arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۰۴۱
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۲۳ - ۱۱ فروردين ۱۳۹۸

نتایج مقدماتی انتخابات محلی ترکیه اعلام شد / حزب عدالت و توسعه پیشتاز انتخابات

در شمارش‌ اولیه صندوق‌های رأی، حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدش بیش از ۵۲ درصد و دو حزب جمهوری خلق و نیک ۳۷ درصد آرا را به دست آوردند. در ازمیر و آنتالیا احزاب اپوزیسیون و در استانبول و آنکارا حزب حاکم پیشتاز است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نتایج مقدماتی انتخابات محلی ترکیه اعلام شددر شمارش‌ اولیه صندوق‌های رأی، حزب حاکم عدالت و توسعه و متحدش بیش از ۵۲ درصد و دو حزب جمهوری خلق و نیک ۳۷ درصد آرا را به دست آوردند. در ازمیر و آنتالیا احزاب اپوزیسیون و در استانبول و آنکارا حزب حاکم پیشتاز است.

۵۷ میلیون رای‌دهنده در ترکیه روز یکشنبه ۳۱ مارس (۱۱ فروردین) ساعت ۸ صبح به وقت محلی در ۸۱ استان این کشور برای شرکت در نوزدهمین دوره انتخابات شوراها و شهرداری‌های کشور به پای صندوق‌های رای رفتند تا برای پنج سال نمایندگان خود را انتخاب کنند. میزان مشارکت در انتخابات محلی ترکیه ۸۳ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۴ میزان مشارکت مردم در انتخابات محلی حدود ۹۲ درصد بود.

طبق نتایج اولیه شهردار ازمیر از ائتلاف اپوزیسیون ملت، با کسب ۵۸ درصد آرای رای دهندگان پیشتاز است. ائتلاف ملت در آنتالیا نیز با کسب ۴۹ درصد آرا پیشتاز است. اما این نتایج می‌تواند در ساعات آینده تغییر یابد.

طبق شمارش اولیه آرا حزب حاکم "عدالت و توسعه" در کلان‌ شهرهای استانبول و آنکارا پیشتاز است.

این اولین انتخابات محلی بعد از تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری ترکیه است و به ویژه از جهت تصاحب شهرداری‌های کلان‌شهرهایی چون استانبول و آنکارا اهمیت زیادی دارد.

در انتخابات محلی ترکیه ۱۲ حزب رسمی شرکت کرده‌اند. علاوه بر حزب حاکم "عدالت و توسعه" و حزب "حرکت ملی"،  احزاب اپوزیسیون حزب "جمهوری خلق"، "دموکراتیک خلق‌ها"، "حزب نیک" هم شرکت کرده‌اند.

 حزب "کمونیست ترکیه" و حزب "چپ دموکراتیک" نیز برای کسب کرسی‌های شهرداری به رقابت پرداختند.

شمارش آرای شهرداری‌ها و شوراهای محلی در سراسر ترکیه بلافاصله پس از پایان رای‌گیری آغاز شد. اخبار مربوط به نتایج شمارش آرا لحظه به لحظه در کانال‌های خبری ترکیه پوشش داده می‌شود.

آیا ییلدریم شهردار استانبول می‌شود؟

نتایج اولیه نشان می‌دهد که بینالی ییلدریم، نخست‌وزیر پیشین ترکیه، از حزب حاکم در استانبول پیشتاز است. شمارش آرا هنوز ادامه دارد و تا ساعاتی دیگر نتایج کامل انتخابات ترکیه مشخص خواهد شد.

حزب کردی دموکراتیک خلق در استان‌های ایغدیر، وان و دیاربکر برنده انتخابات شده است. این حزب در استان‌های ایغدیر و وان نزدیک به ۵۰ درصد اما در استان دیاربکر ۶۰ درصد آرا را به دست آورده است. در دو استان کردنشین شیرناک و بیتلیس، حزب عدالت و توسعه برنده انتخابات است.

در استان کردنشین شیرناک حزب عدالت و توسعه ۶۲ درصد آرا را به دست آورده است.

منبع: دویچه وله

نظرات بینندگان