arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۲ - ۲۸ فروردين ۱۳۹۸

ازدواج بر روی سیلاب/ ادامه تخلیه روستاهای در معرض خطر خوزستان

با تقویت دو سامانه بارشی در خوزستان و شدت گرفتن احتمال وقوع سیلابی دیگر با افزایش دبی رودخانه هایی همچون کرخه و کارون، سیل بندهای اطراف اهواز تقویت شده و شماری دیگر از روستاهای شادگان و کارون دستور تخلیه گرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

با تقویت دو سامانه بارشی در خوزستان و شدت گرفتن احتمال وقوع سیلابی دیگر با افزایش دبی رودخانه هایی همچون کرخه و کارون، سیل بندهای اطراف اهواز تقویت شده و شماری دیگر از روستاهای شادگان و کارون دستور تخلیه گرفتند.

مسئولان ذیربط نیز در تلاشند به وضعیت اسکان سیل زدگان سامان بهتری ببخشند و مشکلات موجود در توزیع نامناسب اقلام امدادی و کمبودهای آن را رفع کنند و در آن سوی جبهه نیز امدادگران در تلاشند یا از ورود سیلاب به روستاها، جاده‌ها و تأسیسات در معرض خطر جلوگیری کنند و یا آب را از روستاها و جاده‌های تا کمر آب گرفته خارج کنند.

آنچه که مشخص است با گرم‌تر شدن هوا شرایط برای اسکان یافتگان در چادرهای امدادی بدون وجود وسایل سرمایشی و احتمال شیوع بیماری دشوارتر می‌شود و باید برای حل این مشکل کاری کرد.

علاوه بر آن اکثر سیل زدگان افرادی هستند که دیگر به خاطر از دست رفتن زمین‌های کشاورزی درآمدی ندارند، حالا زندگی خود را از دست رفته می‌بینند و نگرانی از افزایش افسردگی در میان سرپرستان خانوار و نیز انتقال آن به کودکان و زنان وجود دارد.

 

اختصاص ۲۴ دستگاه پمپاژ برای جمع‌آوری روان‌آب‌های اهواز و کارون

مدیر خدمات فنی شرکت ملی حفاری ایران از اختصاص چهار دستگاه پمپاژ سنگین (پمپ تراک) و ۲۰ دستگاه پمپ‌های سبک (پمپ‌های رودخانه‌ای) برای جمع‌آوری روان‌آب‌ها در سطح کلانشهر اهواز و شهرستان کوت عبدالله خبر داد.

فرشید قاسمی با اشاره به پیامدهای ناشی از بارندگی‌های سیل آسای اخیر در سطح استان خوزستان و بالا آمدن آب رودخانه‌های کارون، دز و کرخه، گفت: حسب دستور مدیرعامل، ناوگان خدمات فنی شرکت از نخستین روز در حالت آماده باش درآمد.

وی افزود: در این ارتباط چهار دستگاه پمپ تراک آماده ارائه خدمات شد که یک دستگاه آن به اضافه سه دستگاه پمپ سبک در موقعیت ایستگاه مرکزی برق شمال غرب اهواز استقرار و با جمع‌آوری به موقع آب‌های سطحی نقش مؤثری در پیشگیری از ورود آب به تجهیزات ایستگاه داشت و مانع قطعی برق شبکه شد.

قاسمی اظهار کرد: دومین دستگاه به همراه یک دستگاه پمپ رودخانه‌ای در نزدیکی بیمارستان گلستان اهواز مستقر و تاکنون بیش از ۲۰۰ هزار بشکه از روان‌آب‌ها که وارد شبکه فاضلاب شهری شده بود را تخلیه و به رودخانه برگشت داده است.

 

روستای شاکریه با ۱۷۶ خانوار و حدود ۸۰۰ نفر جمعیت در شهر سوسنگرد استان خوزستان قرار دارد. در پی وقوع سیل، ۲۰ فروردین ۹۸ دستور تخلیه این روستا صادر شد و اهالی ناچار به ترک خانه‌های خود شدند.

همچنین با بالا آمدن آب در برخی از شهرهای استان خوزستان و وقوع سیل، مردم شعیبیه شوشتر در چادرهای امداد هلال احمر اسکان موقت شدند.

علاوه بر بی خانمان شدن سیل زدگان در خوزستان، آنان دار و ندارشان را از دست می‌روند و تنها دامداران توانسته اند دام‌هایشان را قبل از وقوع سیل و پس از اعلام هشدار به اطراف پناهگاه‌هایی منتقل کرده اند که خودشان ساکن هستند.

