arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۰۲۰
تاریخ انتشار: ۵۰ : ۰۸ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۸

پمپئو: به عربستان گفته ایم شهروندان آمریکایی دستگیر شده در این کشور باید آزاد شوند

وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده توسط سعودی‌ها شد و گفت: این اقدام با روابط واشنگتن و ریاض سازگار نبوده و در جهت منافع عربستان نیست. عربستان در تازه‌ترین موج دستگیری ها، هشت تن دیگر از نویسندگان و فعالان فرهنگی را بازداشت کرده. دستگیرشدگان هفت مرد و یک زن هستند که دو شهروند سعودی-آمریکایی نیز در میان آنان است. این دو تن خدیجه الغربی زن باردار و نویسنده هواخواه حقوق زنان و صلاح الحیدر نویسنده آمریکایی-سعودی هستند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه ایالات متحده خواستار آزادی شهروندان آمریکایی بازداشت شده توسط سعودی‌ها شد و گفت: این اقدام با روابط واشنگتن و ریاض سازگار نبوده و در جهت منافع عربستان نیست.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا در نشستی در کمیته روابط خارجی سنای کشورش گفت که عربستان را برای آزادی شهروندان آمریکایی دستگیر شده در این کشور تحت فشار گذاشته است.

پمپئو که به دلیل روابط نزدیک عربستان با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا معمولا درباره سعودی‌ها محتاطانه صحبت می‌کند، تاکید کرد که درباره آمریکایی‌های بازداشت شده شخصا با مقام‌های سعودی گفتگو کرده است.

وی با تاکید براینکه خواستار آزادی این افراد شده، افزود: ما از سعودی‌ها خواسته ایم که تصمیم بهتری بگیرند و به آن‌ها گفته ایم که این افراد باید آزاد شوند.

وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد: ادامه بازداشت این افراد با روابط واشنگتن و ریاض سازگار نبوده و در راستای منافع عربستان نیست.

به گزارش ایرنا، برغم فشار‌های جهانی برای آزادی فعالان حقوق بشری، حکومت عربستان در تازه‌ترین موج سرکوب مخالفان، هشت تن دیگر از نویسندگان و فعالان فرهنگی را بازداشت کرد.

دستگیرشدگان هفت مرد و یک زن هستند که دو شهروند سعودی-آمریکایی نیز در میان آنان است. این دو تن خدیجه الغربی زن باردار و نویسنده هواخواه حقوق زنان و صلاح الحیدر نویسنده آمریکایی-سعودی هستند.

فعالان می‌گویند که یک آمریکایی-سعودی دیگر به نام «بدر الابراهیم» نیز در بازداشت سعودی‌ها است. از هویت و مکان بازداشت سایر افراد اطلاعی در دست نیست.

دولت سعودی از ۱۰ سپتامبر سال ۲۰۱۷ (۱۹ شهریور ۹۶) تعدادی از نخبگان، مخالفان سیاسی، فعالان مدنی و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهی را با وجود مخالفت‌های داخلی و خارجی بازداشت کرده است.

فعالان حقوق بشری بازداشت شده در زندان‌های عربستان وضعیت مناسبی ندارند. برخی گزارش‌های حاکی از آزار جنسی زنان بازداشتی توسط مقام‌های سعودی است.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین المللی از جمله عفو بین الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته، عربستان همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشری ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان