arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۱۶۴
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۱۲ - ۲۷ فروردين ۱۳۹۸

برنی سندرز: من یهودی هستم؛ انتقاد از اسرائیل به معنای یهودی‌ستیزی نیست

برنی سندرز سناتور یهودی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای این عضو مجلس نمایندگان آمریکا از اسرائیل و تاکید مخالفانش بر یهودستیز بودن او گفت: منتقد بودن از یک دولت دست راستی در اسرائیل، به معنای یهودی‌ستیزی نیست.من در کل زندگی‌ام دو بار با ایلهان (عمر) صحبت کردم. من به او احترام می‌گذارم. من از یک عضو مسلمان کنگره آمریکا حمایت می‌کنم تا او هر روز با اظهارات نژادپرستانه و شنیع مورد حمله قرار نگیرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«برنی سندرز» سناتور یهودی و نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۰ آمریکا، طی یک نشست در ایالت پنسیلوانیا تاکید کرد که انتقاد از رژیم صهیونیستی به معنای «یهودی‌ستیزی» نیست.

به گزارش فارس، برنی سندرز نماینده مردم ایالت «ورمونت» در مجلس سنای آمریکا و نامزد نام آشنای انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور در ادامه حمایت‌هایش از «ایلهان عمر» نماینده مسلمان کنگره گفت که انتقاد از رژیم صهیونیستی به معنای «یهودی‌ستیزی» نیست.

به نوشته روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست»، برنی سندرز سناتور یهودی آمریکایی در یک نشست به میزبانی شبکه «فاکس نیوز» در شهر «بتلهم» ایالت پنسیلوانیا از هجمه رسانه‌های آمریکایی و همچنین مقام‌های دولت این کشور شامل «دونالد ترامپ» علیه «ایلهان عمر» عضو مسلمان کنگره به شدت انتقاد کرد.

سندرز در این نشست در پاسخ به سوالی درباره انتقادهای این عضو مجلس نمایندگان آمریکا از رژیم صهیونیستی و تاکید مخالفانش بر یهودستیز بودن او گفت: «منتقد بودن از یک دولت دست راستی در اسرائیل، به معنای یهودی‌ستیزی نیست».

او گفت: «من در کل زندگی‌ام دو بار با ایلهان (عمر) صحبت کردم. من به او احترام می‌گذارم. من از یک عضو مسلمان کنگره آمریکا حمایت می‌کنم تا او هر روز با اظهارات نژادپرستانه و شنیع مورد حمله قرار نگیرد».

یکی از حاضران نشست، از این قانونگذار ارشد و یهودی آمریکایی سوال کرد که آیا او می‌تواند بفهمد چرا بعضی از یهودیان آمریکایی‌ با ادبیات و مواضع ایلهان عمر مشکل دارند؟

سندرز گفت: «بله من متوجه هستم اما نظرشان درست نیست. من فکر می‌کنم که ایلهان شاید بهتر باشد که بیشتر با جامعه یهودی صحبت کند اما اگر سوال شما این است که آیا من فکر می‌کنم که او یهودستیز است باید بگویم که من اینطور فکر نمی‌کنم».

نامزد انتخابات ۲۰۲۰ ریاست جمهوری آمریکا افزود: «من یهودی هستم، خانواده پدر من با حملات هیتلر از بین رفت...من هر کاری که در توانم باشد برای جنگیدن با فعالیت‌های یهودی‌ستیزی، نژادپرستی و اسلام‌ستیزی انجام خواهم داد تا ما یک جامعه بدون تبعیض ایجاد کنیم و امیدوارم که همه اعضای کنگره هم همین کار را بکنند».

وی که پیشتر بارها انتقادهای تندی علیه مواضع رژیم صهیونیستی در قبال فلسطینیان مطرح کرده است، در بخشی از سخنانش در ایالت پنسیلوانیا تاکید کرد که انتقاد از یک «دولت دست راستی در اسرائیل، یهودی‌ستیزی نیست».

برنی سندرز در روزهای اخیر بارها در دفاع از ایلهان عمر و انتقاد از مواضع تند ترامپ علیه این عضو مسلمان کنگره موضعگیری کرده بود.

نظرات بینندگان