دامپروری بخش جدایی‌ناپذیر معیشت بسیاری از سیل‌زدگان خوزستان است و به همین دلیل بعد از سلامت افراد، لزوم رسیدگی به وضعیت دام‌ها برای این قشر بسیار ضروری است، چراکه درآمد بسیاری از مردم این مناطق به دام‌هایشان وابسته است.

در حال حاضر سیل‌زدگان زیادی در کمپ‌های اسکان موقت زندگی می‌کنند و برای حفظ امنیت دام‌هایشان آن‌ها را هم به همین محل‌ها منتقل کرده‌اند، اما هنوز برای نگهداری، تغذیه و سلامت دام‌ها تدبیری اندیشیده نشده است.

با توجه به تغذیه نامناسب، نبود دامپزشک در این مناطق و رطوبت و گرما، بیم گسترش بیماری دام‌ها و سرایت بیماری‌های مشترک، به سیل‌زدگان وجود دارد.

 

زوج خوزستانی مراسم ازدواج‌شان را روی سیل برگزار کردند+عکس

یک زوج جوان در روستای سبهانیه از توابع شهرستان سوسنگرد، مراسم آغاز زندگی مشترک خود را روی سیلاب برخاسته از طغیان رود کرخه و پشت سیل‌بندها برگزار کردند.

 

عصر روز سه‌شنبه (۲۷ فروردین) امسال اهالی روستای سبهانیه در سوسنگرد حال و هوای دیگری داشتند. تمامی اهالی این روستا با حضور در کنار سیل‌بندی که خودشان حدود ۱۵ روز برای ساخت و نگهداری‌اش تلاش کرده بودند حاضر شده، مراسم ازدواج زوجی از اهالی این روستا را برگزار کردند.

"اعلا ء چنانی" و همسرش با یک فروند قایق به روی آب‌های پشت سیل‌بند روستای‌شان رفتند و مراسم خطبه عقد و ازدواج‌شان بر روی قایق برگزار شد و اهالی روستا نیز با ایستادن بر بالای سیل‌بندها در این مراسم حضور داشتند.

نجات کودک اهوازی پس از سقوط به کانال سلمان

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز از نجات جان کودکی پس از سقوط در کانال سلمان خبر داد.

علی تراب‌پور اظهار کرد: ساعت ۲۰:۳۰ امشب (۲۷ فروردین ماه) آتش‌نشانان حین امدادرسانی در حوالی کانال سلمان، متوجه سقوط یک کودک درون این کانال شدند. آتش‌نشانان به سرعت اقدام به نجات جان کودک و خارج کردن وی از درون کانال کردند.

 

محور اهواز - خرمشهر بازگشایی شد

فرماندار اهواز از ترمیم پل تخریب شده محور ارتباطی اهواز - خرمشهر و بازگشایی این جاده خبر داد.

 جمال عالمی نیسی اظهار کرد: امروز (سه‌شنبه) یکی از پل‌های جاده اهواز - خرمشهر در حوالی ۳۵ کیلومتری اهواز به علت نشت آب و فرسودگی ریزش کرده بود که با بسیج امکانات و ماشین‌آلات اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای این نقطه بازسازی و بازگشایی شد.

جزئیات فعالیت دو سامانه بارش‌زا در خوزستان

اداره‌کل هواشناسی خوزستان با اشاره به ورود دو سامانه بارشی به خوزستان و پیش‌بینی بارندگی اخطاریه‌ای صادر کرد.

در اخطاریه شماره ۷ امروز (۲۷ فروردین‌ماه) اداره‌کل هواشناسی خوزستان آمده است: "بررسی نقشه‌های پیش‌یابی نشان دهنده ورود دو سامانه بارش‌زا از اواسط روز چهارشنبه هفته جاری تا اواسط روز شنبه هفته آینده و سپس اواسط روز یکشنبه تا اواسط روز سه‌شنبه هفته آینده در خوزستان به ویژه مناطق شمال، شمال شرق و شرق استان و حوضه‌های آبریز رودخانه‌های کارون، دز، کرخه و مارون است.

در این مدت رگبار باران، رعد و برق، وزش باد قابل ملاحظه با تندباد لحظه‌ای و احتمال تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

شدت بارش‌ها از اواسط روز پنجشنبه تا اواخر روز جمعه هفته جاری در حوضه‌های کارون، کرخه و دز و در اواخر روز یکشنبه تا اواخر روز دوشنبه هفته آینده در حوضه کارون و دز مورد انتظار است."

منبع: ایسنا
نظرات بینندگان