arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۲۱۶
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۲۰ - ۱۲ فروردين ۱۳۹۸

وضعیت شهر کهک قم درخصوص سیلاب احتمالی بحرانی است

مدیرکل مدیریت بحران قم گفت: علاوه بر سیلاب های موجود، برف های بالا دست کهک این استان نیز آب شده و درحال جاری شدن به مسیر پایین است، از این رو شاید در ساعت های آینده بحرانی ترین وضعیت را در این شهر شاهد باشیم.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت شهر کهک قم درخصوص سیلاب احتمالی بحرانی استمحسن اوروجی عصر دوشنبه درسومین جلسه اضطراری شورای هماهنگی مدیریت بحران قم در سالن جلسه های مدیریت بحران قم اظهار داشت: شاید در روز 
طبیعت ورودی های این شهر را مسدود کنیم چون احتمال خطر وجود دارد.
بخش و شهر کهک درجنوب استان قم قرار دارد و فاصله آن تا قم 30 کیلومتر است، این بخش دارای 2 دهستان کهک و فردو و 18 روستا می باشد. 
وی با بیان اینکه وضعیت سد امامزاده اسماعیل، رودخانه وشنوه و کرمجگان سیلابی است، گفت: اگر تصمیم به بستن ورودی های شهر کهک گرفته شود همه دستگاه ها باید حمایت کنند تا این کار را انجام بگیرد.
وی بسیج امکانات و تجهیرات لازم برای کنترل سیلاب را توسط شهرداری ضروری دانست، و گفت: برآوردها در خصوص وسایل مورد نیاز از قبیل بیل مکانیکی، بولدوزر و لودر انجام و به مدیریت شهری اعلام خواهد شد.
اوروجی گفت: در حال حاضر روستای خرم آباد بخش جعفریه در محاصره سیل است و احتمال ایجاد این وضعیت برای روستاهای کرمجگان و خورآباد نیز وجود دارد.
وی تصریح کرد: در صورتی جمع شدن آب در بخش خلجستان و سرازیر شدن آن به پایین دست، شهر جعفریه با خطر مواجه خواهد شد.
شهر جعفریه در فاصله 35 کلیومتری از مرکز شهر قم قرار دارد

** ورود سیلاب در رودخانه قمرود با حجم 200 متر مکعب در ثانیه
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای قم نیز در این جلسه گفت: هم اکنون سیلاب با حجم200 متر مکعب در ثانیه در سه بخش رودخانه قم در حرکت است.
احمد حاج حسینی مسگر افزود: سیلاب با حجم70 متر مکعب وارد سد کوچری می شود و حجم این سد از 80 متر مکعب فراتر رفته است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به پیش بینی سیلاب در منطقه، مطابق برنامه ریزی صورت گرفته از طرف وزارت نیرو از چهاردهم فروردین رها سازی آب از سد کوچری با حجم 15 مترمکعب در ثانیه در دستور کار است.
سد کوچری در هشت کیلومتری جنوب غرب شهرستان گلپایگان شهریورماه 1395با هدف تامین آب شرب درازمدت شهرهای دلیجان، ساوه ، قم، خوانسار، خمین، گلپایگان، محلات، نیمور، سلفچگان وشهرک پردیسان قم به طور رسمی به بهره برداری رسید.
مدیرعامل آب منطقه ای قم همچنین حجم آب موجود در ورودی سد 15 خرداد را نیز 70 مترکعب در ثانیه عنوان کرد و افزود: دبی یا کمیت آب ورودی شهر قم نیز 60 مترمکعب در ثانیه می باشد، و 140 مترمکعب در ثانیه از کل آب های رودخانه قمرود توسط سدهای کوچری و قمرود مهار شده است.
وی با بیان اینکه سدهای امامزاده اسماعیل و سنجگان در حال سرزیر شدن است، حجم آب ورودی سد کبار را نیز حدود 35 مترمکعب دانست و گفت: در صورت عبور آب این سد از روی شن چاله های پایین دست به طور حتم برای جاده قدیم قم - کاشان مشکلاتی ایجاد خواهد شد.
سد قدیمی کبار در دشت کبار در نزدیکی زنبورک روستای خورآباد از توابع بخش کهک قم دارد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان