arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۸۸۲
تاریخ انتشار: ۴۸ : ۲۱ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸
واشنگتن پست:

خواب این دو نئوکان برای دموکرات ها و ایران بعد از 2020

روز دوشنبه دولت آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد. این نخستین بار است که آمریکا، بخشی از یک حکومت خارجی را در این فهرست قرار می‌دهد. اگرچه از قبل هم آمریکا، حکومت ایران را حامی تروریسم توصیف کرده بود و طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کرده بود، کارشناسان نگرانند این اقدام به شعله‌ور شدن ناآرامی در خاورمیانه بینجامد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

خواب این دو نئوکان برای دموکرات ها و ایران بعد از 2020

ایسهان ثرور در واشنگتن پست نوشت: روز دوشنبه دولت آمریکا در اقدامی بی‌سابقه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را در فهرست گروههای تروریستی قرار داد. این نخستین بار است که آمریکا، بخشی از یک حکومت خارجی را در این فهرست قرار می‌دهد. اگرچه از قبل هم آمریکا، حکومت ایران را حامی تروریسم توصیف کرده بود و طیف وسیعی از تحریم‌ها را علیه این کشور وضع کرده بود، کارشناسان نگرانند این اقدام به شعله‌ور شدن ناآرامی در خاورمیانه بینجامد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: سپاه پاسداران پس از انقلاب اسلامی ایران تاسیس شد.

دشمنان ایران بخصوص آمریکا، اسراییل و شیخ‌نشین های حاشیه خلیج‌فارس، سپاه را بازوی اصلی جمهوری اسلامی در خاورمیانه می‌دانند، یعنی چیزی که ترامپ در بیانیه خود از آن با عنوان کمپین جهانی تروریسم نام برد. نیروی قدس که بازوی عملیات خارجی سپاه تلقی می‌شود، در نهان و آشکار از گروه‌های نیابتی خود در لبنان، سوریه و عراق حمایت می‌کند. آمریکا کشته شدن ۲۶۰ سرباز آمریکایی در سال ۱۹۸۳ در لبنان را نیز از چشم همین نهاد می‌بیند.

مقامات دولت ترامپ همواره برای توجیه اقدامات تنبیهی این دولت علیه ایران مانند خروج از برجام، به رفتار تهران در منطقه متوسل می‌شوند. مارک دوبوویتز، رییس بنیاد دفاع از دموکراسی ها، اندیشکده مستقر در واشنگتن که گفتمان ضدایرانی را ترویج می‌کند، در این باره مدعی می شود این نهاد نظامی در نهایت خطرناکترین(!!) گروه تروریستی جهان است.

شورای عالی امنیت ملی ایران در اقدامی تلافی‌جویانه مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه را به عنوان گروهی تروریستی شناسایی کرده است. ترامپ مدعی است این اقدام بخش مهمی از سیاست فشار بر حکومت ایران تلقی می‌شود و ریسک طرف‌های معامله با سپاه و دولت ایران را بسیار بالا می‌برد. اما شایعه شده که حتی تشکیلات ساخت و ساز خود دونالد ترامپ نیز در ساخت هتلی در آذربایجان، با ایران همکاری کرده است.

هولی داگرز، عضو شورای آتلانتیک می‌گوید راهبرد به اصطلاح فشار حداکثری بر ایران نشان داده توجه چندانی به پیچیدگی‌هایی که متعاقب اتخاذ آن آشکار می‌شوند، نداشته است.

اقدام اخیر کاخ سفید علیه ایران نمایانگر خصومت ایدئولوژیک عمیق با این کشور نیز است. قبلا چنین تصمیمی علیه ارتش‌های کشورهای حاشیه خلیج‌فارس یا پاکستان که اتفاقا شبکه‌های نظامی خاصی در حمایت از گروه‌های تروریستی به راه انداخته‌اند، اتخاذ نشده بود. جیکوب هیلبران، سردبیر نشنال اینترست، معتقد است این تصمیم با پافشاری بولتون و پومپیو، دو نومحافظه‌کاری که ترامپ را به راه انداختن جنگ جدیدی در خاورمیانه تحریک می‌کنند، اتخاذ شده است. این اقدام به منظور کاستن از احتمال موفقیت مذاکره میان ایران و آمریکا بخصوص در صورت تصمیم دولت آتی آمریکا برای بازگشتن به برجام انجام شده است.

تریتا پارسی، بنیانگذار شورای ملی ایرانی آمریکاییان، در توییتی اظهار کرده که این اقدام دولت ترامپ، گزینه محتمل دیگری برای حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلاف میان ایران و آمریکا را ناکام می‌گذارد. پس از بسته شدن تمام درها و بی‌نتیجه ماندن دیپلماسی، وقوع جنگ اساسا اجتناب‌ناپذیر خواهد بود. اما آمریکا تاکید دارد که به دنبال جنگ نیست و تنها خواهان تغییر رفتار حکومت ایران است.

یک محقق مقیم لندن، معتقد است که اگر کاخ سفید انتظار داشته باشد که سیاستمداران و نهادهای سیاسی همکار با سپاه در عراق و لبنان، فورا به روابط خود با آن پایان بدهند، مطمئنا مأیوس خواهد شد. بسیاری از کسانی که در بغداد و بیروت در سر کار هستند، بیش از چهل سال است که با جمهوری اسلامی همکاری داشته‌اند. این روابط از وضعیت مبهم و پیچیده حاکم بر خاورمیانه حکایت دارد.

ژارت بلانک، یکی از مقامات سابق دولت اوباما در این باره می‌گوید که سپاه اکنون نیز یکی از نهادهایی در جهان است که بیشترین تحریم‌ها علیه آن وضع شده است و اقدام جدید ترامپ، در عمل تغییر چندانی در این وضعیت به وجود  نمی‌آورد. در بهترین حالت ممکن است تهران را متقاعد کند که احتیاط بیشتری به خرج دهد و از تشدید تنش خودداری کند. در بدترین حالت نیز بحرانی را شعله‌ور می‌کند که دولت ترامپ به هیچ‌وجه آمادگی کنترل آن را ندارد.

نظرات بینندگان