arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۴۴
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: ۵۲ : ۱۴ - ۲۰ آذر ۱۳۹۰

بهمنی: گفتند حداکثر یک سال رییس کلی/گرانی طلا لطف خدا به ما بود

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

محمود بهمنی در نشست صبحانه خوری پارلمان بخش خصوصی تهران آخرین برنامه های بانک مرکزی برای سیاست های پولی کشور را اعلام کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی انتخاب ، رییس کل بانک مرکزی مطابق برنامه ای که از پیش اعلام شده بود راس ساعت 7 صبح روز یکشنبه 29 آذر پا به طبقه هشتم اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران گذاشت تا به ابهامات و پرسش های متعدد فعالان بخش خصوصی پاسخ دهد و آن ها را از آخرین برنامه های بانک مرکزی برای پیشبرد سیاست های پولی کشور آگاه کند.

محمود بهمنی در نشست صبحانه با مسئولان اتاق تهران که با استقبال اعضای اتاق،تشکل ها و نمایندگان رسانه ها روبرو شده است نرخ تورم به ارائه توضیحاتی درباره تصمیمات اخیر بانک مرکزی در بازارهای ارز و طلا پرداخت. محمود بهمنی هم چنین از با بیان مشکلاتی که تحریم ها برای کشور به وجود آورده است گفت: «جنگ تمام عیار اقتصادی را آغاز کرده ایم.»

پس از توضیحات کوتاه رییس اتاق بازرگانی تهران در خصوص نشست صبحانه، میکروفون در اختیار رییس بانک مرکزی، قرار گرفت تا او به کلیاتی از سیاست های بانک مرکزی اشاره کند. اما پیش از آن به سابقه آشنایی خود و یحیی آل اسحاق نقبی زد و گفت:«خاطرم هست که 44 سال پیش که در بانک ملی شعبه بازار استخدام شدم با آقای آل اسحاق، مراوده داشتم.»
"محمود بهمنی" اما در ادامه گفت که «شرایط کشور، شرایط خاصی است؛ شرایط تحریمی ، شرایطی به مراتب سخت تر از یک جنگ فیزیکی را ایجاد کرده است.» او سپس گفت :«جنگ تمام عیار اقتصادی را آغاز کرده ایم.» اوادامه داد:« در زمان جنگ، بسیاری از امور به سادگی انجام می گرفت؛ اما شرایط امروز با گذشته متفاوت است که گذار از این شرایط با وحدت، همگونی و تفاهم ممکن است.»
بهمنی خطاب به فعالان اقتصادی حاضر در این نشست گفت:« شما به عنوان بخش خصوصی، عبور کننده از تحریم ها هستید و دولت باید سکان امور را به دست بخش خصوصی بسپارد ؛ وگرنه موفق نخواهد بود.»
او سپس سیاست های پولی بانک مرکزی ، مواردی را که رییس اتاق بازرگانی تهران  به آن اشاره کرد را پیش کشید و گفت:« بسیاری هنوز به این باور نرسیده اند که درکشور در شرایط تحریم قرار دارد. گروهی که تصور می کنند شرایط عادی است و این شرایط ، همچنان مقررات عادی را می طلبد.»
بهمنی با بیان اینکه«شرایط تحریم، مقررات تحریم را می طلبد» افزود:« در این شرایط ، گروهی از فعالان اقتصادی نتوانستند بدهی های خود را بپردازند که این در تمام دنیا نیز اتفاق می افتد.»او افزود:« این مطالبات معوق مربوط به سه سال گذشته نبود؛ اما به دلیل شفاف سازی بروز کرد.»
او با اشاره طبقه بندی مطالبات سررسید در حساب های جداگانه، گفت:« ماده 28 قانون بودجه این امکان را بانک ها می دهد که مطالبات معوق را یکبار به مدت 5 سال تقسیط کنند. در این میان با همکاری اتاق ایران، اتاق شهرستان ها نیز در این زمینه فعال شد.»
رییس بانک مرکزی در ادامه گزارشی از روند اجرای بند 28 قانون بودجه ارائه کرد و گفت:«تا 15آبان ماه، 35 میلیارد و 86 میلیون ریال از رقم بدهی های معوق، تقسیط شده و تا کنون 20 هزار و 382 فقره قرارداد در بانک ها منعقد شده است. »
بهمنی به وضعیت اجرای بند 28 قانون بودجه در بانک های مختلف اشاره کرد وگفت:« در بانک کشاورزی حدود 14 هزار پرونده و بانک ملت نیز3 هزار و 788 پرونده تاکنون مشمول استمهال شده است.»
او با بیان اینکه «اجرای بند 28 روی ریل افتاده است» اضافه کرد:« بخشی از بدهی ها از 30 تا 50 سال گذشته در حساب ها باقی مانده بود که با توافق شورای پول و اعتبار این بخش از بدهی ها از حساب خارج شد.»

