arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۸۲
تاریخ انتشار: ۴۷ : ۱۵ - ۲۳ آذر ۱۳۹۰

نامه فیروزآبادی به لاریجانی؛ انتقاد از حذف دروس آمادگی دفاعی‌

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از نامه سرلشکر فیروزآبادی به علی لاریجانی در رابطه با ‌حذف دروس آمادگی دفاعی از دوره دبیرستان خبر داد و گفت که ‌‌آقای فیروزآبادی در نامه‌ای به آقای لاریجانی بابت این موضوع اظهار نگرانی کردند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی عباس‌پور تهرانی نماینده مردم تهران و رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس در نشست خبری به رونمایی از سند تحول در نظام آموزش و پرورش کشور اشاره کرد و گفت: بعد از تاکید رهبر معظم انقلاب در رابطه با تحول در نظام آموزش و پرورش برای تحقق رهنمودهای ایشان جلسات متعددی در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی برگزار کرد تا سند تحول در نظام آموزشی کشور تهیه شود.

وی سند تحول در نظام آموزش و پرورش را میثاق مشترک بین همه دست‌اندرکاران آموزش و پرورش اعم از مجلس، دولت و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی دانست و با بیان اینکه این سند طویل‌المدت بوده و به چند سال اختصاص ندارد، گفت: در این سند تلاش شده مطالبات مقام معظم رهبری برای تنظیم سند چشم‌انداز 20 ساله محقق شود.

عباس‌پور همچنین گفت: سند تحول در نظام آموزش و پرورش تنها به دوران وزارت حاجی‌بابایی مربوط نمی‌شود و لازم است از زحمات آقایان دکتر احمدی، ‌دکتر بشیری و دکتر فانی تشکر شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس به برخی اظهار‌نظرها در رابطه با تغییر نظام آموزش و پرورش از سیستم 5 -3-4 به سیستم 6-3-3 اشاره کرد و گفت: این تغییر باید به تصویب مجلس یا شورای‌عالی فرهنگی برسد و در غیر این صورت وزارت آموزش و پرورش اجازه اجرای این تغییر مدل را ندارد.

وی گفت: کلیات تغییر سیستم آموزش و پرورش کشور از 5-3-4 به 6-3-3‌در شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسیده است، هنوز درباره جزئیات این تغییر اقدامی صورت نگرفته است و شورای‌عالی انقلاب فرهنگی احتمالا تا دو ماه آینده در این مورد اظهار‌نظر خواهد کرد.

عباس‌پور با بیان اینکه وزیر آموزش و پرورش در اقدامی غیرقانونی اعلام کرده که تغییر سیستم آموزشی آموزش و پرورش به تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی رسیده است، گفت: در جلسه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی به اظهارات آقای حاجی‌بابایی اعتراض کردند و ایشان حق ندارد درباره موضوعی که در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب نرسیده، مطلبی غیرواقع بگوید.

وی با بیان اینکه 50 سال از عمر سیستم 5-3-4 در آموزش و پرورش می‌گذرد و باید سیستمی با کیفیت و مطلوب‌تر طراحی شود، گفت: ما نمی‌دانیم علت عجله آقای حاجی‌بابایی چیست که هر فرد اجرای تغییر سیستم آموزشی کشور می‌زند؛ در سال‌های گذشته کتب آموزشی یک سال قبل مورد برررسی کارشناسان قرار می‌گرفت اما امسال چنین اتفاقی رخ نداده است. برخی آقایان در کمیسیون آموزش و پرورش حاضر شدند و گفتند که باید دبستان را به دو مقطع سه ساله تقسیم کنیم که این بحث‌ها بدون مطالعه و بحث‌های کارشناسی است.

رئیس کمیسیون آموزش تحقیقات مجلس با ابراز نگرانی از آنچه اقدامات غیرکارشناسانه و بدون مطالعاتی وزارت آموزش و پرورش در سیستم آموزشی کشور خواند، ‌گفت: برای اولین بار تغییر کتب در تیر ماه زیر چاپ رفته که این موضوع و دیگر موضوعاتی که عجولانه در آموزش و پرورش انجام می‌شود، ما را نگران کرده است.

عباس‌پور با بیان اینکه مجلس به آموزش و پرورش اجازه اقدامات خلاف قانون را نخواهد داد، خاطرنشان کرد: تغییر سیستم آموزشی کشور تنها زمانی قانونی است که با تصویب شورای‌عالی انقلاب فرهنگی و یا مجلس باشد.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا نقدهای کارشناسی خود را به وزیر آموزش و پرورش در جلسات کمیسیون آموزش مطرح نمی‌کنید و ترجیح می‌دهید این مباحث در نشست خبری مطرح شود، گفت: اینکه ما این بحث‌ها را رسانه‌ای می‌کنیم، به خاطر این است که آقای حاجی‌بابایی کار خودش را می‌کند؛ ‌ایشان مصاحبه کرده و گفته که تغییر سیستم آموزشی کشور را اجرا خواهد کرد که این باید به اطلاع افکار عمومی برسد البته اگر آقای حاجی‌بابایی بعد از تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی تغییر سیستم آموزشی کشور را کلید بزند، ما از ایشان حمایت می‌کنیم اما اینکه ایشان کار خودشان را بکنند، نگران کننده است؛ ما از آقای مخبر انتظار داشتیم به آقای حاجی‌بابایی نسبت به اظهاراتش درباره تغییر سیستم آموزشی کشور تذکر بدهد. ما در کمیسیون آموزش و تحقیقات نیز نسبت به این موضوعات به آقای حاجی‌بابایی تذکر دادیم.

وی با بیان اینکه 80  الی 90 درصد دبیرستان‌ها و مدارس راهنمایی و تمامی دبستان‌ها در روز پنجشنبه تعطیل هستند، گفت: ما از مرکز پژوهش‌های مجلس در رابطه با تعطیلی پنجشنبه‌ها گزارش خواستیم و طبق گزارشی که آنها به ما دادند، مردم از این بابت نگران هستند؛ اگر پنجشنبه‌ها تعطیل شود و به جای آن کارهای کارشناسی و مطالعاتی برای دانش‌آموزان انجام شود، زیبنده است اما اینکه هیچ برنامه‌ای نداشته باشد، قابل پذیرش نیست.

عباس‌پور از نامه سرلشکر فیروزآبادی به علی لاریجانی در رابطه با هشدار به حذف دروس آمادگی دفاعی از دوره دبیرستان خبر داد و گفت: دروس آمادگی دفاعی در دوره دبیرستان کم شده است و بر همین اساس آقای فیروزآبادی در نامه‌ای به آقای لاریجانی بابت این موضوع اظهار نگرانی کردند.
نظرات بینندگان