arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۰۳۰
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۸ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۸

«وب تاریک» چه اطلاعاتی از شما دارد؟ / از کدهای شناسایی تا آدرسهای پستی

شاید تا به حال نام وب تاریک یا دارک وب را شنیده باشید، فضایی وسیع و بی انتها از فعالیت های سایبری مخفی که عمدتا در اختیار گروه های خلافکار قرار دارد. اما نگرانی اصلی در مورد وب تاریک سوء استفاده از اطلاعات کاربران است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شاید تا به حال نام وب تاریک یا دارک وب را شنیده باشید، فضایی وسیع و بی انتها از فعالیت های سایبری مخفی که عمدتا در اختیار گروه های خلافکار قرار دارد. اما نگرانی اصلی در مورد وب تاریک سوء استفاده از اطلاعات کاربران است.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، بسیاری از کاربران دنیای اینترنت نگرانی هایی جدی در مورد اطلاعات خود در فضای وب دارند. اما یکی از نگرانی های عمده این است که آیا امکان دارد اطلاعات مرتبط با فعالیت های عادی کاربران در فضای وب تاریک توسط افراد سودجو به سرقت رفته و وارد فضایی خطرناک شود یا خیر.

به نظر می رسد متاسفانه پاسخ مثبت است. یعنی هر نوع اطلاعاتی که پتانسیل این را داشته باشد که در معرض نقص اطلاعات قرار گیرد، می تواند در فضای وب تاریک مورد سوء استفاده واقع شود. بازارهای وب تاریک مانند وب سایت های تجارت الکترونیک که هر روز در فروشگاه ها استفاده می شوند کار می کنند. اما متاسفانه بازارهای وب تاریک اغلب در حوزه هایی مثل تجارت مواد مخدر، اسلحه و سرقت اطلاعات کار می کنند.

امیلی ویلسون، معاون رییس تحقیقاتی پژوهشکده " Terbium Labs" در این خصوص می گوید: "از آنجا که بسیاری از شرکت ها اطلاعات شخصی کاربران خود را جمع آوری و ذخیره می کنند، هک کردن به یک حرفه سودآور تبدیل شده است. وب تاریک مواد خام ویژه ای را برای ساخت امپراتوری های بزهکاران اینترنتی فراهم کرده است. متاسفانه این اطلاعات صرفا به بزرگسالان مرتبط نیستند و شامل اطلاعات کودکان نیز می شوند."

یک هکر مشهور که  با نام Gnosticplayers  در فضای وب فعال است نیز می گوید که تا کنون اطلاعات بیش از 840 میلیون کاربر در فضای تاریک وب ثبت شده است. در بسیاری از موارد اطلاعات سرقتی کاربران شامل مواردی مثل شماره بیمه، شماره کارت اعتباری، تاریخ تولد و آدرس پستی افراد می شود و گاهی با قیمت هایی نازل به فروش می رود.

گشتی در دنیا وب تاریک نشان می دهد برخی اطلاعات دقیق تر مثل آدرس ایمیل، شماره تماس و حتی آدرس پستی افراد نیز می تواند به راحتی افشا شود. اما این یک مشکل شخصی نیست درواقع اطلاعات میلیون ها نفر در معرض چنین خطری قرار دارد و نمی توان انتظار داشت این مشکل نیز به راحتی حل شود.

اما برای مقابله با افشای اطلاعات در فضای وب تاریک چه باید کرد؟

_اطلاعات شخصی خود را در سایت های نامعتبر بارگذاری نکنید

_به هیچ وجه رمز عبور ایمیل یا شبکه های اجتماعی خود را افشا نکنید

_خریدهای اینترنتی خود را فقط از طریق درگاه های معتبر انجام دهید

_از رمزهای عبور پیچیده به ویزه برای حساب های بانکی و آدرس های ایمیلی خود استفاده کنید

_همیشه برنامه های مختلف نصب شده روی گوشی هوشمند یا کامپیوتر خود را از درگاه های ایمن به روزرسانی کنید

_هر چند وقت یکبار رمزهای عبور خود را تغییر دهید

 

 

نظرات بینندگان