arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۸

نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز

گروهی از دانشمندان وابسته به بنیاد پژوهشی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در تلاشند تا تراشه های مغزی پیشرفته ای را طراحی و وارد بازار کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از دانشمندان وابسته به بنیاد پژوهشی ایلان ماسک مدیرعامل تسلا در تلاشند تا تراشه های مغزی پیشرفته ای را طراحی و وارد بازار کنند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، به نظر می رسد بلندپروازی های ایلان ماسک صرفا به زمین و فضا محدود نمی شود و شامل فعالیت های پزشکی نیز می شود.

 فعالیت های ایلان ماسک در حوزه فناوری پزشکی که نخستین بار توسط بلومبرگ افشا شد و اکنون این فعالیت ها وارد فاز جدی تری شده است. در مرحله فعلی تراشه ها با هدف نظارت غیر فعال بر فعالیت مغزطراحی می شوند. این موضوع بخشی از پروژه ایجاد ارتباط بین مغز انسان و کامپیوتر است.

محققان این تکنیک جدید را در موشهای آزمایشگاه مورد آزمون قرار داده اند و اکنون به دنبال نسل جدیدی از رابط های قابل انعطاف، پایدار و امن عصبی هستند که از یک سو برای مطالعه علمی اولیه عملکرد مغز و از سوی دیگر برای بررسی برنامه های کاربردی بالینی تراشه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

در این روش ابتدا یک بخش از جمجمه موش ها توسط دانشمندان حذف شد. سپس تراشه هوشمند با استفاده از روشی بسیار دقیق در مغز موش ها فعال شد. این تراشه با کمک الکترودهای پلیمری انعطاف پذیر به مغز متصل می شود و سپس از طریق یک صفحه مدار به پشت سر موش ها متصل می شود و اطلاعاتی را در مورد فعالیت مغز موش ها ثبت می کند.

نگاهی به فعالیت اسرار آمیز مدیرعامل تسلا برای ساخت تراشه های هوشمند مغز

این تکنیک که با هدف ایجاد ارتباط بین مغز موش و مغز انسان فعالیت می کند، هنوز تکنیک دقیقی محسوب نمی شود اما می تواند مفید باشد. این آزمایش در "Neuralink" که یکی از شرکت های مخفی و اسرارآمیز ایلان ماسک است، اجرا شده است. این شرکت  در سال 2016 تأسیس شد، اما تا مارس 2017 این شرکت به هیچ وجه فعالیت های خود را علنی نمی کرد. درواقع فعالیت های این شرکت زمانی علنی شد که وال استریت ژورنال نخستین بار در مورد این شرکت مطلبی منتشر کرد. پس از آن بود که ایلان ماسک بیشتر در مورد Neuralink  سخن گفت و اعلام کرد که امیدوار است یک روز توانایی افزایش آگاهی انسانی را از طریق هوش مصنوعی فراهم کند.

 

نظرات بینندگان