arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۰۹۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۲۶ فروردين ۱۳۹۸

آب از سر اهواز نگذشت اما ...

آب از سر اهواز نگذشت اما تاکنون ۸۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به خوزستان وارد کرده و در پی تخلیه 270 روستای آن 120 هزار نفر آواره شده‌اند و در 91 اردوگاه ساکن شده‌اند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آب از سر اهواز نگذشت اما تاکنون ۸۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به خوزستان وارد کرده و در پی تخلیه 270 روستای آن 120 هزار نفر آواره شده‌اند و در 91 اردوگاه ساکن شده‌اند.

اردوگاه‌هایی که ساکنانش حالا از توزیع نامناسب مایحتاج مورد نیازشان، مشکلات بهداشتی همچون نبود دستشویی و حمام مناسب، زیاد شدن حشرات به علت گرمای هوا و نیز پس زدگی فاضلاب به علت نابسامان بودن سیستم فاضلاب خوزستان و در نتیجه شیوع بیماری‌های عفونی می‌نالند و استاندار هم نگران از وضعیت موجود و تلاش برای به صف کردن مسئولین ذیربط برای به حداقل رساندن تلفات انسانی…

آورد آبی که از مهرماه تا اسفندماه در سال‌های اخیر به خوزستان وارد شده، ۲۸ میلیارد مترمکعب بوده و حال برآورد شده ۵۸ میلیارد مترمکعب تا پایان سال آبی وارد استان شود، در نتیجه مدیریت این میزان آب سطحی مهمترین چالشی است که خوزستان با آن روبروست.

هم اکنون سیلاب ورودی به خوزستان در دشت‌های استان پخش شده و فعلاً خطر از بیخ گوش اهواز گذشته است؛ به گفته استاندار اگر سیلاب حوضه‌های آبریز در بالادست وارد حاشیه رودخانه‌ها و روستاهای اطرافش نمی‌شد حالا با توجه به شرایط جغرافیایی خوزستان، اهواز زیر آب رفته بود و تأسیسات برق شمال استان به خطر می‌افتاد.

هم اکنون سیلاب به سوی هورالعظیم سرازیر شده و ۹۰ درصد آن را فرا گرفته است؛ حداقل ارتفاع آب در هور به ۵۰ سانتیمتر رسیده و دکل‌های میدان نفتی دشت آزادگان در آب فرو رفته است.

 

«بند میزان» میزان نیست

یک دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری گفت: با توجه به بارندگی‌های اخیر و سیلابی شدن برخی از رودخانه‌های استان خوزستان مانند کارون تهدید جدی برای سازه‌های آبی تاریخی شوشتر و بناهای تاریخی و باستانی این شهر به وجود آمد.

ابوالفضل مهدی‌پور،  در این خصوص اظهار کرد: می‌توان به ترک‌هایی پل بند میزان که از یادگارهای دوره ساسانیان است و نقش اساسی در کنترل آب ورودی به سازه‌های آبی جهانی شوشتر داشته نام برد که با کوشش سازمان آب و برق خوزستان و پایگاه جهانی سازه‌های آبی شوشتر در حال مرمت و بازسازی هستند.

این دوستدار میراث فرهنگی و گردشگری همچنین تصریح کرد: بخش‌هایی از مجموعه جهانی آسیاب و آبشارهای شوشتر شامل جداره غربی آسیب‌هایی دیده‌اند که احتمالاً باید به دلیل بارش باران از حجم زیاد آب ورودی جلوگیری شود.

وی همچنین اضافه کرد: از سازه‌های دیگر که می‌توان به آن اشاره کرد پل بند شادروان است که با توجه به این که بخش‌هایی از این پل بند در مجاورت آب قرار دارد دستخوش آسیب‌هایی در طول سالیان مختلف شده و ممکن است بخش‌هایی دیگر این پل بند نیز بر اثر حجم زیاد آب دچار آسیب جدی شود.

مهدی‌پور گوش‌زد کرد: بافت تاریخی شوشتر یکی از قدیمی‌ترین بافت‌های شهری ایران شامل خانه‌های تاریخی، ساباط‌های تاریخی و برخی از بقعه‌های مذهبی است که بر اثر بارندگی‌های اخیر دچار آسیب جدی شده‌اند و کارشناسان میراث فرهنگی در حال ارزیابی میزان خسارت هستند.

