arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۷۱۸
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۰۸ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸

بازگشت برخی سیل زدگان خوزستان به روستا تا تابستان طول می کشد

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بالا بودن جریان آب در رودخانه ها و ذخایر سدها در ماه های آینده، گفت: بازگشت برخی سیل زدگان به محل سکونت شان در روستاها به دلیل تداوم آبگرفتگی، ممکن است تا تابستان امسال به طول بیانجامد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به بالا بودن جریان آب در رودخانه ها و ذخایر سدها در ماه های آینده، گفت: بازگشت برخی سیل زدگان به محل سکونت شان در روستاها به دلیل تداوم آبگرفتگی، ممکن است تا تابستان امسال به طول بیانجامد.

فرهاد ایزدجود پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه وضعیت در شهرها تقریبا پایدار است، گفت: طبق برآوردهای یک ماه آینده، اگر وضعیت بارش ها و رفتار هیدرولوژیکی حوضه های آبریز خوزستان در اردیبهشت ماه همانند فروردین ماه نابهنجار نباشد و سیلاب های بیشتر از نرمال اتفاق نیفتد، مشکل خاصی در ماه آتی نخواهیم داشت.
وی افزود: پیش بینی می شود که شرایط اهواز، سوسنگرد، بستان و رفیع در ماه آینده بدتر نشود و رو به بهبود برود، ولی در برخی روستاها به ویژه روستاهایی که در حریم و یا نزدیک به رودخانه ها هستند و در رقوم ارتفاعی پایینی قرار دارند، متفاوت است.
ایزدجو اضافه کرد: برخی از روستاها تا زمانی که این سیلاب دشت ها تخلیه نشود (از طریق تالاب های شادگان و هورالعظیم یا تخلیه به اروند رود و خلیج فارس) قابلیت سکونت را نخواهند داشت، به این معنی که ممکن است بازگشت به بعضی از روستاها که در مسیر سیلاب برها هستند تا تابستان به تاخیر بیفتد.
وی توضیح داد: تاب آوری رودخانه کرخه حداکثر 500 مترمکعب درثانیه است ولی رهاسازی هایی که در اردیبهشت و احتمالا بخشی از خرداد صورت خواهد گرفت در حدود یک هزار مترمکعب درثانیه خواهد بود، این نشان می دهد که سیلاب دشت ها بازهم تغذیه می شود، در اینصورت در خارج از بستر و در حریم رودخانه، آب جریان خواهد داشت، بنابراین برخی روستاها همچنان آبگرفتگی خواهند داشت و شرایط سکونت در آنها فراهم نیست و ممکن است بعضی از روستائیان نتوانند تا تابستان به منازل خود بازگردند.
ایزدجو با بیان اینکه این تاخیر در بازگشت بیشتر در حوضه رودخانه کرخه است، افزود: در سال های طولانی خشکسالی هیچگاه ورودی آب و آبگیری در سد کرخه تا این حد افزایش پیدا نکرده بود و به همین دلیل خروجی بیش از ٤٠٠ مترمکعب بر ثانیه از سد کرخه اتفاق نیافتاده بود و طبیعتا مشکلات مربوط به رهاسازی های زیادتر از معمول در آن مشاهده نشده بود، اما اکنون به تراز نرمال خود رسیده و پایین دست باید برای خروجی های تا یک هزار و ٥٠٠ مترمکعب درثانیه ایمن شود.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که خروجی سد کرخه تا تیر ماه بیش از 400 مترمکعب در ثانیه باشد که ممکن است بازگشت تعدادی از روستاها با مشکل مواجه شود و رفع مشکلات مربوطه ممکن است تا دو سه ماه زمان ببرد، که باید برای این مساله تمهیداتی اندیشیده شود، البته اکنون نمی توان این مساله را به صورت دقیق گفت و باید شرایط در اردیبهشت ماه بیشتر رصد شود.
ایزدجو با تاکید بر ضرورت اجرای کانال سیلاب بر در پایین دست سد کرخه، افزود: به رغم پیگیری سازمان آب و برق خوزستان در سالهای گذشته تامین اعتبار اجرای این سیلاب برها انجام نشده بود که امیدوار هستیم با تامین اعتبار مورد نیاز آنها، فاز نخست این طرح تا سال آینده به اجرا درآید.

