arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۱ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

ايران هيچ برنامه‌اي براي صادرات گاز به روسيه ندارد

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در حالي كه در هفته‌هاي گذشته برخي گزارش‌هاي خبري از "اعلام آمادگي ايران براي صادرات گاز به روسيه حكايت مي كرد"، مدير عامل شركت صادرات گاز ايران صراحتا اين موضوع را رد كرد.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، موضوع صادرات گاز ايران به روسيه در حالي مطرح شد و خيلي زود مورد توجه بسياري از رسانه‌ها قرار گرفت كه از همان ابتدا هم پايه و اساس آن چندان منطقي به نظر نمي‌رسيد؛ زيرا روسيه به عنوان بزرگترين توليدكننده گاز جهان كه خود برنامه‌هاي صادرات گاز كلاني را پيگيري مي‌كند، توجيه چنداني براي واردات گاز از ايران ندارد.

اين موضوع وقتي بيشتر عجيب به نظر مي‌رسيد كه بدانيم ايران و روسيه مرز مشتركي كه با يكديگر ندارند و اجراي چنين طرحي قطعا به درگير كردن كشورهاي واسطه در پروژه يا كشيدن خط لوله زير دريايي در عمق خزر احتياج داشت.

در چنين شرايطي مدير عامل شركت ملي صادرات گاز نيز كه گزارش‌هاي منتشر شده درباره برنامه صادرات گاز ايران به روسيه پيشتر به نقل از وي مطرح شده بود، اين موضوع را رد كرده و توضيح داد كه مسائلي كه از زبان او مطرح شده "برنامه همكاري گازي با روسيه" بوده كه به اشتباه برداشت شده است.

حسين بيدار مغز در گفت‌وگو با ايسنا افزود: منطق كار ما اين است كه به جاي رقابت با روسيه در بازار جهاني گاز گزينه همكاري با اين توليدكننده بزرگ را انتخاب كنيم، ولي اين همكاري به معني صادرات گاز ايران به روسيه نخواهد بود.

اين مقام مسئول در پاسخ به اين سوال كه آيا اراده همكاري گازي با ايران در طرف روسي هم ديده مي‌شود؟ تصريح كرد: مطمئنا ترجيح همه در بازار تجارت اين است كه به جاي رقابت، همكاري را انتخاب كنند؛ چون با انجام رقابت، انرژي و هزينه‌هاي زيادي هدر خواهد رفت. روسيه هم با وجود اين‌كه بزرگ‌ترين توليدكننده گاز جهان است، قطعا ترجيح مي‌دهد همكاري گازي با ايران را در دستور كار قرار دهد.

مديرعامل شركت ملي صادرات گاز با اذعان بر اين كه اصولا توجيهي وجود ندارد كه ايران بخواهد به بزرگترين توليدكننده گاز دنيا صادرات گاز داشته باشد، گفت: اين برنامه اصولا دور از عقل است؛ مگر اين كه در كنار چنين طرحي مسائلي مانند همكاري و سوآپ گاز وجود داشته باشد.

وي در ادامه با اشاره به اين‌كه ايران متقاضيان زيادي براي صادرات گاز به اروپا دارد، گفت: در صورتي كه روسيه تمايل داشته باشد به بازارهاي حاشيه ايران گاز صادر كند، مي‌توانيم سوآپ گازي با روسيه داشته باشيم.

به گزارش ايسنا، مديرعامل شركت صادرات گاز درحالي مواضع ايران براي فعاليت‌هاي بين‌المللي صادرات گاز را تشريح مي‌كند كه پيشتر برخي رسانه‌ها اخباري را به نقل از وي منتشر كرده بودند كه در آن با اشاره به برنامه افزايش سه برابري حجم صادرات گاز ايران، از آمادگي ايران براي صادرات گاز به روسيه خبر داده بودند.

در اين گزارش‌ها مديرعامل شرکت ملي صادرات گاز ايران با بيان اينکه ايران براي صادرات گاز طبيعي به روسيه آمادگي دارد، تبيين کرده بود كه صادرات گاز طبيعي يک تجارت دو طرفه است و اگر قراردادي به صورت "برد برد" امضا شود هيچگونه مانعي براي صادرات و يا واردات گاز طبيعي وجود ندارد.

بيدار مغز به ايسنا گفت: استراتژي ما اين است كه به جاي رقابت با توليد‌كنندگان بزرگ گاز دنيا به خصوص روسيه، بتوانيم با همكاري يكديگر هم‌افزايي بيشتري در برايند نيروهايمان داشته باشيم.
نظرات بینندگان