استمهال بدهی های ارزی
بهمنی اما مژده ای هم برای بدهکاران ارزی بانک مرکزی داشت. او گفت:«بر اساس آیین نامه ای که در روز های گذشته در هیات دولت به تصویب رسید و به زودی ابلاغ خواهد شد، کل جرایم بدهی های معوق حساب ذخیره ارزی مشمول بخشودگی می شوند و کل بدهی نیز تقسیط خواهد شد.»
او گفت:« در مقطعی به فعالان اقتصادی توصیه شد که به جای دلار، سراغ ارزهای دیگر مانند یورو بروند؛ اما اگر امروز نرخ یورو دچار اختلاف 50 درصدی با سایر ارزها شده است، فعالان اقتصادی مقصر نیستند؛ بنابراین مقدماتی فراهم شده است تا مابه التفاوت نرخ تسهیلات ارزی از آنان دریافت نشود.»
او گریزی هم به ذخیره طلا در کشور زد و گفت:« در خصوص ذخیره طلا هیچ مشکلی وجود ندارد.حدود 3 سال قبل، هنگامی که به بانک مرکزی رفتم از همکارانم خواستم میزان سپرده در بانک های اروپا را اعلام کنند. در آن مقطع، حدود 17 میلیارد دلار در این حساب ها موجود بود که با پیش بینی شرایط تحریم، این حجم انباشته را به طلا تبدیل کردیم که البته این اقدام با انتقادات بسیاری مواجه شد.»

خدا کند در تمام خانه ها 50 کیلو طلا باشد
بهمنی افزایش سه برابری قیمت طلا در این دوران را کمک خداوند به کشور خواند و گفت: «از لحاظ علمی کمتر کسی فکر می کرد که قیمت طلا به سه برابر افزایش یابد اما این اتفاق افتاد و من فکر می کنم این کمکی است که خداوند به ما کرده است». بهمنی هم چنین افزود: «خدا کند در تمام خانه ها 50 کیلو طلا باشد. هیچ اشکالی هم ندارد.»

گفتند سراغ قرض الحسنه ها نرو
رییس کل بانک مرکزی سامان دهی موسسات مالی و اعتباری و قرض الحسنه ها را موضوع صحبت بعدی خود قرار داد و به انتقاداتی که در این باره از او شده بود این چنین پاسخ داد: «در طی 40 سال گذشته این موسسات شکل گرفتند که به اسم قرض الحسنه پول می گرفتند و بعد با 28 تا 30 درصد سود تسهیلات اعطا می کردند که بانک مرکزی وارد شد و این ها را سامان دهی کرد در حالی که بارها به من گفتند تو شش ماه تا یکسال در این سمت خواهی بود اصلا سراغ این موسسات نرو.»

پول سرگردان از دینامت بدتر است
محمود بهمنی هم چنین به موضوع نقدینگی سرگردان در جامعه اشاره و بیان کرد که این پول ها باید کانالیزه و به سمت اقتصاد مولد هدایت شود. بهمنی نقدینگی را همانند آب پشت سد دانست که اگر رها شود همانند سیل آثار تخریبی خواهد داشت در صورتی که اگر هدایت شود و به بخش های مختلف فرستاده شود مولد خواهد بود و باعث شکوفایی خواهد شد. محمود بهمنی گفت: «اگر از پول درست استفاده نشود از دینامیت نیز بدتر خواهد بود و آثار مخرب تری خواهد داشت.»
رییس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که یکی از وظایف بانک مرکزی برابر قانون جمع آوری نقدینگی است به تفاوت نرخ سود و نرخ تورم اشاره کرد و گفت: «نمی توانیم با این نرخ سود سپرده جمع آوری کنیم. وقتی نرخ تورم در آبان ماه سال جاری 8/19 درصد است نباید انتظار داشته باشیم کسی اوراق مشارکت ما را با نرخ سود پایین تر بخرد».
محمود بهمنی هم چنین بانک مرکزی را ناگزیر از ورود به بازار طلا برای حفظ حقوق مردم دانست و گفت: «ما تصمیم گرفتیم که قیمت سکه و طلا را پایین بیاوریم چون در معاملات سه یا چهار ماهه بازار آتی با قیمت های بالایی معامله می شد. محاسبه کردیم و از سود هم گذشتیم و فقط کارمزد را به قیمت اصلی اضافه کردیم تا برای حفظ حقوق مردم بتوانیم قیمت را پایین بیاوریم.»
رییس کل بانک مرکزی اما مساله نرخ ارز را متاثر از تحریم ها و مسائل سیاسی دانست و گفت: «ما برنامه ریزی داشتیم که قیمت ارز را تک نرخی کنیم و داشتیم به ثبات نزدیک می شدیم که مساله سفارت پیش آمد و دوباره بازار به هم ریخت. ما اصلا سیاسی نیستیم اما مسایل ارزی وابسته به تحریم هاست.»

