arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۵۱
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۲ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

اوباما: بگو اسد برود، مالکی: نه هرگز

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
سفر نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق به امریکا بیش از آن چه پیش‌بینی می‌شده بااهمیت است. در خور همین اهمیت پرونده‌های بسیاری نیز میان او با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا مورد بحث قرار گرفته است.

به گزارش انتخاب به نقل از دیپلماسی ایرانی، از جمله آنها بحث سوریه بوده که عراق در حال حاضر یکی از نقش‌آفرینان اصلی آن شده است. در کنار ترکیه که رهبری مخالفان نظام اسد را رهبری می‌کند، عراق رهبری کشورهای حامی نظام اسد را در اتحادیه عرب رهبری می‌کند.

کشورهایی که عمدتا شامل الجزایر، لبنان، یمن و اردن می‌شوند. عراق طرح حل بحران ارائه داده است و تلاش می‌کند که توجه جامعه جهانی را به تلاش‌هایش در این زمینه جلب کند و سوریه را نیز مجاب سازد که ضمن اعتماد به بغداد تن به طرحش بدهد و از این بحرانی که دامنگیر آن شده است، خود را برهاند. در همین راستا بود که نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب از روز پنج‌شنبه تا روز دوشنبه 12 دسامبر در عراق بود و با عراقی‌ها بر سر یافتن راه حلی برای پایان دادن به بحران سوریه به رایزنی می‌پرداخت و هم‌زمان با دمشق نیز تماس مستقیم داشت.

به گزارش روزنامه النهار، چاپ لبنان، اوباما در کنفرانس مطبوعاتی‌اش با نوری مالکی اذعان کرد که "اختلافی تاکتیکی" با عراق دارد و از این که سوریه در وضعیت انسانی و امنیتی نامناسبی به سر می‌برد به هیچ وجه خشنود نیست.

وی درباره اختلافاتش با مالکی بر سر موضوع سوریه گفت: «کشتار سوری‌ها و محروم ساختن آنها از حقوقشان مشکلی است که در سوریه وجود دارد و ما بر سر این موضوع با یکدیگر اختلاف نداریم. اختلاف ما در نوع برخورد با رفتاری است که نظام سوریه با مردمش می‌کند. من معتقدم که اسد، رئیس جمهوری سوریه فرصت را برای اصلاح از دست داده است و راه قلع و قمع را انتخاب کرده است و تلاش می‌کند که از تاکتیک‌های سرکوب مردمش را قلع و قمع کند. این مساله باعث شده است تا ما عمیقا از رفتارهای او ناخرسند شویم و به این باور برسیم که او مشروعیتش را از دست داده است. در حالی که آقای مالکی چنین دیدگاهی ندارد و معتقد است که باید همچنان به بشار اسد وقت داد تا اصلاحاتش را پیش ببرد.»

وی همچنین گفت: «پس از آن که دیدیم اوضاع در سوریه چندان آسان نیست به مالکی ابلاغ کردیم که وجود نیروهای سوری در مرز عراق و آگاه بودن بغداد از این موضوع نشان می‌دهد که شما با سوری‌ها بر سر موضوعاتی به توافق رسیده‌اید و بر سر برخی سیاست‌ها با یکدیگر دائما مشورت می‌کنید. من از آقای مالکی خواستم که بغداد تحریم‌های سختی را متوجه دمشق کند و از اسد بخواهد که از قدرت کنار برود، همان موضعی که اتحادیه عرب اتخاذ کرده و همچنان به آن پایبند است و ما هم گمان می‌کنیم که این موضع درستی است. اما آقای مالکی این تقاضای ما را نپذیرفت.»

با این حال اوباما تاکید کرد، به رغم این که این اختلاف‌های تاکتیکی میان عراق و ایالات متحده امریکا در تعامل با سوریه وجود دارد ولی می‌دانیم که بی‌شک نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق تصمیمی را می‌گیرد که مطابق با مصالح عراق باشد نه تصمیم‌هایی که ایران بخواهد و مبنایش مبتنی بر خواسته‌های تهران باشد. مواضع مالکی، گفته‌هایش و مقالاتی که اخیرا به چاپ رسانده به خوبی نشان می‌دهد که او بر حفظ استقلال عراق کاملا پایبند است و به هیچ وجه اجازه نمی‌دهد که هیچ طرف خارجی در امور داخلی کشورش دخالت کند، من به او کاملا باور دارم.»

در پاسخ به اظهارات اوباما، نوری مالکی نیز گفت: «اوضاع در سوریه بسیار سخت است. ما خواسته‌های مشروع ملت سوریه را تایید می‌کنیم و با آنها هم‌صدا هستیم، ملت سوریه به دنبال آزادی و دموکراسی است.»

وی سپس تاکید کرد، عراق با طرح اتحادیه عرب موافقت کرد اما عراق با سپری کردن دوران محاصره اقتصادی در زمان صدام حسین در وضعیت اقتصادی نامناسبی به سر می‌برد و برای همین است که با تحریم سوریه مخالف است.

نخست‌وزیر عراق سپس با اشاره به اسد تصریح کرد، به هیچ وجه نمی‌توانیم از رئیس جمهور کشوری بخواهیم که کناره‌گیری کند. کما این که معتقدیم اتحادیه عرب در اعمال تحریم‌ علیه سوریه شتابزده و با عجله عمل کرد.

نظرات بینندگان