arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۸۰
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۱۶ - ۲۲ آذر ۱۳۹۰

محسنی‌اژه‌ای: دو مقام آمریکایی تعقیب و بازداشت می شوند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
 دیروز دادستان کل کشور از تعقیب قضایی دو مقام امریکایی به دلیل تشویق به ترور فرمانده سپاه قدس خبر داد. او امروز گفته که شکایت ایران از این دو مقام آمریکایی در اینترپل ثبت شده است.

محسنی اژه ای از تحت تعقیب قرار دادن دو تن از مقامات آمریکایی به دلیل تحریک به ترور یکی از فرماندهان سپاه خبر داد و گفت که در این باره پرونده‌ای در دادگستری تهران تشکیل شده است.

ایسنا در این باره نوشت؛ روز دوشنبه 21 آذرماه (12 دسامبر) در پاسخ به سوالی مبنی بر این که در آبان ماه چند تن از نمایندگان کنگره آمریکا پیشنهاد ترور یکی از فرماندهان سپاه (سردار سلیمانی، فرمانده سپاه قدس)‌ را به دولت آمریکا ارائه کردند، آیا قوه قضاییه در این زمینه اقداماتی داشته است؟، گفت: بسیار مایه تعجب و تاسف است که این دو مقام آمریکایی در اجلاس کنگره آمریکا در یک مکان رسمی و دولتی و در جمع دیگران، رسما بخواهند یک مقام مسئول در جمهوری اسلامی ایران را ترور کرده و به قتل برسانند.

وی ادامه داد: کسانی که مدعی مبارزه با تروریستم هستند و به همین بهانه بعضی از کشورها را اشغال می‌کنند، چطور به خود اجازه می‌دهند که به طور رسمی در یک مکان وابسته به حکومت و دولت در روز روشن، بخواهند یک فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ترور کنند. شاید مهمتر این باشد که در مقابل این درخواست نامشروع و خلاف همه‌ی موازین بین‌المللی و حقوق بشری، افرادی تایید کرده یا با سکوت خود این معنا را مورد تایید قرار دادند و مقامات دیگر آمریکا نیز هیچ واکنشی در مقابل این سخنان ناشایست نشان نداده و آن را محکوم نکردند، یا حداقل بیان نکردند که آنها این سخنان را خودسرانه زده‌اند.

دادستان کل کشور تصریح کرد: به طور طبیعی دولت جمهوری اسلامی ایران، وزارت خارجه و دستگاه قضایی حسب وظیفه خود اقداماتی داشته‌اند از جمله اینکه، دادستانی کل کشور در این راستا اقدام کرده است. برای این دو نفر با اعلام شکایت، در دادگستری تهران پرونده‌ای تشکیل شد و از قاضی مربوطه خواسته شد که از طریق اینترپل پرونده را تعقیب کند و این کار انجام و ثبت شد.

وی یادآور شد: آنها درخواست کردند مدارک کافی و اطلاعات بیشتری ارائه شود که این کار نیز صورت گرفت و اکنون این موضوع از طریق اینترپل در حال پیگیری است. همچنین از طریق قاضی پرونده خواسته شده که این افراد، تعقیب، دستگیر و مجازات شوند، همچنین باید ممنوعیت‌هایی که برای این اعمال لازم است انجام شود.

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا قوه قضاییه صلاحیت این‌گونه اقدامات را دارد، با تایید این مطلب، گفت: اگر چنانچه هر فردی چه در داخل و چه در خارج از ایران علیه جمهوری اسلامی ایران یا شهروند ایرانی اقدام مجرمانه‌ای داشته باشد، قابل تعقیب است و جزو صلاحیت‌های دستگاه قضایی است.
نظرات بینندگان