او ادامه داد: همچنین از دیگر آثاری که می‌توان در شوشتر نام برد شهرهای باستانی و تاریخی همچون دستوا و عسکر مکرم است که شامل محوطه‌های تاریخی و تپه‌های باستانی از دوره‌های مختلف است که باید به صورت کارشناسی شده از میزان آسیب‌های احتمالی آن‌ها نمونه‌برداری شود.

به گفته معاون میراث فرهنگی و گردشگری کشور، ۷۳۰ اثر تاریخی در سیل اخیر در استان‌های مختلف آسیب دید و بیشترین صدمه نیز به آثار باستانی استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان وارد شده است.

 

سیل حریف سازه‌های آبی تاریخی دزفول نشد

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دزفول با بیان این که عمده خسارت‌های وارده به آثار باستانی این شهرستان ناشی از بارندگی است و سیل خسارت چندانی وارد نکرده گفت: ما در دزفول به طور عمده با بارندگی‌ها مشکل داشتیم به ویژه از سال ۹۷ تا ۹۸ که بارندگی سبب آسیب رسیدن به بیش از ۷۳ اثر باستانی در دزفول شد.

حجت‌الله آریایی‌نیا  ادامه داد: از میان آن‌ها می‌توان به پل قدیم، خانه ادبی، خانه قائدی، خانه رحیمی و دیگر آثار مهم این شهر اشاره کرد که برای بعضی از آن‌ها مجوز مرمت صادر شده و در حال مرمت و بازسازی هستند و بعضی دیگر را نیز اعتبار سنجی کرده‌ایم که در صورت تأیید درخواست تأمین اعتبار به سرعت مرمت و بازسازی آن‌ها را از سر خواهیم گرفت.

وی با تاکید بر این نکته که به جز بقعه ادریس نبی (ع) در هیچ نقطه دزفول بر اثر سیلاب تخریب کامل آثار باستانی را شاهد نبوده‌ایم تصریح کرد: هیچ اثر تاریخی در دزفول تخریب نشده اما به علت متروکه بودن بسیاری از این خانه‌های تاریخی در اثر بارندگی خسارات جزئی را شاهد بوده‌ایم.

 

خسارت تاکنون بیش از ۸۳ هزار میلیارد ریالی سیل به خوزستان

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان از وارد شدن تاکنون ۸۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به این استان در پی وقوع سیلاب اخیر خبر داد.

 

کیامرث حاجی زاده  اظهار کرد: با وقوع سیلاب اخیر تاکنون ۸۳ هزار و ۴۹۷ میلیارد ریال خسارت به خوزستان وارد شده است. این رقم میزان نهایی خسارات نیست و همچنان برآوردها در حال انجام است.

 

وی افزود: این خسارات در حوزه‌های مختلف از جمله کشاورزی اعم از زراعی، باغی، دام و طیور، ساختمان و تأسیسات، واحدهای مسکونی اعم از بازسازی، تعمیری، لوازم خانگی معیشتی، تجاری، ماشین آلات سبک و سنگین، عشایر، راه‌های ارتباطی، راه آهن، معابر شهری، آب شهری و روستایی، تأسیسات آب و فاضلاب، تأسیسات شبکه برق، تأسیسات زیربنایی گاز، و موارد دیگر بوده است.

 

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان ادامه داد: تاکنون ۲۷۰ روستا به صورت کلی و جزئی تخلیه شده اند که از این تعداد ۱۱۴ روستا دچار آبگرفتگی شده اند.

 

حاجی زاده با اشاره به آماده سازی ۹۱ اردوگاه در سطح خوزستان جهت اسکان سیل زدگان، بیان کرد: تاکنون ۱۲۰ هزار نفر در پادگان‌ها، مدارس، مساجد، حسینیه‌ها، چادرها و دیگر مکان‌های اسکان اضطراری اسکان داده شده اند.

