arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۸۷۵
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۳ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸

عبدالله عبدالله: طالبان با ترک خشونت وارد سیاست شود

رئیس دولت اجرایی افغانستان گفت، اگر طالبان خشونت را کنار بگذارد می‌تواند بخشی از روند سیاسی و نماینده هر قشری از مردم در هر سطحی باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس دولت اجرایی افغانستان گفت، اگر طالبان خشونت را کنار بگذارد می‌تواند بخشی از روند سیاسی و نماینده هر قشری از مردم در هر سطحی باشد.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری طلوع، عبدالله عبدالله، رئیس دولت اجرایی افغانستان گفت: به محض اینکه آنها بخواهند به روند سیاسی ملحق شوند، باید خشونت را کنار بگذارند و با گروه‌ها و سازمان‌های تروریستی قطع رابطه کنند تا بخشی از روند سیاسی شوند. آنها اگر رای بیاورند، می‌توانند نماینده مردم باشند. آنها می‌توانند نماینده مردم افغانستان در هر سطحی باشند.

عبدالله عبدالله تاکید کرد: نگرانی من اینجاست که آنها ماهیت انتخابات واقعی را می‌دانند و می‌دانند که فرصتی نخواهند داشت زیرا مردم افغانستان طالبانی‌شدن را نمی‌خواهند. آنها خواستار صلح هستند اما آنها نمی‌خواهند آن سبکی که طالبان از آنها می‌خواهد، زندگی کنند.

عبدالله در حاشیه مجمع اقتصاد جهانی در اردن به آسوشیتدپرس گفت، از تلاش‌های آمریکا برای پیگیری آتش‌بس با طالبان که به صلح بینجامد حمایت می‌کند. او افزود: آتش‌بس اهمیت دارد اما در نهایت آتش‌بس باید به صلح برسد. آتش‌بس به خودی خود راه‌حل نیست اما می‌تواند بخشی از بسته صلح باشد. مذاکرات تنها راه‌ برای پایان دادن به بحران کنونی در کشورمان است.

رئیس دولت اجرایی افغانستان تاکید کرد: مساله گفت‌وگو حائز اهمیت است؛ اینکه کنار یکدیگر بنشینیم و نه فقط دولت افغانستان. دولت افغانستان به علاوه سایر احزاب سیاسی با طالبان درباره آینده این کشور گفت‌وگو کنیم. فکر نکنم راهی به غیر از این برای حل و فصل این مساله موجود باشد؛ این آینده کشورمان است؛ مساله جنگ و صلح است که باید روی آن تصمیم‌گیری کنیم.

او همچنین بر نقش زنان در مذاکرات صلح تاکید کرد. عبدالله گفت: اگر زنان که نیمی از جمعیت کشورمان را تشکیل می‌دهند در توسعه کشورمان، سیاست و اقتصادمان حضور نداشته باشند، صلح معنا پیدا نمی‌کند. در آن صورت صلحی نخواهیم داشت.

نظرات بینندگان