پی دیدار دیروز (جمعه) با 'نیکول پاشینیان' نخست وزیر ارمنستان در وین، گفت: تحرک جدیدی در روند مذاکرات حل 'مناقشه قره باغ' آغاز شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

'الهام علی اف' رییس جمهوری آذربایجان در پی دیدار دیروز (جمعه) با 'نیکول پاشینیان' نخست وزیر ارمنستان در وین، گفت: تحرک جدیدی در روند مذاکرات حل 'مناقشه قره باغ' آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی 'آذرتاج'، علی اف در گفتگو با خبرگزاری 'تاس' روسیه در وین در باره نتایج مذاکراتش با نخست وزیر ارمنستان، افزود: این دیدار از نظر آغاز مذاکرات در باره ماهیت موضوع مربوط به حل مناقشه قره باغ، از اهمیت خاصی برخوردار بود.
وی اضافه کرد: وزیران خارجه دو کشور مذاکرات برای رسیدن به نتایج مشخص در راه حل این مناقشه را ادامه می‌دهند.
الهام علی اف افزود: برای ما مساله خروج بدون قید و شرط نیرو‌های ارمنستان از سرزمین‌های جمهوری آذربایجان بر اساس چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در اولویت قرار دارد.
دیدار و مذاکرات علی اف و پاشینیان با حضور نمایندگان آمریکا، فرانسه، روسیه، گروه میانجی 'مینسک'، سازمان ملل و شورای همکاری اروپا ویژه حل مناقشه قره باغ، نزدیک به سه ساعت در هتل 'بریستول' وین انجام شد.
گروه میانجی مینسک و شورای همکاری اروپا نیز در بیانیه‌ای دیدار علی اف و پاشینیان را سازنده عنوان و اعلام کردند: سران دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان در باره ایجاد شرایط برای رسیدن به صلح میان دو کشور به توافق رسیدند.
مناقشه میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در سال ۱۹۸۸ میلادی آغاز و در سال ۱۹۹۲ میلادی به درگیری‌های نظامی میان دو طرف انجامید.
بر اثر این درگیری‌های نظامی، منطقه قره باغ کوهستانی جمهوری آذربایجان و هفت شهرستان همجوار آن تحت کنترل نیرو‌های ارمنستان درآمد.
در سال ۱۹۹۴ میلادی با تلاش‌های گروه میانجی مینسک آتش بس میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان برقرار شد.
آمریکا، فرانسه و روسیه از سال ۱۹۹۷ میلادی ریاست مشترک گروه میانجی مینسک را بر عهده دارند، ولی تلاش‌های میانجیگری این گروه برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ تا به حال نتیجه نداشته است.

نظرات بینندگان