 

برای مقابله با سیل نیاز به اقدامات اساسی داریم / پخش سیلاب، اهواز را از سیل نجات داد

استاندار خوزستان با اشاره به آبگیری ۹۰ درصد از تالاب هورالعظیم، گفت: حداقل ارتفاع آب در هورالعظیم ۵۰ سانتیمتر است و هیچ محدودیتی برای ورود آب به تالاب نیست و دور تا دور بسیاری از دکل‌های نفتی مستقر در هورالعظیم آب است.

 غلامرضا شریعتی شامگاه ۲۵ فروردین ماه در دیدار با فعالان فضای مجازی تصریح کرد: در سال‌های گذشته اگر دچار سیلاب می‌شدیم در یک حوضه آبریز دچار سیلاب می‌شدیم و در دیگر حوضه‌ها شرایط نرمال بود اما امسال همه حوضه‌های آبریز درگیر سیلاب بودند و در بسیاری از مناطق استان سیلاب رخ داد.

شریعتی با بیان اینکه در چنین شرایطی باید شرایط مدیریت می‌شد تا کمترین خسارت را داشته باشیم، عنوان کرد: با توجه به اختلاف ارتفاع کم استان، این کار کاری دشوار است و اگر سیلاب وارد استان شود، آب در خوزستان می‌ماند و این مساله باعث شد تا از ابتدای بارش‌ها همه در دولت نگران این مساله باشند اما خوشبختانه با مدیریتی که انجام گرفت تا کنون شرایط را به هر شکل کنترل کرده‌ایم، هرچند که خساراتی نیز داشته‌ایم.

وی ادامه داد: تلاش شد تا به نحوی عمل شود که حداقل مشکلات را برای مردم شاهد باشیم و خسارت‌ها نیز پایین‌ترین میزان ممکن باشد. در این زمینه سیاست گذاری شد تا تلفات انسانی حداقل باشد و شهرهای استان نیز تا حد امکان دچار آبگرفتگی نشوند و در ادامه مسائل اقتصادی اولویت‌های بعدی بودند.

 

استاندار خوزستان با بیان اینکه آورد آب رودخانه‌های خوزستان در یک سال آبی به صورت میانگین ۲۷ تا ۲۹ میلیارد متر مکعب است، گفت: این آورد در سال‌های خشکسالی کمتر می‌شود به شکلی که سال گذشته این آورد ۱۳ میلیارد مترمکعب بود. در این زمینه باید گفت که با یک میلیارد متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی وارد سال آبی ۹۷ شدیم و این مساله یک شرایط بحرانی برای استان بود.

شریعتی بیان کرد: در آن زمان سازمان آب و برق خوزستان اعلام کرده بود که حتی مجوز کشت پاییزه نیز به کشاورزان داده نمی‌شود زیرا شرایط پشت سدهای استان بسیار نامناسب بود و حتی برای تأمین آب شرب نیز نگران بودیم.

باید ۵۲ میلیارد متر مکعب آورد رودخانه‌ها را تا پایان سال آبی مدیریت کنیم

وی با اشاره به آورد آب رودخانه‌های استان در سال آبی ۹۷-۹۸ گفت: در این سال آبی از مهرماه تا اسفندماه ۲۸ میلیارد مترمکعب آورد آب استان بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال آبی میزان آورد آب استان به ۵۲ میلیارد متر مکعب برسد و زیرساخت‌های استان برای این میزان آورد فراهم نیست و باید شرایط را مدیریت کنیم.

 

پخش سیلاب در دشت‌ها، اهواز را از سیل نجات داد

وی با اشاره به تلاش‌های انجام‌گرفته در خصوص پایداری شرایط اهواز، گفت: اگر سیلاب‌ها را در دشت‌ها پخش نمی‌کردیم اهواز اکنون زیر آب بود و شرایط به این شکلی که اکنون است، نبود. پخش سیلاب در دشت‌ها یکی از اهدافی بود که توانستیم با اجرای آن بسیاری از مشکلات را حل کنیم.

استاندار خوزستان بیان کرد: به علت خروجی رودخانه‌های دز و کرخه با شرایط استثنایی مواجه شدیم که این دو رودخانه در منطقه الهایی به یکدیگر متصل شدند و از بستر رودخانه خارج شدند و در دو طرف جاده اندیمشک - اهواز به سمت اهواز در حرکت بودند.

