arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۶۷۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۲۵ فروردين ۱۳۹۸

پلیس چگونه از گوگل استفاده می کند؟ / قابلیتی کمتر شناخته شده در کمین کاربران اندروید و Ios

گروهی از پژوهشگران حوزه امنیتی متوجه شده اند که گوگل بی سر و صدا اطلاعات موقعیت مکانی کاربران خود را با مقام های امنیتی به اشتراک می گذارد. این کار به کمک یک قابلیت ناشناس موسوم به sensorvault انجام می شود و می تواند کارکردی دوگانه؛همزمان مثبت و منفی داشته باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

گروهی از پژوهشگران حوزه امنیتی متوجه شده اند که گوگل بی سر و صدا اطلاعات موقعیت مکانی کاربران خود را با مقام های امنیتی به اشتراک می گذارد. این کار به کمک یک قابلیت ناشناس موسوم به sensorvault انجام می شود و می تواند کارکردی دوگانه؛همزمان مثبت و منفی داشته باشد.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، یک سوال رایج بین فعالان حوزه امنیتی این است که اگر پلیس و نیروهای امنیتی بخواهند محل اختفای یک جنایتکار را با کمک فناوری کشف کنند چه راهکارهایی پیش رو دارند. به نظر می رسد مقامات مسئول اجرای قانون در سراسر ایالات متحده به یک یک پایگاه داده گوگل به نام Sensorvault متصلند.

 این پایگاه داده شامل اطلاعاتی از صدها میلیون دستگاه در سراسر جهان است.اگر چه این تکنیک جدید می تواند مظنونان را در هنگام ارتکاب جرایم یا حتی پیش از آن تشخیص دهد، اما خطر دستگیری یا آزار افراد بیگناه را نیز ایجاد می کند و عواقبی در خصوص جمع اوری اطلاعات اشخاص بیگناه خواهد داشت.

چرا گوگل چنین پایگاهی دارد؟

پایگاه داده Sensorvault به یک سرویس دیگر گوگل یعنی"تاریخچه موقعیت مکانی" متصل است. این ویژگی که در سال 2009 آغاز به کار کرده، شامل دستگاههای اندرویدی و اپل است.

تاریخچه موقعیت مکانی به طور پیشفرض فعال نیست بلکه گوگل کاربران را ناهشیارانه مجبور به فعال کردن آن می کند . درواقع زمانی که کاربر سرویس های خاصی را تنظیم می کنند ( مثلا هشدارهای ترافیکی در نقشه های گوگل) این ویژگی نیز فعال می شود.

بر این اساس، اگر سابقه موقعیت مکانی را فعال کرده باشید، گوگل اطلاعات شما را تا زمانی که به حساب کاربری شما وارد شده است، جمع آوری می کند. این شرکت می تواند داده ها را حتی زمانی که از برنامه های خود استفاده نمی کنید، جمع آوری کند.

گوگل می گوید که از اطلاعات استفاده می کند تا تبلیغات را هدف قرار دهد و اندازه گیری کند که تا چه حد موثرند.  افزون بر این، شرکت گوگل، اطلاعاتی را به شکل ناشناس استفاده میکند تا زمانی که مغازه ها مشغول به کار هستند را بررسی کرده تخمینهای ترافیکی را ارائه کند. بنابراین افرادی که سابقه موقعیت مکانی را فعال می کنند، می توانند یک جدول زمانی از فعالیت های خود را ببینند و توصیه هایی را براساس جایی که حضور دارند دریافت کنند. گوگل می گوید این داده ها را با تبلیغ کنندگان یا شرکت های دیگر به اشتراک نمی گذارد.

آیا گوگل  سایر  داده های موقعیت مکانی را جمع آوری می کند؟

بله گوگل می تواند اطلاعات مکانی دیگر را نیز هنگام جستجوها یا حضور شما در شبکه های اجتماعی جمع آوری کندو درواقع فقط کافیست وارد سیستم شوید تا هر اطلاعاتی از شما رصد شود. این داده ها، شامل نام و وضعیت فعالیت وب و دیگر برنامه ها است، حتی اگر تاریخچه موقعیت مکانی را فعال نکنید نیز باز هم گوگل این داده ها را نگهداری می کند.

 

چگونه می توانم ببینم که چه اطلاعاتی  از من روی گوگل وجود دارد؟

برای دیدن بعضی از اطلاعات در سابقه موقعیت مکانی، شما می توانید به جدول زمانی خود نگاه کنید. داده های مکانی خام از دستگاه های تلفن همراه می توانند غلط و گاهی نادرست باشند. اما لپ تاپ ها و کامپیوترهای خانگی می توانند در مورد مسیر احتمالی شما، و در مورد مکان های مهم بهتر حدس بزنند. این چیزی است که شما در جدول زمانی خود می بینید. برای بررسی تمام سابقه موقعیت مکانی، شما می توانید اطلاعات خود را از گوگل دنلود کنید. برای انجام این کار به Takeout.Google.com بروید و سابقه موقعیت مکانی را انتخاب کنید. شما می توانید یک روش مشابه را برای دانلود فعالیت Web & App خود در آن صفحه دنبال کنید.

البته داده های موقعیت مکانی شما در قالب کد کامپیوتر ظاهر می شود. اگر نمیتوانید کد را بخوانید، می توانید فرمت JSON را انتخاب کرده و فایل را به یک ویرایشگر متن بگذارید تا ببینید چه اطلاعاتی دارید.

گوگل موقعیت مکانی کاربران را با مقام های امنیتی به اشتراک می گذارد / قابلیتی کمتر شناخته شده در کمین کاربران اندروید و Ios

آیا می توانم مجموعه داده های خود  را غیرفعال کنم؟

بله این روند بسته به اینکه آیا شما در تلفن همراه یا کامپیوتر خود چنین قابلیتی را فعال کرده باشید متفاوت است اما کافی است سری به بخش تنظیمات دستگاه خود زده و جستجوی موقعیت مکانی خود را خاموش کنید.

 

اجرای قانون با استفاده از داده ها چگونه است؟

سالهاست که نیورهای پلیس از سرویس های موقعیت مکانی گوگل درخواست کرده اند کهد اطلاعات برخی حساب ها را با آنان به اشتراک بگذارند.  در سرویس های جدید گوگل نزدیک ترین مکان به مجرم یا جرائم را در اختیار پلیس می گذارد درواقع گوگل ابتدا دستگاه هایی را با شناسه های ناشناس شناسایی می کند و کارآگاهان به مکان ها و الگوهای حرکت آنان هدایت می کند تا متوجه شوند آیا این اکانت های مشکوک جرائمی را مرتکب می شوند یا خیر. هنگامی که احتمال جرم محرز شد، گوگل دامنه اطلاعات را به چند دستگاه محدود می کنند و اطلاعاتی مانند نام ها و آدرس های ایمیل را نشان می دهد.

 

 

 

 

نظرات بینندگان