arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۸۱۰
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۷ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۸

کلاهبرداری900 هزار دلاری 2 دانشجوی چینی از اپل!

شرکت اپل گزارش داده که دو دانشجوی مهندسی دانشگاه اورگون ایالات متحده که ملیت چینی دارند اقدام به کلاهبرداری نزدیک به 1 میلیون دلاری (900 هزار دلاری) از اپل کرده اند. این کلاهبرداری با یک ترفند ساده و نه چندان پیچیده اجرا شده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

شرکت اپل گزارش داده که دو دانشجوی مهندسی دانشگاه اورگون ایالات متحده که ملیت چینی دارند اقدام به کلاهبرداری نزدیک به 1 میلیون دلاری (900 هزار دلاری) از اپل کرده اند. این کلاهبرداری با یک ترفند ساده و نه چندان پیچیده اجرا شده است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، این یکی از بزرگترین کلاهبرداری هایی است که اپل را متحمل چنین خسارت سنگینی می کند. اما ماجرا دقیقا از چه قرار است؟

بر اساس گزارش های اولیه دو دانشجوی چینی که در اورگون تحصیل می کند، متهم هستند هزاران آیفون تقلبی را از چین وارد ایالات متحده کرده و به عنوان گوشی اصلی به شرکت اپل پس داده اند. این دو نفر که یانگویانگ ژو و کوان جیانگ نام دارند، به شرکت اپل مراجعه و مدعی شدند که آیفون هایی که خریداری کرده اند مشکل دار بوده و اگر شرکت اپل اقدام به تعویض این آیفون ها نکند از این شرکت شکایت می کنند. درواقع این دو نفر متقاضی استفاده از گارانتی آیفون بودند.

این شکایت در شرایطی مطرح شد که این آیفون ها قلابی بودند و در نتیجه اصلا مشمول گارانتی تعویض موبایل نمی شدند، اما نمایندگی آیفون فریب خورده و هزاران آیفون اصل را با آیفون های قلابی که حتی روشن نمی شده اند تعویض کرده است. سپس این دو کلاهبردار زرنگ آیفون های اصلی را به خارج از کشور فرستاده و صد ها دلار سود کرده اند.

بر اساس اسناد شرکت اپل این دو نفر حدود 3699 تقاضای تعویض گوشی از طریق گارانتی داشته اند که 1،493 جایگزین آیفون نیز دریافت کرده اند و بر اساس براوردهای اپل نزدیک به 1 میلیون دلار کلاهبرداری کرده اند. نکته جالب این است که این دو دانشجو از اواخر سال 2017 مشغول کلاهبرداری بوده اند یعنی از این تاریخ تا کنون هزاران آیفون جعلی را از چین به ایالات متحده صادر و سپس آنها را به اپل برای تعمیر یا جایگزینی ارسال می کردند و در بسیاری از موارد، اپل جایگزین کالاهای تقلبی را با کالاهای اصل و گرانبها انجام می داد، آن هم بدون این که هیچکس متوجه شود آیفون ها تقلبی بوده اند.

یانگویانگ ژو ، که اخیرا مدرک مهندسی خود را از دانشگاه ایالتی اورگون دریافت کرده مسئول دریافت آیفون های جعلی چینی در ایالات متحده و ارسال آیفون های واقعی به چین بود. همکار او، کوان جیانگ، نیز مسئولیت انجام امور آنلاین و ثبت سفارشات یا گزارشات خرابی آیفون های جعلی را به عهده داشت.

نکته جالب این است که هر دو متهم ادعا می کنند که نمی دانستند تلفن ها تقلبی بوده اند و صرفا هدفشان کمک به کاربران چینی بوده است.

 

نظرات بینندگان