انگار که در شعب ابی طالب هستیم
محمود بهمنی به موضوع تحریم بانک مرکزی اشاره کرد و آن را بحثی غیراصولی و غیراخلاقی خواند و افزود: «با این همه باید پیش بینی آن را داشته باشیم که اگر این تحریم ها روی داد بتوانیم یکی دو سال یا بیشتر کشور را حفظ کنیم. انگار که در شعب ابی طالب هستیم.»
بهمنی هم چنین به اتهام پولشویی علیه ایران و زدودن این اتهام در اجلاس بهاره بانک جهانی و صندوق بین المللی پول اشاره کرد و گفت: «یک سخنرانی می تواند تفاوت ها را از بین ببرد یا این که تفاوت های جدید ایجاد کند. دو کشور ما را متهم به پولشویی کرده بودند در حالی که ما به آن ها گفتیم شما خودتان حساب بدون نام و شماره و فقط و فقط با رمز باز می کنید در حالی که ما در مرکز مبارزه با فساد، تروریسم و مواد مخدر هستیم و هر ساله تعداد زیادی شهید در مرزها بر سر این مسایل می دهیم. از طرفی پولشویی در دین ما حرام است و ما از قرن ها قبل از این کار پرهیز می کردیم.»
رییس کل بانک مرکزی در پایان سخنان ابتدایی خود از تمامی فعالان بخش خصوصی خواست تا به مجموعه اقتصادی کشور کمک کنند و راهکار ارائه دهند تا کشور بتواند از تحریم های وضع شده عبور کند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
محمد
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
8
لطف خدا شامل همه بنده ها میشه! بهتره شما از الطاف حسنه تون به این ملت بگین!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
11
جناب رئیس‌کل! جنگ را دشمن و بیگانه به کشوری دیگر تحمیل میکند. ولی این جنگی که شما از آن نام برده‌اید ثمره ندانم‌کاری و نابخردی و لجاجت دولتی‌هاست که بر گرده مردم فشار وارد کرده است. مسؤولان فعلی در حرف زدن ید طولایی دارند، ولی هیچکدام از حرفها ولو منطقی به نتیجه نمیرسد. از طرفی بحمدا... همه با هم جنگ دارند. وضعیت فعلی آلودگی هوا را بنگرید. نفس کشیدن برای هر جانوری! مشکل شده است. در خیلی از شهرها وضع به همین منوال است. یعنی در کشوری که مسؤلان آن ادعای مدیریت بر جهان را دارند کسی یا کسانی پیدا نمیشوند تا این مشکل را حل کنند. البته شاید می‌خواهند. ولی برخی نمیگذارند که این هم در نوع خود جالب و شنیدنی است. علی‌ایحال روز بروز وضع مردم و کشورشان رو به افول گذاشته و هیچ‌کس هم جوابگو نیست. شما به قول خودتان نزدیک نیم قرن سابقه فعالیت بانکی دارید. فکر نمیکنید باید طرحی نو درانداخت و ایده‌ای تازه را ملاک قرار داد. شاید بهتر شود! پس یا علی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
7
این چه لطفی است که سبب شده برخی از زنان را به طمع واداشته و خواستار جدایی از شوهرانشان کرده و برخی از پسران را نیز در راه پر پیچ و خم ازدواج زمینگیر نموده است!؟ درست است که فکر شما اقتصادی است و البته بکر! لکن همه چیز را با پول نمیشود خرید. کمی به خود بیایید.
amir
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
5
چقدر خوبه که شما رو داریم آقای بهمنی و دلال های سکه مردمو بیچاره نمیکنن...
ناشناس
|
NETHERLANDS
|
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۰
0
3
در صورتی که آقای بهمنی تصمیم راسخ داشته باشند تا قیمت طلا رامتناسب کنند، قائدتا همانطور که میگویند که قیمت طلا را پایین خواهند آورد در عمل نیز طلا را برای تحویل دو سال بعد متناسب با وعده ی خود و در واقع حتا ارزانتر از ارزش بازار جهانی دو سال بعد ارایه دهند ، اصلا ارزانتر از قیمت امروز بازار حتا
خواص این پیش فروش:
سرمایه ی در گردش به جای دلار و ارزهای خارجی متمایل به خرید طلا میشود و ذخیره ی طلا نیز خیلی خوبست و مشگلی ندارد، دولت میتواند براحتی باز هم بخرد.
این سرمایه ها توسط ذخیره ی طلا ی کشور گارانتی شده است و اگر قیمت طلا بالا رود، ملت ایران ثروتمندتر شده و این خیلی خوب است
این سرمایه ها میتوانند در جهت تولید مورد استفاده قرار گیرند ضمن اینکه مشکل نقدینه گی در دست مردم نیز کوچکتر شده است
با روی آوردن ایران به سمت مبدا قرار دادن طلا ارزهای خارجی از توان در آمده و ارزش گزاری آن در اختیار بانک و اقتصاد کشور قرار میگیرند
و هزار حسن دیگر ...
آزاده سرفراز
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۳۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۲۱
0
0
متاسفانه نظرات من ارائه نمیشود.
بنده از دو ماه پیش مرتب در سایت نوشته ام که این مانئرهای بانک مرکزی و دولت برای همین هدف یعنی اعلام یک نرخ نهایی برای سکه است ولی نه در حدود 500 هزار بلکه دود 600 هزار. 550 هزار تومان پیش خرید 4 ماهه با احتساب گذر زمان و سود بانکی و تورم همان 600 هزار تومان است . نتیجه گیری : از امروز سکه تمام از 600 هزار تومان یک ریال هم پایینتر نخواهد آمد.
نظرات بینندگان