*باران نگران کننده نیست
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان با اشاره به آغاز بارندگی خاطرنشان کرد: در روزهای گذشته حجم خالی برای کنترل این بارش ها در مخازن سدها تقریبا ایجاد شده و مشکل خاصی برای این بارندگی ها وجود ندارد.
وی افزود: افزایش جریان کارون در مقطع شهری که برای مدیریت سیلاب ها انجام شده بود، مشکلاتی در اهواز ایجاد کرد که با توجه به کمتر بودن سیلاب ها در اردیبهشت ماه به همین منظور امروز خروجی آب از سد گتوند علیا از یک هزار و 400 مترمکعب درثانیه به یک هزار و 200 مترمکعب درثانیه کاهش یافته است.
ایزدجو اضافه کرد: وضعیت کارون در اهواز بهبود می یابد، هر چند اگر بارندگی باعث فعال شدن حوزه میانی شود، ممکن است جریان آب در رودخانه کارون در پایین دست سد گتوند علیا افزایش یابد ولی اگر بارندگی شدید نباشد، افزایش چندانی نخواهیم داشت.
وی همچنین درباره جاری شدن سیل در اطراف شادگان بعد از افزایش انتقال آب از نهر بحره به تالاب شادگان، اظهار داشت: تعداد زیادی از زیرگذرهای جاده ماهشهر به آبادان، در گذشته مسدود شده بود تا آب دریا به تالاب شادگان منتقل نشود، این مساله باعث افزایش تراز سطح آب سیلاب دشت های اطراف شادگان شد با توجه به اینکه زیرگذرها به تدریج در حال بازگشایی است، پیش بینی می شود جریان آب از هور به دریا تسریع شده و سطح آبگرفتگی کاهش یابد.
ایزدجو افزود: اگر بارش در حوزه میانی نداشته باشیم، دبی رودخانه کارون افزایش نخواهد داشت و به تبع آن دبی نهر بحره (سیلاب بر انتقال آب از کارون به تالاب شادگان) نیز کمتر می شود و امید می رود که وضعیت روستاهای شادگان بهبود یابد.
وی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر نگرانی از بابت شرایط اهواز وجود ندارد، گفت: از غرب و شمال غرب اهواز سیلاب هایی جاری شده که با تقویت سیل بندها و کانال ها با همکاری تعدادی از دستگاه های اجرایی، در حال مدیریت است.
ایزدجو تاکید کرد: تا زمانی که سیلاب دشت ها تخلیه نشده این شرایط باید رصد شود و مشکلاتی که بوجود می آید مرتفع شود.

*کاهش رهاسازی آب در کارون
در ساعت 13 امروز ورودی سد گتوند علیا (کارون) یک هزار و 30 و خروجی آن یک هزار و 394 مترمکعب برثانیه بوده و حجم ذخیره این سد 4.1 میلیارد مترمکعب است.
در سد کرخه ورودی یک هزار و 252 و خروجی یک هزار و 406 مترمکعب درثانیه است. حجم ذخیره آن نیز 5.8 میلیارد مترمکعب است.
همچنین ورودی و خروجی سد دز یک هزار و 235 مترمکعب برثانیه و ذخیره فعلی آن 2.3 میلیارد مترمکعب است.
سد مارون 58 مترمکعب درثانیه ورودی وخروجی دارد و حجم ذخیره آن یک میلیارد مترمکعب است.
دبی کارون در مقطع اهواز نیز سه هزار و 147 مترمکعب درثانیه است.
خروجی سد گتوند صبح دیروز یک هزار و 469 و ورودی به آن 942 مترمکعب درثانیه بوده است. ورودی به سد کرخه یک هزار 482 و خروجی آن یک هزار و 506 مترمکعب در ثانیه، در سد دز ورودی و خروجی برابر بوده و یک هزار و 185 مترمکعب در ثانیه و در سد مارون نیز 118 مترمکعب در ثانیه ورودی و 53 مترمکعب درثانیه خروجی داشته است.
به گفته وزیر کشور 400 هزار نفر در معرض سیلی هستند که از فروردین ماه در خوزستان جاری شده است. بیش از 250 روستا و 9 شهر در خوزستان هشدار تخلیه گرفته و بیش از یکصد روستا تخلیه شده اند.
جمعیت هلال احمر خوزستان اعلام کرده که بیش از 170 هزار نفر در خوزستان امدادرسانی شده اند.
مدیر برنامه ریزی منابع آب سازمان آب و برق خوزستان اخیرا گفته بود با وجود پیش بینی بارش در روزهای آینده خروجی سدهای استان تغییر چندانی نخواهد داشت.

نظرات بینندگان