arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۷۵۲
تاریخ انتشار: ۵۷ : ۱۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۸

سقوط آزاد پول سوئد / ارزش کرون در مقال دلار ۵۰ درصد کاهش یافت / بانک دانمارکی: روند نزولی ارزش پو سوئد شبیه کشور‌هایی است که در آنجا کودتا رخ داده

سیاست‌های بانک مرکزی سوئد منجر به سقوط آزاد ۵۰ درصدی ارزش کرون در مقابل دلار آمریکا شده است. همچنین کرون پول سوئد در ۷ سال اخیر تقریبا ۳۰ درصد از ارزش خود را در مقابل یورو از دست داده است. پیش بینی بانک دانمارکی Nordea حاکی از روند کاهشی بیشتر کرون درمقابل یورو در ماه های آینده است. در همین حال، به گفته رییس استراژیک این بانک دانمارکی روند نزولی ارزش کرون شبیه به کشورهایی است که در آنجا کودتا اتفاق می افتاد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سیاست‌های بانک مرکزی سوئد منجر به سقوط آزاد ۵۰ درصدی ارزش کرون در مقابل دلار آمریکا شده است.

به گزارش ایبِنا به نقل از اسپوتنیک، کرون پول سوئد در ۷ سال اخیر تقریبا ۳۰ درصد از ارزش خود را در مقابل یورو از دست داده است؛ ضمن اینکه روند سقوط آزاد ارزش کرون در مقابل دلار آمریکا ۵۰ درصد در این بازه زمانی گزارش شده است.

همچنین پیش بینی بانک دانمارکی Nordea حاکی از روند کاهشی بیشتر کرون درمقابل یورو در ماه های آینده است. در همین حال، به گفته رییس استراژیک این بانک دانمارکی روند نزولی ارزش کرون شبیه به کشورهایی است که در آنجا کودتا اتفاق می افتاد.

کاهش جدید ارزش کرون به عنوان یک سقوط آزاد تعبیر شده است. در ماه فوریه سال جاری میلادی ارزش کرون به کمترین سطح خود رسید و از رکورد نزولی بحران مالی جهان هم عبور کرد. از هر یک کرونی که سوئدی ها در اقتصاد این کشور سرمایه گذاری می کنند فقط ۸۰ درصد از آن باز می گردد.

به گفته برخی از کارشناسان اقتصادی، علت کاهش ارزش کرون به سیاست های بانک مرکزی این کشور بر می گردد که نرخ بهره را در زمره پایین ترین نرخ ها در جهان قرار داده است. البته رییس بانک مرکزی سوئد از سیاست های خود که مدعی است منجر به افزایش اشتغال زایی و رشد بهتر اقتصادی شده، دفاع کرده است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی نمی تواند و نباید تورم و هم نرخ ارز را ثبات بخشد. شما باید انتخاب کنید و با تورم هدف گذاری شده مطمئا نرخ ارز حرکت می کند. این در حالی است که کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که بانک مرکزی سوئد در مورد حفظ ارزش کرون کوتاهی کرده است. بر پایه این گزارش، نرخ بهره سوئد در حال حاضر منفی ۰.۲۵ درصد است.

نظرات بینندگان