arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۹۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۰ - ۲۱ آذر ۱۳۹۰

نخست وزیر پاکستان: ممنوعيت پخش شبكه BBC در دست بررسي است

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
نخست وزير پاكستان تاكيد كرد: احتمالا ممنوعيت تردد خودروهاي سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) با هدف ترانزيت محموله‌ها به افغانستان براي چندين هفته ادامه يابد.

به گزارش سرویس بین الملل پایگاه خبری تحلیلی انتخاب به نقل از ایسنا، پاكستان در اعتراض به حمله نيروهاي هوايي آمريكا به ايست بازرسي اين كشور كه به كشته شدن 24 سرباز پاكستاني منجر شد، عبور خودروهاي ناتو را از پاكستان به افغانستان متوقف كرد.

يوسف رضا گيلاني، نخست وزير پاكستان در گفت‌وگو با شبكه خبري بي‌.بي.‌سي اعلام كرد، از پذيرفتن ادامه حضور نيروهاي آمريكايي در پايگاه هوايي شمسي خودداري كرده است.

وي همچنين شايعاتي را مبني بر اينكه آصف علي زرداري، رئيس جمهوري پاكستان به دنبال حمله قلبي احتمالا از كار خود بركنار شود و يا اينكه ارتش به دنبال انجام كودتا عليه حكومت وي است، رد كرد.

نخست وزير پاكستان گفت: زرداري در حال حاضر در بيمارستاني در دوبي است و دوران نقاهت را پشت سر مي‌گذارد و احتمالا طي دو هفته آينده به پاكستان باز خواهد گشت.

حمله هلي كوپترهاي ناتو در 26 نوامبر سال جاري ميلادي در پاكستان باعث شد روابط ميان واشنگتن و اسلام آباد كه از مدت‌ها پيش دچار آسيب شده بود، به سطح پايين‌تري برسد.

گيلاني در ادامه مصاحبه خود اظهار كرد: پاكستان و آمريكا به اعتماد متقابل نسبت به يكديگر نياز دارند.

نخست وزير پاكستان همچنين گفت: بله، نوعي شكاف در اعتماد في‌مابين وجود دارد. ما در كنار يكديگر كار مي‌كنيم اما به يكديگر اعتماد نداريم.

وي در ادامه خاطرنشان كرد: باور من بر اين است كه ما بايد روابط خود را ارتقا دهيم. ما بايد اعتماد بيشتري نسبت به يكديگر داشته باشيم.

نيروهاي ناتو در افغانستان تا حدود چشمگيري به مسيرهاي پاكستان براي حمل و نقل تجهيزات و نيروهاي خود وابسته هستند.

گيلاني در پاسخ به پرسشي در خصوص وضعيت سلامتي رئيس جمهوري پاكستان اين مساله را تكذيب كرد كه زرداري نامه‌اي مبني بر استعفاي خود نوشته است.

پيش از اين يك منبع خبري در دوبي مدعي شده بود، رئيس جمهوري پاكستان قصد دارد از سمت خود كناره گيري كند.

گيلاني گفت: او (زرداري) چرا بايد اقدام به چنين كاري كند. او از حمايت اكثر اعضاي پارلمان برخوردار است.

نخست وزير پاكستان ضمن رد شايعاتي كه در خصوص طرح انجام كودتا در اين كشور وجود دارد گفت: اين‌ها فقط شايعه هستند. نخست وزير پاكستان همچنين اين ادعاي شبه نظاميان طالبان پاكستان را رد كرد كه آنها قصد دارند در مذاكرات صلح با دولت شركت كنند.

با اين حال وي افزود: هر كس كه تسليم شود و از خشونت بيزاري جويد براي ما قابل قبول است.

از سوي ديگر سازمان پيمان آتلانتيك شمالي (ناتو) در خصوص حملات هوايي به پايگاه نظامي پاكستان عذرخواهي كرده و اين حملات را حادثه‌اي "غيرعمدي" و "تراژدي" توصيف كرده است.

پاكستان به دنبال اين حمله نيروهاي ناتو، خواستار خروج آمريكا از پايگاه هوايي شمسي كه در ولايت بلوچستان شد و پس از آن آمريكا اين پايگاه را تخليه كرد.

مقام‌هاي پاكستاني تاييد كردند كه نيروهاي آمريكايي از اين پايگاه خارج شده‌اند و خروج آنها مطابق با فرصت تعيين شده از سوي طرف پاكستاني براي اين كار بوده است.

مقام‌هاي آمريكايي از اظهارنظر در خصوص اين گزارش اسلام آباد مبني بر خروج نيروهاي كشورهاي از پايگاه شمسي خودداري كردند.

پايگاه هوايي شمسي از ديدگاه بسياري به عنوان يكي از اصلي‌ترين فرودگاه‌هايي به شمار مي‌رود كه هواپيماهاي جاسوسي بدون سرنشين سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) از طريق آن شبه نظاميان طالبان و القاعده را در شمال غرب پاكستان هدف حمله قرار مي‌دهند.

نخست وزير پاكستان همچنين اعلام كرد، در حال بررسي بلوكه كردن شبكه تلويزيوني بي.‌بي.‌سي در تلويزيون پاكستان است.

در عين حال يك سخنگوي شبكه خبري بي‌.بي.‌سي گفت: ما از حمايت نخست وزير پاكستان از آزادي بيان و تعهد وي براي انجام بررسي‌هاي لازم استقبال مي‌كنيم. ما از دولت (پاكستان) مي‌خواهيم بررسي‌ها را در كوتاه‌ترين زمان ممكن انجام دهد به طوري كه خدمات شبكه بي‌.بي‌.سي در پاكستان بازگردانده شود.
نظرات بینندگان