arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۰۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۹ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸

احتمال سرریز شدن سد کالپوش استان سمنان وجود دارد

میزان بارندگی در استان در سال آبی 98-97 به میزان 130.7 میلیمتر بود که نسبت به میانگین درازمدت به میزان 78.6میلیمتر، افزایش 66 درصدی دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: احتمال سرریز شدن آب پشت سد کالپوش شهرستان میامی استان سمنان بر اثر بارش های پیش رو به صورت کنترلی وجود دارد.

ایرج حیدریان عصر یکشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: حجم سد کالپوش در شهرستان میامی 16.5 میلیون مترمکعب است که بر اثر بارندگی های اخیر به 14.8 میلیون مترمکعب رسیده است.

وی با اشاره به میزان قابل توجه بارش های اخیر، بیان کرد: فاصله ارتفاعی آب پشت سد کالپوش شهرستان میامی تا تاج این سد به یک متر رسیده است.

حیدریان به آبگیری سدهای دیگر استان سمنان اشاره و تصریح کرد: سدهای شاهچراغی شهرستان دامغان و مُجِن شهرستان شاهرود نیز بر اثر بارش های اخیر در این استان آبگیری شدند.

وی اضافه کرد: بارش های اخیر در این دو منطقه موجب بروز سیلاب در حوضه آبریز سد دامغان و مجن شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان ادامه داد: قبل از بارندگی ها حجم سد شاهچراغی حدود 6 میلیون متر مکعب بود که این رقم اکنون با افزایش 2.6 میلیون متر مکعبی ورودی آب ناشی از بارش ها به 8.6 میلیون متر مکعب رسیده است.

وی اظهارداشت: گنجایش باقی مانده این سد در حدود هشت میلیون مترمکعب دیگر است.

حیدریان یادآور شد: سد مجن شهرستان شاهرود نیز 2.5 میلیون متر مکعب دیگر گنجایش دارد.

وی یادآور شد: با توجه به سامانه های هواشناسی احتمال سرریز شدن آب های سد مجن شهرستان شاهرود و شاهچراغی شهرستان دامغان وجود ندارد اما این احتمال برای سد کالپوش به صورت کنترلی مطرح است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ابراز داشت: سیلاب بر اثر بارش های اخیر وارد مخازن سدها شده که ضمن کنترل سیلاب و جلوگیری از زیان های آن موجب افزایش حجم آب سدهای این استان شده است.

** افزایش 232 درصدی بارندگی سال آبی جاری تا یازدهم فروردین 98

حیدریان با اشاره به بارش های مطلوب، گفت: با احتساب این بارش، بارندگی استان در سال آبی 98-97 تا یازدهم فروردین نسبت به سال گذشته با میزان 39.3 میلیمتر در همین مدت، 232 درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: میزان بارندگی در استان در سال آبی 98-97 به میزان 130.7 میلیمتر بود که نسبت به میانگین درازمدت به میزان 78.6میلیمتر، افزایش 66 درصدی دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد: یازده ایستگاه مبنای تعیین میزان بارش باران در استان سمنان فعال است که نشان می دهد ایستگاه مجن بالاترین میزان بارش را در سال آبی جاری با 290.2 میلیمتر دارد.

نظرات بینندگان