arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۹۹۴۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۸

قرص تقویت حافظه ادعا یا واقعیت؟

هرروزی که از عمرمان می گذرد، خواه نا خواه بیشتر نگران از دست دادن حافظه و هوش و حواسمان و یا واضحتر بگویم ایتلا به آلزایمر می شویم. یعنی همان اختلالی که قدیمی تر ها به آن نسیان یا فراموشی می گفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

هرروزی که از عمرمان می گذرد، خواه نا خواه بیشتر نگران از دست دادن حافظه و هوش و حواسمان و یا واضحتر بگویم ایتلا به آلزایمر می شویم. یعنی همان اختلالی که قدیمی تر ها به آن نسیان یا فراموشی می گفتند.

 

 با بالارفتن سن و پیر شدن سلول ها مغز ما نیز همانند دیگر اندام های بدنمان به تدریج تحلیل می رود و در نتیجه ترشح ماده شیمیایی «سروتونین» نیزکاهش می یابد. از همین رو ارتباط بین سلولی و انتقال اطلاعات دچار مشکل می شود که می تواند زمینه ساز بیماریهای مختلفی از جمله آلزایمر شود.

 

در واقع، آنچه علت اصلی آلزایمرشناخته شده است، مرگ سلول های مغزی و رابطه کمتر سلول های عصبی با یکدیگر می باشد. تحقیقات نشان می دهد بافت عصبی در مغز فرد مبتلا به آلزایمر دارای رسوب های کوچکی به نام پلاک می باشد. این پلاک ها از پروتئینی به نام بتاآمیلوئید و نیز رسوب پروتئین دیگری به نام تاو ساخته شده اند ودر بین سلول های مغزی با کاهش عملکرد ودر حال مرگ دیده می شود.

 

آلزایمرمتاسفانه یک بیماری پیش رونده، پیچیده و دشوار است. در مراحل پایانی این بیماری، بیماران اشتهای خود را نیز از دست می دهند و توانایی برقراری ارتباط شفاهی، توانایی حرکت بدون کمک، و حتی تشخیص اعضای خانواده و دوستان خود را نیزندارند.

 

ولی این روزها اسم گیاه دارویی جینکوبیلوبا یا کهن دار در مطالعات علمی، مقاله ها، داروخانه‌ها و ...زیاد شنیده می‌شود که ما را ترغیب می‌کند تا درباره خاصیت، ویژگی‌ها وکاربردهای احتمالی این گیاه بیشتر بدانیم.

 

جالب است بدانیم که متداول‌ترین کاربرد این گیاه افزایش حافظه و پیشگیری از فراموشی می‌باشد. جینکو بیلوبا بطورخاص، اثرات مفیدی در درمان آلزایمر نشان داده است. تحقیقات اخیر تاثیرقابل ملاحظه ی این گیاه در پیش‌گیری از جنون، اضطراب، شیزوفرنی و افسردگی را نشان می‌دهند. جینکوبیلوبا باعث تحریک گردش خون مغزی می‌شود و در نتیجه مشکلات ناشی از نارسایی گردش خون در مغزرا که می‌تواند باعث دلهره، استرس، کمی حافظه، مشکلات شنوایی و کاهش تمرکز گردد را از بین می برد. بهبود تفکرو رفتارهای اجتماعی، بهبود زوال عقل در آلزایمر و تسکین علائم اضطراب که در نتیجه جریان خون ناکارآمد به سمت مغز باشد، با مصرف این گیاه گزارش شده است. تحقیقات نشان داده که عصاره برگ کهن‌دار همچنین در درمان طنین مزمن گوش یا زنگ گوش، لنگی متناوب، سرگیجه مزمن، ایجاد لخته در رگ و سایر اختلالات قلبی، عروقی و اعصاب مرکزی نیز مؤثر است.

 

مجتمع صنایع دینه ایران با همکاری مجموعه‌ای از نیروهای متخصص و با بهره ‌گیری از علم و تکنولوژی به روز، به عنوان یکی از بزرگترین و با سابقه‌ترین تولید کنندگان داروهای گیاهی و گیاهان دارویی و با سابقه ای در حدود 40 سال قرص تقویت حافظه جینکو بی. زد را به جامعه ی دارویی کشور عرضه کرده که علاوه بر عصاره استاندارد جینکو بیلوبا، حاوی ویتامین B1 ( تیامین هیدروکلراید) و زینک سولفات نیزمی باشد.

 

محققین استفاده از ویتامین B1 را برای داشتن و حفظ یک عملکرد مثبت مانند افزایش توانایی های یادگیری، افزایش انرژی، مبارزه با استرس، و جلوگیری ازنوعی اختلال حافظه به نام سندرم انسفالوپاتی ورنیکه -کورساکف واز دست دادن حافظه، از جمله بیماری آلزایمر پیشنهاد می کنند.

 

از طرفی وجود زینک یا روی دراین محصول از خطرات کمبود روی در بدن که به احتمال ابتلای به آلزایمر می انجامد پیشگیری می کند. استفاده از روی در جلوگیری از کاهش توانایی بازشناختی مخصوصا در دوران میان سالی نقش دارد.

 

مصرف روزی دو قرص جینکو بی.زد دینه با دارا بودن 60 میلیگرم عصاره گیاه جینکو و با استناد به منابع علمی و پزشکی معتبر، می تواند بخوبی اختلالات مربوط به حافظه، دمانس، وزوز گوش و سرگیجه را بهبود بخشد. جینکوبی.زد برای تمام افراد بغیر از خانمها دردوران بارداری و شیردهی قابل استفاده می باشد. البته با توجه به تاثیر افزایش دهندگی جریان خون مغزی، مصرف همزمان این دارو با داروهای رقیق کننده خون ممکن است تاثیر هم افزایی ایجاد نماید و پیشنهاد می شود با نظارت پزشک مصرف گردد.

 

نظرات بینندگان