شریعتی گفت: در این شرایط با وضعیتی مواجه شدیم که آب به سمت اهواز در حرکت بود و ما این مساله را پیش بینی نکرده بودیم زیرا این دو رودخانه در طول تاریخ به هم نپیوسته بودند. در این زمینه اگر ایستگاه برق شمال اهواز را آب می‌گرفت تا تابستان نمی‌توانستیم بخش زیادی از اهواز را برق‌دار کنیم و باید در این شرایط از این منطقه حفاظت می‌شد. با تلاشی که انجام گرفت خوشبختانه توانستیم آب را کنترل کنیم.

وی ادامه داد: از ظرفیت کانال‌های چمران و سلمان استفاده کردیم تا بتوانیم آب را به خارج اهواز و به سمت تالاب هدایت کنیم و همچنین با پخش آب در دشت‌ها شرایط را مدیریت کردیم تا آب وارد شهر اهواز و مناطق حساس نشود. ظرف مدت حدود ۶۳ ساعت توانستیم سیل‌بند ۲۸ کیلومتری اهواز را احداث کنیم تا آب وارد شهر اهواز نشود. این کار با همدلی و تعلق بسیاری که میان بخش‌های مختلف به وجود آمد انجام گرفت.

استاندار خوزستان با اشاره به آبگیری ۹۰ درصد از تالاب هورالعظیم، عنوان کرد: تلاش شده است تا آب را به سمت مخازن هورالعظیم هدایت کنیم و خروجی‌های رودخانه کرخه را به سمت هورالعظیم افزایش بدهیم و حتی اجازه داده‌ایم تا آب به سمت عراق نیز حرکت کند.

 

حداقل ارتفاع آب در هورالعظیم ۵۰ سانتیمتر است

شریعتی ادامه داد: حداقل ارتفاع آب در هورالعظیم ۵۰ سانتیمتر است و هیچ محدودیتی برای ورود آب به تالاب نیست و دور تا دور بسیاری از دکل‌های نفتی مستقر در هورالعظیم آب است.

وی خاطرنشان کرد: سیاست خشک کردن تالاب برای برداشت نفت را نمی‌پذیرم و به دنبال حفظ حق‌آبه زیست محیطی تالاب هستیم اما منافع کشور را نیز حفظ خواهیم کرد زیرا برداشت نفت از مخازن مشترک یک ثروت بین نسلی است که باید از آن بهره برد.

استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت فاضلاب اهواز اظهار کرد: سیستم فاضلاب اهواز کامل نیست و بخشی از آن وارد رودخانه می‌شود. با توجه به بالا رفتن جریان رودخانه، فاضلاب پس زده می‌شود و در این زمینه پمپاژهایی تهیه شده است تا شرایط بهتر شود. اکنون شرایط فاضلاب با توجه به نصب این پمپاژها بهتر شده است و بهتر نیز خواهد شد.

 

پرداخت خسارت کشاورزان خوزستانی آسیب‌دیده از سیل آغاز شد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پرداخت خسارت کشاورزان از روز گذشته در استان آغاز شده است و تاکنون ۳۷ میلیارد تومان خسارت به کشاورزان پرداخت شده است.

کیخسرو چنگلوایی افزود: این میزان خسارت پرداختی مربوط به کشاورزانی است که در اثر سیلاب بهمن ماه سال ۹۷ و فروردین ماه امسال که مزارع آن‌ها بیمه بوده، خسارت دیده‌اند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان تصریح کرد: همچنین وزارت جهاد کشاورزی یک میانگین قیمت را برای پرداخت خسارت به بخش کشاورزی و دامپروری تعریف کرده است تا پس از تصویب به صورت بلاعوض به کشاورزان پرداخت شود. با تصویب این طرح به همه بهره‌بردارانی که مزارع و تولیدات خود را بیمه کرده بودند و یا به هر دلیلی موفق به بیمه محصولات خود نشده‌اند، خسارت پرداخت خواهد شد.

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان