arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۷۱۸۷۷
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۸

مقام پیشین آمریکا: ایران و آمریکا در خلیج فارس کانال‌های ارتباطی داشته اند تا مانع از درگیری اشتباهی شوند / این کانال‌ها نباید دچار اختلال شود

'جیمز دابینز' مشاور بین الملل 'بیل کلینتون' و 'جرج بوش' روسای جمهوری پیشین آمریکا و 'فرانک ویزنر' معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی، اقدام کاخ سفید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تلاشی در راستای جنگ روانی و افزایش فشار سیاسی بر سپاه دانسته و تصریح کردند، دولت 'دونالد ترامپ' با اتخاذ چنین سیاست های، راه‌های گفت: وگو و دیپلماسی را با ایران می‌بندد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دو مقام پیشین آمریکا، اقدام کاخ سفید علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تلاشی در راستای جنگ روانی و افزایش فشار سیاسی بر سپاه دانسته و تصریح کردند، دولت 'دونالد ترامپ' با اتخاذ چنین سیاست های، راه‌های گفت: وگو و دیپلماسی را با ایران می‌بندد.

'جیمز دابینز' مشاور بین الملل 'بیل کلینتون' و 'جرج بوش' روسای جمهوری پیشین آمریکا و 'فرانک ویزنر' معاون وزیر خارجه پیشین آمریکا در امور امنیت بین المللی روز شنبه در گفت وگوی جداگانه با ایرنا بر این مطلب تاکید کردند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه ۱۹ فروردین ماه در اقدامی مغایر قوانین بین المللی با انتشار بیانیه ای، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به عنوان بخشی از نیرو‌های رسمی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد.

جمهوری اسلامی ایران نیز متعاقب این اقدام، فرماندهی آمریکا در غرب آسیا موسوم به 'سنتکام' را تروریست نامید.

دابینز افزود: روشن است که این اقدام در راستای جنگ روانی و برای افزایش فشار روانی و اقتصادی به ایران انجام شده و شاید پیامد‌های اقتصادی در پی داشته باشد.

وی تاکید کرد: بعید است که ارتش آمریکا بدنبال درگیری با نیرو‌های سپاه در سوریه و عراق باشد و بخواهند این نیرو‌ها را هدف قرار دهند.

مشاور روسای جمهوری پیشین آمریکا در پاسخ به این سئوال که برخی معتقدند این اقدام خصمانه کاخ سفید زمینه‌ای قانونی برای هدف قرار دادن سپاه به بهانه تروریسم است، اظهار کرد: فکر نمی‌کنم که این کار تاثیری بر قوانین بین المللی داشته باشد. اگر واقعا ایالات متحده می‌خواست که به نیرو‌های سپاه حمله کند، این کار را سال‌ها پیش در عراق انجام می‌داد.

دابینز با تکرار ادعا و اتهام هدف قرار گرفتن نیرو‌های آمریکایی از سوی توابع نیرو‌های ایران در عراق اظهار کرد: در آن زمان، ایالات متحده دست به اقدام نزد و از کاربرد روش‌های دیگر خودداری کرد؛ بنابراین بعید است که ما شاهد افزایش تنش‌ها در عرصه منطقه‌ای باشیم.

وی که سال‌های طولانی سمت معاونت وزارت خارجه آمریکا را نیز بر عهده داشته، ادامه داد: البته همیشه خطر اشتباه محاسباتی از سوی دو طرف وجود دارد. این خطر زمانی که این نوع فشار‌ها افزایش پیدا می‌کند دو چندان است. با این حال معتقدم ایالات متحده بدنبال طرح ریزی برای برخورد و درگیری با نظامیان ایرانی نیست.

** لزوم تداوم کانال ارتباطی
معاون پیشین وزیر خارجه و عضو تیم سابق مذاکره هسته‌ای آمریکا با ایران نیز دیدگاهی مشابه را درباره اقدام خصمانه کاخ سفید علیه سپاه مطرح کرد.

'فرانک ویزنر' که در گذشته سفیر آمریکا در کشور‌های مصر، هند و فیلیپین بوده، تصریح کرد: این اقدامی بسیار خطرناک و تحریک آمیز بود و با پاسخ تندی از جانب ایران روبرو شده که قابل انتظار هم بود. با این وجود تصور نمی‌کنم که دولت ترامپ بدنبال درگیری نظامی با ایران باشد.

این دیپلمات پیشین آمریکا با بیان اینکه این ارزیابی بر اساس تحلیل‌های جدی است، اظهار کرد: هدف دولت ترامپ افزایش فشار سیاسی برای انزوای هر چه بیشتر ایران است. هدف این است که موجودیت نظام ایران را به چالش بکشد. هدف ورود به درگیری نظامی با ایران نیست.

ویزنر خاطرنشان کرد: دولت ترامپ شعار می‌دهد که این قدر فشار وارد خواهد کرد تا حکومت ایران به فعالیت‌های خود در منطقه پایان دهد. برای همین تاکید می‌کنم که هدف از تروریستی اعلام کردن سپاه، درگیری نظامی با ایران نیست.

وی که در دوران ریاست جمهوری بیل کلینتون معاون وزارت دفاع آمریکا بود، هشدار داد: در عین حال ابعاد خطرناک این تصمیم را نباید دست کم گرفت. زیرا که سررشته امور ممکن است از دست دو طرف خارج شده و درگیری ناخواسته‌ای رخ دهد. یک تصادف میان نیرو‌های دو طرف می‌تواند جرقه‌ای خطرناک برای شعله ور شدن درگیری نظامی شود.

ویزنر افزود: امیدوارم که دو طرف خویشتنداری کرده و راه‌هایی برای ارتباط موثر داشته باشند تا مانع از برخورد تصادفی شود. در سال‌های گذشته دو طرف کانال‌های ارتباطی در خلیج فارس داشته اند که مانع از درگیری اشتباهی شوند. امیدورام این کانال‌ها دچار اختلال نشود.

نظرات بینندگان