arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۷۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸

معاون وزیر خارجه سودان به خاطر دیدار با قطری‌ها برکنار شد

شورای نظامی انتقالی سودان که از حمایت‌های عربستان و امارات برخوردار است، روز جمعه از برکناری معاون وزیر امورخارجه دولت خارطوم به خاطر تمایل وی برای دیدار با هیات قطری خبر داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شورای انتقالی سودان قائم مقام وزارت خارجه را برکنار کرد / علت: صدور بیانیه درباره سفر هیت قطری به خارطوم بدون مشورت با شورای انتقالی

شورای نظامی انتقالی سودان که از حمایت‌های عربستان و امارات برخوردار است، روز جمعه از برکناری معاون وزیر امورخارجه دولت خارطوم به خاطر تمایل وی برای دیدار با هیات قطری خبر داد.

به گزارش ایرنا، منابع سودانی در این باره اعلام کردند: «بدرالدین عبدالله» به دنبال صدور بیانیه‌ای که در آن بر دیدار با هیات قطری و بدون رایزنی با شورا تاکید می‌کرد، از معاون وزیر امورخارجه برکنار شده است.

برکناری مقام وزارت امورخارجه سودان چند ساعت، پس از آن روی می‌دهد، که سفیر عربستان در سودان از دیدار یک هیات بلندپایه سعودی و اماراتی با «عبدالرحمن البرهان» رئیس شورای نظامی انتقالی سودان خبر داد.

«علی بن حسن جعفر» سفیر عربستان در خارطوم صراحتا با اعلام کمک کشورش به شورای انتقالی گفت: کمک‌های سعودی در روز‌های آینده و با دستور پادشاه برای کمک به مردم سودان ارسال خواهد شد.

وی اظهار کرد که عربستان حامی کامل برنامه‌های شورای نظامی سودان است.

سودان به لحاظ استراتژیک در سال‌های اخیر برای کشور‌های حاشیه خلیج فارس اهمیت بسزایی داشته است و پس از سرنگونی دولت «عمر البشیر» در ۲۲ فروردین و روی کارآمدن نظامیان، این کشور‌ها بویژه امارات و عربستان تلاش کردند، با مقام‌های جدید این شورا نزدیک شوند.

قطر به عنوان رقیب عربستان و امارات، پیش از این روابط خوبی با دولت البشیر داشت و سرنگونی وی فرصت را به ریاض و ابوظبی داده است تا مانع از نفوذ دوباره دوحه در سودان شوند.

در پی اعتراض‌های مردمی در سودان که بیش از چهار ماه ادامه داشت، سرانجام ارتش این کشور در تاریخ ۲۲ فروردین با صدور بیانیه‌ای برکناری البشیر را پس از ۳۰ سال حکومت، تأیید و سه ماه حالت فوق العاده و یک ماه ممنوعیت رفت وآمد در این کشور را اعلام کرد.

نظرات بینندگان